Podle průzkumu České školní inspekce si 92 procent škol zavedlo knihovnu, informační či studijní centrum. A drtivá většina z nich je s nimi spokojena. Dvě třetiny škol mají knihovničku s beletrií přímo ve třídě a další třetina zavedla i čtenářský koutek. „To, že si školy vybudovaly knihovničky, je obrovský pokrok, a to i na straně ministerstva školství, protože na to uvolnilo peníze. Ale naučit děti pořádně číst není jednoduché,“ řekla Právu Hana Košťálová z projektu Pomáháme školám k úspěchu, která působila i jako národní koordinátorka programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
Hana Košťálová (youtube.com) |
Jak už Právo před časem popsalo, zhruba třetina žáků druhého stupně neumí pořádně číst. Mají problém vůbec text vstřebat, natož pak porozumět jeho obsahu. Na těchto schopnostech jsou ale jakýkoli další rozvoj a poznání přímo závislé. Podle průzkumu České školní inspekce se ve 38,3 procenta výuky žáci vůbec nepídí po hlavním sdělení předloženého textu.
Průzkum také ukázal, že na většině škol se učitelé nevěnují žákům, kteří jsou se čtením pozadu. Inspekce uvedla, že jen ve 42,7 procenta hodin učitel poskytl účinnou podporu každému žáku, jehož vztah ke čtení, vytrvalost a odolnost jsou nízké. Ve třídě s 25 dětmi může být pro kantora těžké věnovat se jednotlivcům, ale podle Košťálové to jde. A svou podporu by měly mít i ty zdatnější děti.
„Učitel může nabídnout kratší a delší text, jindy připraví pomocné otázky, které využije jen ten, kdo potřebuje, někdy zase předloží sérii různě náročných textů a děti si je mohou postupně přibírat, jindy mohou rychlejší děti pracovat současně s více texty,“ popsala Košťálová.
Celý text naleznete v dnešním vydání deníku Právo
1 komentářů:
A na co a proč by se četlo? Na všechno máme v mobilech appky, ne? A když se to náhodou sekne, tak zadáme restart nebo to dáme zpátky do továrního nastavení.
Číst?
Na co máme obrázky?
Okomentovat