„Já nikomu do hlavy nevidím. Ale když budu mluvit za sebe, tak učitel, kterého učit nebaví, by tu práci dělat neměl. Nic mu to pak nedává a co si budeme povídat, na nějaké velké zbohatnutí to také není. Nechápu učitele, které to nebaví. Navíc děti to hrozně rychle vycítí a také to dají najevo. Kdyby mě to nebavilo, určitě bych tady neseděl, byl bych pro svoje žáky jeden z těch učitelů, na které se nadává,“ říká Lukáš Lis v rozhovoru pro MF DNES.
V rozhovoruu zazní i tyto otázky a odpovědi:
Lukáš Lis (msmt.cz) |
Žádnou tajnou zbraň nemám, jen se snažím, aby se děti v hodinách nenudily, protože když je učení baví, snáz se jim dostane do hlavy. Ani si nemyslím, že bych byl extra dobrý v předávání znalostí, ale dokážu jim předmět neznechutit.
V souvislosti s platy se hodně často mluví o tom, že učitelé ztrácejí respekt. Nejen u dětí, ale i u jejich rodičů. Vnímáte to tak?
Myslím, že se na učitele poslední dobou nahlíží o něco lépe než dříve. Už jsme za zlomem, kdy povolání učitele bylo v očích veřejnosti asi to nejpodřadnější. My sami se musíme snažit, aby to bylo ještě lepší. A čím to bude lepší, tím víc lidí se na pedagogické fakulty bude hlásit. I s ideály, ne jako já, protože se nedostali jinam.
V tuhle chvíli se plat učitele zvyšuje podle odsloužených let. Jestli učí dobře, nebo ne, má na jeho výši platu jen malý vliv. Parlament nyní schvaluje kariérní řád pro učitele, který by to měl změnit. Vidíte v něm přínos?
Nápad se mi líbí víc než praktické provedení, i když nevím, jak bych to osobně vylepšil. Když učitel dělá svoji práci lépe, měl by za to být lépe ohodnocen. Ale jak změřit, kdo je lepší učitel? Těžko najít kritéria, co to znamená. Mluvili jsme o tom i tady s ostatními finalisty, nakonec jsme skončili u toho, že děti učení baví a že se naučí. Ale jak to změřit? Bojím se, že kariérní řád skončí jako honba za body, certifikáty a školeními, která si učitel „odsedí“, ale v hodinách se to neprojeví. Když splní určitý počet bodů, postoupí na vyšší úroveň.
Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání MF DNES
0 komentářů:
Okomentovat