Stanislav Štech: V čí hlavě je třeba uklidit. Polemika s Oldřichem Botlíkem

Tuesday, March 7, 2017 ·

Stanislav Štech reaguje na text Oldřicha Botlíka k povinné maturitě z matematiky. Polemiku vyvolal článek Tomáše Feřteka Tři otázky pro zastánce povinné maturity z matematiky. „O. Botlík ignoruje – jako řada amatérů v psychologii – že poznávací činnost má svou „architekturu“. Tvoří ji základní operace, osvojované tvrdým nácvikem, které teprve umožňují řešit modelové úlohy a teprve po jejich zvládnutí přichází řešení problémů, např. těch spojených s tzv. každodenním životem. Všechny vyžadují nějakou motivaci (vnější i vnitřní). Jen zkrátka nelze začínat nebo prosazovat jen ty nerutinní, jak velí reformistická idea žáků jako „tvůrčích géniů“,“ píše Stanislav Štech.

Štech pokračuje:

Stanislav Štech (twitter.com)
A pokud jde o poznatky z psychologie motivace, je mi líto, ale i tady je to trochu jinak, než O. Botlík píše. Není pravda, že vnější motivace funguje jen u rutinních činností (a ona vzývaná „vnitřní“ tedy zřejmě hlavně u těch tvůrčích). Pominu-li, že by bylo nejprve třeba všechny tyto pojmy zpřesnit, pak hlavně platí, že klíčový je proces přeměny motivace vnější v tzv. vnitřní, že existuje něco jako funkční autonomie motivů: lidé jsou vrženi do různých činností, k některým jsou vedeni, k jiným donucováni (v tom spočívá kultura – záleží samozřejmě na formě „donucování“) a postupně vznikne u některých jedinců silná vnitřní potřeba se k nim vracet, přijít věcem na kloub atd. Výzkumy nepotvrdily, že vnitřní motivace „tryská“ z jedinců nikým nevedených, resp. jen tak facilitovaných a nijak „neomezovaných“.

Botlíkovy reakce se vlastně skoro vůbec netýkají ani povinného charakteru maturity, ani zkoušek jako školního žánru a vlastně jen okrajově matematiky. (Téměř) věcné polemice s mými odpověďmi byly věnovány pouhé dva odstavce. Zbytek je věnován jakési laické diagnóze mé osoby, která vyznívá dost patologicky. Pamětliv starého římského „orel much nelapá“ je proto nebudu komentovat. Důležité je, že se touto reakcí ukázal dlouholetý spor mezi tzv. experty (často „reformisty“ za každou cenu), a lidmi, kteří se snažili desetiletí v oboru vzdělávat a dělat výzkum, v jehož rámci tráví mnoho dní s učiteli ve školách. A pak to všechno taky obhajovat doma i v zahraničí na učitelských i vědeckých odborných fórech, nikoli na setkání příznivců různých reformních sekt. A tím nemyslím jen sebe, ani to, že tato vědecká pozice má patent na rozum. Spíše naopak – skuteční znalci většinou vědí, co všechno nevědí, a proto nejsou ani tak mediálně zajímaví.


Celý text naleznete zde

9 comments:

Tajný Učitel said...
March 7, 2017 at 5:55 PM  

Ehm, a kde byla "vědecká pozice" při implementaci nové maturity a centralizovaných přijímaček?
Masy vědeckých studií, bohužel, až na výjimky, zahraničních, dokazují negativní vliv centralizovaných high stakes testů na výuku a na úroveň znalostí; rovněž jejich dopad na studijní klima třídy a školy, na psychické zdraví žáků i učitelů. Tyto výzkumy však v kotlince zázračně ztrácí platnost, protože ČR je země nezemě.

Anonymni z 21:30 said...
March 7, 2017 at 6:14 PM  

Zalez ty tajný t(r)este.

Tajný Učitel said...
March 7, 2017 at 6:39 PM  

Pravil netajný anonymní...

Josef Soukal said...
March 7, 2017 at 7:50 PM  

Pokud si to dobře vybavuji, tyto výzkumy se týkaly systémů, v nichž se testování uplatňovalo v mnohem větší míře než u nás. O negativním vlivu JEDNOHO testu u nás se jen mluví, často velmi hloupě; stejné je to s hypotetickými negativními důsledky DRUHÉHO testu.

krtek said...
March 7, 2017 at 7:55 PM  

A jde o testy nebo o zkoušky jako takové?
Jinak vydávat formu maturitní zkoušky a přijímacích zkoušek (navíc víceméně tradičních) za strašáka je podivné. Rozhodně je to účinnější forma než pohovor s 250 uchazeči.

Zdeněk Sotolář said...
March 7, 2017 at 9:15 PM  

Účinnější rozhodně je. Je však nejlepší? (Mluvím o přijímačkách.)

Pavel Doležel said...
March 7, 2017 at 10:36 PM  

"Účinnější rozhodně je. Je však nejlepší?"

A jak se pozná, co je nejlepší? Když mi to řeknete, tak vám odpovím.

Jana Karvaiová said...
March 8, 2017 at 6:28 AM  

A co bereme jako test? Pokud by byla skodlivost testu tak extremni , jak pise Tajny, me deti, comjsou uz sedmym rokem na gymplu , by musely byt v permanentni depresi.

Anonymni z 21:30 said...
March 8, 2017 at 11:07 AM  

Pane Komárku,
http://neviditelnypes.lidovky.cz/skolstvi-opet-povinna-maturita-z-matematiky-fne-/p_spolecnost.aspx?c=A170306_170631_p_spolecnost_wag

Já vím, Vám se nehodí do krámu. Kdejakou pitomost uveřejníte, ale jenom, když podporuje Váš názor.

Zeptáte se aspoň, jestli Vám zveřejní tady na webu povolí?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.