Lhostejnost mlčící většiny, která ve školních kolektivech přihlíží případům šikany, by měl prolomit projekt Nenech to být, s nímž přišli studenti brněnského gymnázia Vídeňská. Děti mohou prostřednictvím nového webu anonymně nahlásit, že se v jejich škole někdo „necítí dobře“, na konkrétního agresora však „nežalují“. Jejich podnět automaticky dostává odborník z příslušné školy, který s kolektivem pracuje. Informuje server iDNES.cz.
Jan Sláma (linkedin.com) |
„Já i David jsme se s šikanou setkávali na základní škole. Hlavně nepřímo. Viděli jsme, že se našim spolužákům něco děje, chtěli jsme jim pomoct, ale nevěděli jsme tenkrát jak,“ vysvětlil Jan Sláma důvody založení projektu na pondělní tiskové konferenci konané v prostorách ministerstva školství. Druhým autorem projektu je David Špunar. Hlavními důvody, proč děti šikaně jen přihlížejí a problém neřeší. podle něj jsou, že nechtějí „žalovat“ a navíc se sami agresora bojí. Tyto faktory při hlášení problémů prostřednictvím jednoduchého formuláře na webu odpadají.
„Náš systém je zcela anonymní. Nahlašuje se pouze to, že se konkrétní dítě ve škole necítí dobře,“ vysvětluje Sláma. Jméno žáka, který podnět odeslal, ani jeho IP adresu nemůže nikdo odhalit. Vzkaz proto může napsat beze strachu. Podmínkou však je, že se škola do systému Nenech to být zaregistrovala. Pokud ano, putuje nahlášený podnět od dítěte rovnou do e-mailové schránky metodika prevence či psychologa příslušné školy. Na něm poté je, aby s dětmi hledal řešení problému.
„Je důležité, aby se o šikaně mluvilo, aby to nebylo zakázané slovo nebo něco, co se mete pod koberec,“ podotkla na tiskové konferenci ministryně školství Kateřina Valachová. “Asi nejhorší přístup, jaký může být, je skálopevná jistota vedení školy: U nás šikana neexistuje,“ dodala.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
Jsem zvědava, jestli se to osvědčí, ale každopádně klobouk dolů před studenty, kteří k problémům svých spolužáků nejsou lhostejní.
Mě se to nějak nelíbí. Přípomíná to práskání sousedova komínu, který moc kouří jen proto, že má mokré dřevo. Já nevím přesně proč. K tomu by měli sloužit přímo na školách schránky důvěry a podobně. Tohle mě prostě nějak nejde přes mozek. Pokud jsem ten nestranný anonymní žák, který ví o šikanování svého kamaráda a chci mu pomoci, určitě bych měl mít spoutu normálnějších možností, než nějakou "aplikaci". A myslete si o tom co chcete.
"Učitelé by měli mít spoustu normálnějších možností"
Souhlasím, ale nemají. Aktivitu vítám. Jen houšť. Třeba se o problémech přestane jen žvanit a začne se i konat. Hlavně se toho třeba chopí odborníci a nezůstane to na hrbě učiteli.
Okomentovat