Branná výchova se vrací. Stát chce z dětí dělat vlastence, připravené na stav ohrožení

pátek 28. dubna 2017 ·

Ministerstvo obrany usiluje o návrat branné výchovy jako samostatného předmětu do výuky a připravuje na to speciální zákon. Chce tím posílit obranyschopnost země a zároveň vzbudit v mladé generaci patriotismus. K nápadu se nyní vyjadřují ostatní resorty. Věcný záměr zákona by měla řešit ještě tato vláda. Ministerstvo školství je skeptické. Reportáž přináší MF DNES.

Martin Stropnický (psp.cz)
Poslankyně Jana Černochová (ODS) říká: „Takové téma i výchova k vlastenectví na základní a střední školy patří. Už dítě by mělo vědět, že v civilizované společnosti se od občanů očekává, že v případě ohrožení mají svoji zemi hájit a být připraveni třeba i nasadit život.“ Navrhuje dokonce, aby starší školáci odjížděli každý rok na týdenní tábor, kde by si osvojili věci, které jsou blízké třeba skautům.

Ministerstvo kromě návratu branné výchovy přichází i s myšlenkou, že by po vzoru některých evropských států využilo k posílení obranyschopnosti země sportovní jednoty, zájmové spolky, různé svazy a tělovýchovné spolky.

„Již jsme zapomněli na to, že důležitou složkou obranyschopnosti republiky jsou i její občané. A my chceme vytvořit podmínky pro zvyšování jejich fyzické zdatnosti, dovedností, ale i mravních vlastností a etických zásad, jež by pak mohli využít při krizových situacích či k obraně státu,“ říká ministr obrany Martin Stropnický (ANO).

Ministerstvo školství se k branné výchově jako samostatnému povinnému předmětu staví rezervovaně. „Požadavek neodpovídá pojetí Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy. Ten dnes již umožňuje práci s tématem brannosti a ochrany člověka v mimořádných situacích v dostatečné míře a jeho okamžitá úprava není potřeba. Tato tematika byla navíc v roce 2013 významně doplněna,“ tvrdí mluvčí resortu Jarmila Balážová. Ovšem na druhou stranu připouští, že ministerstvo se diskusi o nějakých dílčích úpravách v této oblasti bránit nebude.


Celý text naleznete v dnešním vydání MF DNES, zkrácenou verzi naleznete zde

12 komentářů:

Tlumočník řekl(a)...
28. dubna 2017 v 7:38  

Konečně po dlouhé době rozumný nápad. Jak typické, že nevzešel z ministerstva školství, to je k němu "skeptické". Spousta aktivních diskutérů již žhaví klávesnice, aby připomínali ty slavné igelitové pytlíky na botech či pokyn lehnout si nohama k epicentru. Bohužel v naší zemi málokdo chápe důležitost tohoto předmětu. Jen se bojím, co z učební látky udělají ti borci, co budou sestavovat RVP.

Unknown řekl(a)...
28. dubna 2017 v 10:42  

A ti vlastenci budou vlastně bránit co? Majetky a investice nadnárodních monopolů? A taky nejvyšší evropské hodnoty v podání rozsáhlé migrace? A proti komu vlastně? Převaha nad Ruskem je v podání NATO v Evropě 4:1.
S přípravou na běžné kalamitní situace souhlasím, prevence je určitě na místě. Pokušení o znovuzavedení povinné vojenské služby je však až příliš velké. Zaznamenal jsem to u Starostů a nezávislých, straně pana Robejška,...

Jiri Janecek řekl(a)...
28. dubna 2017 v 10:58  

Ministerstvo války chce zvláštním zákonem zavádět předmět do škol... Dobré dada...

Ale jako předvolební populismus dobré... Možná lepší (účinější), než divadlo pro voliče v podání paní Udenžije na kongresu ODS nebo ochrana veřejných škol před kopáním od paní Valachové....
---

Jinak neměl bych nic proti třeba ročním pracem pro společnost, které by byly povinné pro všechny mladé lidi. Nebo aspoň třeba jako nultý ročník veřejných VŠ pro budoucí vysokoškoláky. Ale s ohledem na "polarizaci diskurzu nereflektující adekvátně geopolitická rizika" (abych mluvil jako intelektuál), bych byl, podobně jako Fanda Moudrý, dvakrát opatrný...

Unknown řekl(a)...
28. dubna 2017 v 11:51  

"A ti vlastenci budou vlastně bránit co? Majetky a investice nadnárodních monopolů? A taky nejvyšší evropské hodnoty v podání rozsáhlé migrace?"

Možná už zbývají bránit jen hodnoty tradiční rodiny (to není sprosté slovo). Jenže když monopol vědy a evropských hodnot (gender) rozbije rodinné hodnoty, vztah mezi mužem a ženou, mezitím se v obyvatelstvu namnoží duchovní koktejl (multi-kulti není asimilace), který pochopitelně reprezentuje nadosobní hodnoty, co bude sjednocovat národ? Láska k majetku? ... nebo úcta k panevropským zákonům? Vždyť právě ty chtejí podkopat národní soudržnost. Na místě bych uvítal takovou výchovu, která nekopíru manipulativní a hodónické hodnoty. Proč není ve školách povinná např.etická výchova?

Nic proti dovednostem při povodních a požárech, ale branná výchova je pojata také jako reakce obrany nějakých hodnot. Při povodních jde o zdraví a o život, při devastaci hodnot jde o duši .. a také o podmínky zdravého psychického vývoje ve vztazíc a rodinách. Není problém někde jinde?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. dubna 2017 v 11:55  

Není důvod něco bránit, "Pán" udělá novou civilizaci za 6000 let a co se stane s touto je mu úplně jedno. Ani monopol vědy to nespraví...

Tak o co jde.

Ygrain řekl(a)...
28. dubna 2017 v 13:26  

"Spousta aktivních diskutérů již žhaví klávesnice, aby připomínali ty slavné igelitové pytlíky na botech či pokyn lehnout si nohama k epicentru. "

To už jsme dělali minule, a shodli jsme se na poněkud jiném funkčním modelu. Jestli se někdy uvede do praxe, toť otázka.

Tajný Učitel řekl(a)...
28. dubna 2017 v 14:32  

Achtung. Wasserboarding mit gassturm.

Unknown řekl(a)...
28. dubna 2017 v 18:14  

Stačí si přečíst knihu nebo shlédnout film Na západní frontě klid. Tady je "názorná" ukázka "vlastenectví". Studenti a vojáci tak sloužili jen jako potrava pro děla. A "vlasteneckou" povinnost vyžadovali nejen Němci a Francouzi. A je to tady zase. Historie se opakuje v kruhu. Nechť "naše vlastenectví" brání pouze dobře zaplacené profesionální jednotky.

poste.restante řekl(a)...
28. dubna 2017 v 19:00  

Už teď se mluví a píše o "izraelizaci" běžného života.
Ale třeba k tomu nedojde. Třeba myšlenka multikulturní Evropy, kde se všichni navzájem obohacují svou jinakostí a žijí v míru a lásce nakonec zvítězí.

Vlastně bych si to přál.
Ale pro sebe a své blízké se řídím spíše tímhle:
"Si vis pacem, para bellum." (Jestliže chceš mír, chystej válku.)
Přesněji, nechci chystat "válku", ale chci na ni být připraven.

Učit se obvazovat ránu, až když vedle mne někdo krvácí, mi přijde trochu pozdě.
A je mi jedno, jestli rána je od kulky, nebo jen od střepu z rozbité láhve.

Rozdíl mezi tím, co je to být vlastencem nebo jen "kanonenfutter" je právě v knize či filmu Na západní frontě klid popsán velice dobře. Aby ho dokázali rozpoznat i naši žáci, k tomu je nejlepší, aby si tu knihu přečetli, nebo aspoň pustili film. A pak si o tom mohli s učitelem "pokecat". Je jedno, jestli v češtině, branné výchově nebo jiném předmětu. Ale ta čeština se na to hodí asi nejvíc.

Unknown řekl(a)...
29. dubna 2017 v 10:05  

A ti vlastenci budou vlastně bránit co? Majetky a investice nadnárodních monopolů? A taky nejvyšší evropské hodnoty v podání rozsáhlé migrace? A proti komu vlastně? Převaha nad Ruskem je v podání NATO v Evropě 4:1.
jenže to je ten problém,žádný holanďan či čech nepůjde válčit proti rusku do estonska a nebude s nimi válčit ani u brna či haagu,zatímco rus válčit "za rodinu" vždycky bude,bez ohledu na cara a vládu co zrovna vládne,takže si západ najímá zbrojnoše na kavkaz,ukrajinu,pobaltí, atd jenže žoldnéř pacuje aby vydělal peníze a ty si pak užil,a ne aby v práci umřel,takže všechna tato řešení jsou k ničemu,na druhou stranu zrušením masových armád (v případě potřeby zasáhli při povodních) a utvořením průchozí evropy a zrušením plotů,tu nemáme vycvičenou a vybavenou složku,která by byla vycvičena a schopna ne bojovat ale disciplinovaně reagovat na situaci např evakuovat tisíc lidí,postavit do rána deset mostů,odstřelit kry,zatánout hranici do dvou dnů apod,takovou armádu civilní obrany bychom potřebovali

Tajný Učitel řekl(a)...
1. května 2017 v 16:23  

Bude v ešvépé také hodina bušení se v prsa a řvaní já su čechom, gdo je vác?

poste.restante řekl(a)...
1. května 2017 v 16:49  

Bude v ešvépé také hodina bušení se v prsa a řvaní já su čechom, gdo je vác?
Pokud byste ho tvořil Vy, tak nejspíš ano.
Teď vážně, Tajný. Vyhledejte pomoc odborníka. Jestli Vás takovéto myšlenky napadají častěji a Vy se jim neumíte ubránit, tak tady končí legrace. :-(
;-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.