„Učitelé hlavně potřebují získat jistotu, kudy s mají vydat. Mnohdy je jim v různých učebnicích předkládáno, že by měli v rámci mediální výchovy zkoušet data a různé údaje, to mne osobně děsí. Myslím, že mediální výchova nemá nutit děti biflovat se data o médiích, ale rozvíjet v nich touhu přemýšlet o tom, co média jsou, kde se vzala, co nám dávají, co nám mohou dávat. Vnímat je. Mít z nich radost. Nepodléhat jim. Hlavně vědět, co od nich mohou čekat a co ne," říká v rozhovoru pro server Aktuálně.cz Radim Wolák z katedry mediálních studií Fakulty sociálních věd UK v Praze.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Radim Wolák (cuni.cz) |
Vědí toho hodně. Jen se v tom občas nemohou vyznat. Učitel by je měl vlastně jen navést k tomu, aby si věci pojmenovali sami. Proto jsou obavy některých učitelů, že toho o médiích vědí méně než jejich žáci, zbytečné. Stačí si s nimi o médiích povídat, nechat je projevit jejich dotazy, pochybnosti, úvahy, většinou situaci trefně pojmenují.
Mají učitelé k dispozici dost materiálů, ze kterých mohou vycházet?
V době, kdy se téma začalo zavádět, vzniklo u nás mnoho zajímavých podpůrných materiálů. S tím, jak se proměňuje mediální prostředí, je potřeba tyto materiály obnovovat, některé rychle zastarávají. Ačkoli hlavní otázky zůstávají, je třeba se posouvat dál. První materiály vznikaly v době, kdy ještě neexistovalo slovo Facebook.
Mělo by se ministerstvo školství na mediální výchovu více zaměřit? Dnes nijak nezjišťuje, jak se na školách učí, a ty mají hodně volnou ruku…
Testování mediální gramotnosti je velmi těžké a ještě těžší je testování kvality výuky. Obávám se, že by to vedlo k většímu odklonu mediální výchovy od rozvíjení otázek k předkládání odpovědí.
Celý rozhovor naleznete zde
3 komentářů:
"...ale rozvíjet v nich touhu přemýšlet o tom, co média jsou, kde se vzala, co nám dávají, co nám mohou dávat."
Onehdy jsem četl nějakou knihu o D. Defoe(ovi). Tak nějak mi z toho vyšlo, že - třeba na Aktuálně.cz nebo v naší veřejnoprávní - celkem oblíbený žánr komentář měl jednoho z předchůdců třeba v pamfletech... Zejména jejich psaním si prý Defoe vydělával na chleba, než napsal Robinsona...
Možná je lepší nevědět...
naopak,vědět je třeba,že defoe patřil k zakladatelům anglické kontrarozvědky,dporučuji jeho nejlepší dílo -deník morového roku
Expert na mediální výchovu není expert na vzdělávaní. A podle toho, co říká tak reálného žáka(negymnazistu) už dlouho neviděl.
Opět zájmová skupina lobuje za další výchovu. Zjistěte co přináší do mozků dítek různé výchovy a pak udělejte závěr o jejich potřebnosti a kvalitě. Podle toho, co vidím na svých žácích, považoval bych základní reformu učebních plánů výchov za nezbytnou. Chápu, že jakékoliv ověřování znalostí se jim nelíbí.
Okomentovat