„Máte co říct k tématu rovnosti žen a mužů? Zapojte se do Genderiády a vytvořte odbornou práci o tom, co vás osobně nejvíc zajímá,“ uvozují soutěž o nejlepší středoškolskou práci její organizátoři. Na svém webu nabízejí náměty na soutěžní témata i seznam odborných konzultantů. Práce má mít 15-30 normostran.
Náměty na témata soutěžních prací:
Nositelky Nobelovy ceny za literaturu
Nobelovu cenu za literaturu získalo za dobu jejího udělování pouze 14 žen. Co tyto ženy spojuje? Práce prozkoumá společné znaky těchto autorek v rovině politické (odkud pocházejí, za jakých geopolitických souvislostí cenu získaly) a literární (má jejich dílo něco společného po obsahové, tematické či stylistické stránce?). To vše v kontextu současných teorií genderové literární teorie.
Role žen v odboji za druhé světové války
Role žen za druhé světové války je v České republice stále málo probádané téma. Ženy se však aktivně účastnily odboje a mají v historii své místo. Jaké role zastávaly? Kdo byly ty nejvýznamnější z nich? Jak o nich mluví odborná literatura a středoškolské učebnice?
Násilí v chlapeckých a sportovních kolektivech
Mužskou socializaci často provází násilí. Již v raném věku bývá u mužů podporováno a je vnímáno jako jejich přirozený projev a součást mužské role.
Mediální obraz znásilnění
Znásilnění je závažný problém. V Česku je ročně znásilněno sedm tisíc žen. Ve společnosti o tomto problému koluje celá řada mýtů, které jsou často podporovány tím, jak média jednotlivé případy znásilnění zobrazují. Přetrvává například názor, že ženy v krátkých sukních si o násilnění samy říkají.
Zapojení slavných mužů (herci, zpěváci,...) do tématu rovnosti žen a mužů
Kampaně a iniciativy podporované muži ukazují, že feminizmus není jen o ženských právech, ale o rovnosti obou pohlaví. Feminizmus bývá často ostře kritizovaný. Zejména v posledních letech se na jeho obranu postavili mnozí celosvětově známí a významní muži.
Sexuální výchova v České republice a ve světě
Spolupráce školy a rodiny na tématu sexuální výchovy je stále intimní záležitostí, o které se v Česku moc nemluví. V jiných státech se způsob, kterým se s mladými lidmi mluví o sexu a sexualitě, může lišit.
Stereotypizace maskulinity a feminity českou společností
Společnost a kultura národa má velký vliv na utváření identity mladých lidí - jejich ženství a mužství. Činí tak skrze stereotypy, které jim předkládá.
Mariánský kult jako prostředek k vytváření modelů pro život žen
V roce 1990 se na hoře Zvir blízko obce Litmanová na Slovensku schovaly tři děti a modlily se, aby je Panna Maria ochránila před nebezpečím. Dvě dívky pak prožily zjevení Panny Marie, které jedna z nich, Ivetka, prožívala od roku 1990 do roku 1995. Navzdory tomu, že Vatikán dodnes místo zkoumá, hora se stala cílem milionů věřících. Ivetka se stala veřejnou osobou a věřící, obec i církev do ní začali promítat svá očekávání. Příběh Ivetky je zachycen v dokumentu Ivetka a hora (dostupný online) a pokládá si základní otázku, jak žít se zjevením?
Další informace naleznete zde
Genderiáda – soutěž o nejlepší středoškolskou práci na téma rovnosti žen a mužů
středa 26. dubna 2017
·
Štítky:
gender,
genderové stereotypy,
pozvánky,
sexuální výchova,
střední školy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
V jedné krátké větě použil Petr Pelikán několik urážek. Příspěvek jsem tedy smazal. Hezký den!
Urážkou inteligence je soutěž sama o sobě.
Ani bych neřekla, většina témat je dost zajímavá, ale neumím si představit středoškoláka, který do toho půjde.
Zkuste si místo žena dosadit do otázek slovo "muž".
Po přečtení seznamu témat se mi v hlavě objevila "vzpomínka" na toto:
"Dnes byl vydán zákaz hovoru o kamnech, teplých krajích, peřinách, spále a podobně. Náčelník správňe usoudil, že nás takovéto představy oslabují, a pro následující dny vydal seznam témat povolených k rozhovorům:
Téma na pondělí: Význam mrazu v boji proti infekčním chorobám.
Úterý: Zimní krása okenních skel.
Středa: Zážitky z bruslení.
Čtvrtek: Medvědi - vyzvedněte přednosti ledního.
Pátek: Holomrazy
Sobota: Mráz - nejlepší děda."
Dále "Příběh Ivetky je zachycen v dokumentu Ivetka a hora (dostupný online) a pokládá si základní otázku, jak žít se zjevením?" toto tam patří? Zjevení?
Anonymní, jak si představujete to dosazení slova "muž" do otázek? Otázka, kde to připadá v úvahu, je tam vlastně jen jedna, a vypadala by po dosazení takto: "Máte co říci k tématu rovnosti mužů a mužů?"
Pak můžete dosazovat ještě do dalších vět, na které otázky navazují. Například: "Nobelovu cenu za literaturu získalo za dobu jejího udělování pouze 14 mužů. Co tyto muže spojuje?"
Nebo bez otázky? Například: "V Česku je ročně znásilněno sedm tisíc mužů."
Tak jste to myslel? Hezký den!
Já bych spíš přivítala činy.
Srovnatelné platy.
Respekt k ženě - matce (ohledně práce např.).
Rovnost ve všem čekat nemůžeme, bylo by to vlastně i proti přírodě.
Nevím, proč bych měl technickému pracovníkovi, zajišťujícímu mazání příspěvků v diskusi vysvětlovat, jak jsem co myslel. Předně sám víte jistě, co jsem myslel lépe než já a pak, já napíšu, co jsem si myslel a cenzor mě to tady smaže.
Hezoučký den a hodně přesných dylítů.
Anonymní z 21:30
A u tématu násilí v mužských kolektivech to mám nahradit ženskými kolektivy?
Ve většině těch témat se stejně bude srovnávat, tak přesně nevím v čem je podle vás problém.
"Já bych spíš přivítala činy.
Srovnatelné platy.
Respekt k ženě - matce (ohledně práce např.).
Rovnost ve všem čekat nemůžeme, bylo by to vlastně i proti přírodě."
Howgh.
Jen si myslím, že při té biologicky podmíněné nerovnosti je záhodno zdůrazňovat, že nerovnost předpokladů by neměla vést k nerovnosti respektu. Obousměrně.
Respekt k ženě - matce
K tomu bych se připojil.
Myslím, že pro společnost má žena - matka přinejmenším stejný význam, jako žena - podnikatelka, žena - lékařka, nebo žena - boxerka, ne-li větší. Při zkoumání mediální sféry a výstupů genderových aktivit to tak ale nevypadá.
Kromě pořádání soutěží a halasných proklamací bych například rád slyšel jednoduchou odpověď na jednoduché otázky:
1. Kolik pracovních míst pro matky, chtějící pracovat na částečný úvazek bylo vytvořeno ve státním a veřejném sektoru?
2. Jaké legislativní změny například v daňové oblasti byly učiněny pro podporu matek pracujících v podnikatelské sféře. (O firemních školkách a dětských skupinách vím, ale třeba umísťování dvouletých dětí do školek je vcelku běsný nápad.)
A u tématu násilí v mužských kolektivech to mám nahradit ženskými kolektivy?
Když občas slyším, kam se posunul slovník něžných dívek od časů mého mládí, tak si myslím, že téma "násilí v ženských kolektivech" je vcelku namístě.
Myslím, že pro společnost má žena - matka přinejmenším stejný význam, jako žena - podnikatelka, žena - lékařka, nebo žena - boxerka, ne-li větší.
Bez ženy - matky by lidstvo vymřelo. Bez ostatních se, technicky vzato, obejde.
Ygrain: "A u tématu násilí v mužských kolektivech to mám nahradit ženskými kolektivy?" - ano.
Psát o násilí v chapeckých kolektivech trochu smrdí stereotypizací maskulinity... :-)
Ale jinak ať píšou, soutěží... Otázka je těch 15-30 stran.
Okomentovat