Na jednoho tlumočníka připadá v Česku asi sto čtyřicet klientů. Školy by také potřebovaly peníze na speciální pomůcky pro neslyšící. Na kancelář veřejné ochránkyně práv se loni obrátilo víc než sto lidí s problémem, který se týkal zdravotního postižení. Nejčastější stížnosti byly na nedostek tlumočníků do znakového jazyka. „Potřebovali bychom asi třicetkrát více tlumočníků, než kolik jich je,“ řekla České televizi ombudsmanka Anna Šabatová.
Anna Šabatová (ochrance.cz) |
„Vzorem i pro evropské země jsou v tomto směru Spojené státy americké, kde na jednoho tlumočníka připadá čtyři až pět klientů,“ doplnila ombudsmanka.
Podle vedoucího brněnské Unie neslyšících Ivana Poláčka problémy nepředstavuje jen malý počet tlumočníků, ale také technologií pro sluchově postižené. „Technologií je nedostatek. Ne každý sluchově postižený kluk nebo holka ovládá znakový jazyk a komunikační technologie by jim v tomto velmi pomohly. Ty je třeba nakoupit,“ řekl vedoucí brněnské Unie neslyšících Ivan Poláček.
„Chtělo by to řadu opatření hlavně od ministerstva školství,“ řekla Anna Šabatová. Už prý jedná s ministerstvem i Českou školní inspekcí.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat