Stanislav Štech odpovídá na otázky Tomáše Feřteka k maturitě z matematiky: Matematika nemá být primárně zábavná

pátek 3. března 2017 ·

"Tomáš Feřtek vyzval zastánce (znovu)zavedení povinné státní maturitní zkoušky z matematiky k zodpovězení tří otázek. Pochybnosti má o třech „dopadech“ tohoto kroku: zda a hlavně jak povinná matematika zlepší vztah žáků k matematice, jak zlepší matematické znalosti absolventů středních škol - a konečně jak se vyrovnáme s faktem, že na některých školách (údajně) neodmaturuje nikdo," reaguje na serveru Respekt.cz Stanislav Štech.

Štech odpovídá:

Stanislav Štech (twitter.com)
Za prvé, zlepšování vztahu žáků k matematice není funkcí (nejen maturitní) zkoušky. Vychází se z nedoloženého předpokladu, že co nemáte v oblibě, v tom nemůžete dosáhnout dobrých výsledků. Asi jako bychom tvrdili, že dítě, které si má pořádně uklidit pokoj, toho nedosáhne, dokud si tuto činnost neoblíbí. Na tvrdších datech: v šetření PISA 2012 má nejvyšší index vnitřní motivace žáků Mexiko a jeden z nejhorších Japonsko a Korea. Naprosto excelentní výsledky mají přitom žáci z těchto dvou zemí, kde k matematice mají odpor, a slabých výsledků naopak dosahují žáci ze země s vysokou oblibou.

Není to náhodou tak, že výborné výsledky předpokládají úsilí, ano i dril a doučování, jež vedou k malé oblibě takového předmětu, ale současně k dobrým výsledkům? … Tedy: matematika (ale i jiné předměty) nemá být primárně zábavná, což samozřejmě neznamená, že má být nudná a odrazující.

Za druhé, povinná maturita (stejně jako jakékoli jiné high stake zkoušky, tedy ty, na nichž závisí něco významného v další dráze žáka) určitě donutí studenty, aby se tomu, co je trochu náročnější, nevyhýbali. Když se vyhnout nemohou, pak se prostě chtě nechtě začnou intenzivněji připravovat.

Za třetí, co s tím, že propadovost bude hrozivě vysoká. Již východisko tohoto tvrzení je chybné. Experti a média ignorují skutečnost, že zatím z volitelné matematiky nepropadala čtvrtina, ale něco mezi 10 – 14 procenty studentů (tj. po druhém, opravném termínu). Čtvrtina jich vloni neuspěla v prvním termínu. Teprve rozdíl mezi oběma čísly stojí za rozbor: představuje těch deset i více procent maturantů, kteří nakonec uspěli, studenty, kteří to trochu vypustili (je ještě druhý termín), nebo se jen neumějí připravit na více předmětů současně, nebo to je dokonce součástí jejich vědomé strategie (rozložit si zátěž)? Nevíme. Ale určitě na to 85 – 90 procent z nich má. Už teď.


Celý text naleznete zde

7 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
3. března 2017 v 14:28  

Za ten první odstavec nezbývá, než panu Štechovi zatleskat.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
3. března 2017 v 15:42  

Souhlasím. Teď je otázka, jak s tím přežije. Feřtek ho v záři respflektorů bude chtít upálit.

old pratavetra řekl(a)...
3. března 2017 v 16:20  

Že by ještě panu Štechovi zbyl nějaký zdravý rozum? Překvapil.

Tajný Učitel řekl(a)...
3. března 2017 v 17:26  

Děti které nemají Ma rádi, mají lepší výsledky. Co ale s tím, když děti Ma nemají rádi a nemají lepší výsledky? Větší strach. Kdo se bojí bude se připravovat a to chceme, ne? Je jedno jak a proč se připravuje, hlavně, že se připravuje. Když to nejde po zlém, půjde to po ještě horším. A komu ani poté matematika nepůjde, tomu budeme dávat při hodině matematiky elektrické šoky. Vyděržaj pionier.

poste.restante řekl(a)...
3. března 2017 v 17:49  

V pedagogice existují krajní přístupy:
1. Vzdělání nabídnout a poskytnout.
2. Ke vzdělání přinutit.
Záleží na tom, k čemu se přikláníme a co je pro konkrétního jedince z dlouhodobého hlediska výhodnější.


Řekl Vl.Václavík, 3. března 2017 14:46
http://www.ceskaskola.cz/2017/02/ondrej-steffl-poklada-nove-prijimaci.html?showComment=1488559120795#c3946318148204207402

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. března 2017 v 19:22  

Pan Štech má velikou pravdu! Není co dodat.

Pavel Doležel řekl(a)...
4. března 2017 v 8:09  

Dodávám jen tolik, že ještě před panem Štechem jsem prakticky stejně odpověděl na zmíněné Feřtekovy otázky v diskusi pod původním článkem i pod článkem na ČŠ. Jsem rád, že to vidíme stejně.