Zdeněk Sotolář: Naučíme Mazánka, jak se správně prchá aneb S brannou výchovou do let padesátých

úterý 14. března 2017 ·

Stále dokola se vynořují různí prorokové přinášející zvěst o zavedení nového předmětu. Dlouho se mluvilo o etické výchově, čerstvě se zjevil mindfulness budující sebevědomí balancováním na židličce. A opět se vrací branná výchova.

Zdeněk Sotolář (archiv autora)
Že to je předmět staronový, to my starší dobře víme. Balení se do pláštěnek a igelitových pytlíků za pomoci gumiček bylo praktickým vyvrcholením věčného opakování a zapisování účinků jaderné zbraně. Branné kurzy nás provázely od základní až po vysokou školu. Jako učitelé jsme tu a tam museli vykazovat zařazení tzv. branných prvků do výuky. Třeba jeden tank a jeden tank jsou dva tanky.

„Bezpečnostní témata se na školách dostatečně neprobírají, jejich výuka neodpovídá potřebám společnosti. Vyplývá to ze zprávy ministerstva vnitra. Ministerstvo s resortem školství proto vytvoří expertní skupinu, která bude hledat lepší způsob pro začlenění bezpečnostních témat do výuky.“ Ministerstvo vnitra teď zadává úkoly ministerstvu školství? Co ještě bude následovat?

Nikdo nepochybuje o tom, že by děti měly něco vědět o první pomoci (výchova ke zdraví), že by měly být přiměřeně fyzicky zdatné (tělesná výchova), že by snad měly vědět o nebezpečných látkách (chemie) nebo i nebezpečí jaderných havárií (fyzika). Ale k tomu všemu je už nyní dostatečný prostor v jednotlivých předmětech. Není vůbec potřeba zavádět další jednohodinový předmět.

„Zrušením systému branné výchovy, zaměřeného především na činnosti obyvatelstva při ozbrojeném konfliktu, došlo k tomu, že v současnosti nemá významná část populace osvojena základní pravidla chování při mimořádných událostech, a mnohdy si nedokáže poradit ani s riziky každodenního života,” píše se ve zprávě ministerstva vnitra. Ozbrojeného konfliktu? Cítíte puch studené války?


Se souhlase autora převzato z jeho blogu

12 komentářů:

Unknown řekl(a)...
14. března 2017 v 14:22  

skončila totalita,evropu zachvátila svoboda a demoška,láska ve všech podobách a individuální pravda každého jedince-každýý máá tu svou správnou a ten druhý s tou jinou je xxxxxx,ukazuje se že obnovit zvs je politicky sebevraředné,k policii nelze nabrat ár lidí a naši profi vojáci sw ani do hospody nedostanou natož aby ji vybóchali,v případě majdanů,barevných revolucí a regio válek nikdo nikomu nezavelí a nikdo nikoho neposlechne aneb jak pravil jeden generát."když voják na rozkaz neodpoví provedu ale zeptá se proč,je to už v tu chvíli poloviční dezertér a je lepší ho rovnou zastřelit!"a tak stojí před evropou těžký úkol jak naučit evropany podvolovat se rozkazům ,poslouchat,vykonávat rozkazy.....
Bad Lads Army S2 E1
Строевой смотр! 23 февраля 2016г. Ставрополь школа №4.

poste.restante řekl(a)...
14. března 2017 v 14:38  

Není vůbec potřeba zavádět další jednohodinový předmět.
Souhlasím. Není potřeba ho zavádět. Stačí ho obnovit. :-)

Občas tu připomínám, že má dcera měla v jednom školním roce celkem 8 předmětů, které měly v názvu "výchova". Ze všech měla jedničky. Přesto neví, kde a jak by někomu měla změřit tep. Neví, jak by třeba svému dítěti měla dát umělé dýchání. Kéž by to nikdy nepotřebovala použít.

Přiznejte si už konečně, že celý slavný systém průřezových témat nefunguje.
Tady přece nejde o to, kolik řádků obecných keců napíšeme do ŠVP a pak do výkazů, kolik inspekčních zpráv něco vyhodnotí, kolik "poučení před prázdninami" zapíšeme do třídních knih.
Tady jde o to, kolik lidí umře, nebo bude mít aspoň šanci žít.

Jana Karvaiová řekl(a)...
14. března 2017 v 15:36  

když o tom přemýšlím, asi bych se vrátila zpět ke starým osnovám. za což mě někteří asi ukamenují. Zdá se mi, že to prostě bylo promyšlené, na vše byl čas. Jen bych asi zredukovala některé učivo.
Je pravda, že pokud by nastal nějaký konflikt, umět bránit už umí skorodůchodci (sorry mí přátelé v mém věku). A potom bych se ještě nebála dětí - skautů a pionýrů. To je ta mládež, která se nebojí spát v krmelci a většinou dokáže vše to,co by se mělo učit v té branné výchově. Zbytek je na podpal, jak říkala moje babička.
Je strašné, když se zamyslíte nad tím, jak bezhlavě se po revoluci všechno měnilo jen proto,že to bylo tzv. socialistické. A nemám na mysli jen školství. Nyní se oklikou vracíme tam,kde jsme skončili a shledáváme, že mnoho věcí bylo naprosto v pořádku, a stačilo jen inovovat jak šel čas a technologie dopředu.
A pořád je to o tom, že do školství žvaní kde kdo, chce tam vnášet jen to své jediné správné a kdo má větší konexe nebo peníze, tan vyhrává ve svých tlacích.

poste.restante řekl(a)...
14. března 2017 v 16:04  

Je strašné, když se zamyslíte nad tím, jak bezhlavě se po revoluci všechno měnilo jen proto,že to bylo tzv. socialistické. A nemám na mysli jen školství.
Když mi rodiče vyprávěli o nadšení poválečných let a pak o padesátých letech, násilné kolektivizaci, likvidaci drobných živnostníků, posléze pronásledování těch, kdo bojovali na "té špatné", tedy západní frontě, pak o roce 68 a následujících, nechápal jsem.

A pak jsem to sám zažil a byl jen svědkem, bezmocným cokoliv udělat.

Když dnes sleduji vše, co se děje kolem mne, mám pocit, že zažívám totéž, co si mí rodiče a jejich rodiče koncem třicátých let minulého století.

A tak si říkám, že až budu jednou opouštět svět, chci mít čisté svědomí, že jsem to aspoň zkusil změnit a ovlivnit aspoň to, co bylo v mých silách.

potom bych se ještě nebála dětí - skautů a pionýrů.
Jestli nám něco "vyspělý" západní svět záviděl, tak to byl systém práce s mládeží. Vždyť ta "povinná" ideologie byla stejně většině lidí u zadku.
Další věc, kterou jsme "ve jménu tržních principů" zničili.

Unknown řekl(a)...
14. března 2017 v 19:32  

1.musíme Mazánkovi ukázat jak se prchá
2.zajistit jeho fyzickou zdatnost k prchání
3. donutit ho na signál prchej skutečně prchat

Ygrain řekl(a)...
14. března 2017 v 21:56  

Taky mám mnohdy pocit, že s vaničkou jsme vylili i dítě. Nicméně branná výchova nefungovala už za mých školních let a co do současného fungování jsem dost skeptická. Klidně mě začněte kamenovat, ale myslím, že takový několikadenní branný kurs ve spolupráci s armádou, hasiči atd. by dal víc.

poste.restante řekl(a)...
15. března 2017 v 14:47  

několikadenní branný kurs ve spolupráci s armádou, hasiči atd. by dal víc.
Ten by měl být součástí.
Upřímně, školy nikdy nebudou mít tolik peněz, jako armáda.
Vzaly by zavděk i tím, co armáda vyhazuje a ještě by to bylo obohacením výuky.

(Kdo obnoví SVAZARM?)

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. března 2017 v 16:59  

poste.restante
skaut se zničit nepodařilo. Pionýr už spíš. Děti skautí a v okolí je oddílů hodně. Zaplať Bůh.Je fakt, že si museli máknout, a vlastnoručně předělat celou klubovnu (i tak museli dostat dotace od města aspoň na materiál. Bylo fajn vidět ta děcka od 10 do 18 let + vedoucí, jak otloukají omítky, nahazují ,katrují apod. O to víc si váží díla. Tábory jsou bez elektřiny, vody(kromě potoka či studánky) a hle ,ta děcka to přežijí a ani nejsou nemocná. je tam tolik předpisů, že ji mi znich špatně. A skouti chodí na latriny,které si sami kopou, dělají Tři orlí pera, kdy musí sami spát v lese po jednom a třeba 24 hodin nejíst. Tohle udělat ve škole,tak letím na hodinu.Branná výchova by ta děcka naučila nějaké teorii, jen asi ne praxi.

poste.restante řekl(a)...
15. března 2017 v 17:48  

Pionýr funguje taky. Bez ideologie, ale s ideologickou nálepkou. Ale funguje.

Branná výchova by ta děcka naučila nějaké teorii, jen asi ne praxi.
Jakožto mladý zdravotník II. stupně a mladý ochránce přírody jsem se toho v hodinách branné výchovy také moc nového nedozvěděl. :-) Leda jak se chovat při jaderném výbuchu.
Když jsem učil děcka, coby mladý vedoucí na táboře, říkal jsem jim, že něco umí, až když už nemusí přemýšlet nad tím, co dělají, když třeba uzel umí uvázat i poslepu a obvázat nohu aniž by jim spadl obvaz na zem. To se nedá naučit na víkendovém kurzu. Proto mají děti ze skautských oddílů obrovskou výhodu. Jenže, kolik takových je?

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. března 2017 v 21:03  

Nějak jsem si nevšimla, že mi zmizela slova. mělo být, že ve škole je tolik předpisů...

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. března 2017 v 21:09  

A víte, o čem to taky je? Kdo by byl ochotný bránit vlast?
Ten, kdo je vlastenecky vychován. A to musí hlavně rodina. Jen člověk, hrdý na svou rodnou zem bude ochotný pro ní něco udělat, jít do nepohody, vzít zbraň do ruky. nebo třeba jít "jen" ošetřovat. Dnes je vlastenectví skoro sprosté slovo. Přes všechny ty multikulturalismy a euroblbismy jsme skoro zapomněli na to nejdůležitější.
Jo ještě tak se mává vlajkou,když se hraje hokej. Jenže to není o vlastenectví.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
16. března 2017 v 17:52  

„Kam se ubíráte? Kam vedete Evropu? Začali jste Evropu rozdrobovat a vést ji k propasti,“ pokračoval šéf turecké diplomacie. „Brzy začnou v Evropě náboženské války,“ prohlásil.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/erdogan-k-zakazu-satku-v-zamestnani-d69-/zahranicni.aspx?c=A170316_155546_zahranicni_aha

Aby se historie neopakovala a my nebyli napadeni "spřátelenou armádou".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.