Revize rámcových vzdělávacích programů, spojení výučního listu s možností maturity či mistrovská zkouška, to jsou novinky, které se chystají v oblasti středního odborného vzdělávání. Na jeho podporu vznikl i rozvojový program s roční podporou 200 milionů korun. O bližších podrobnostech dnes na tiskové konferenci hovořili například náměstek pro řízení sekce vzdělávání Václav Pícl.
Václav Pícl (msmt.cz) |
Co už běží:
Absolventi oborů vzdělání s výučním listem mají již dnes možnost získat stupeň dosaženého vzdělání s maturitní zkouškou prostřednictvím dvouletého nástavbového studia. (3 + 2)
Od roku 2014 existuje rozvojový program, jehož cílem je vytvořit optimální podmínky pro další zvyšování kvality vzdělávání ve středních školách, a to zejména v oborech vzdělání, které lze z pohledu potřeb trhu práce, popřípadě i z pohledu unikátnosti a tradice, považovat v daném území za nenahraditelné. Finanční prostředky jsou školám poskytovány prostřednictvím krajů a jsou určeny na vzdělávání žáků ve víceoborových a jednooborových třídách s nižším počtem žáků. Roční podpora je ve výši 200 mil. Kč.
Od roku 2015 je zavedena jednotná závěrečná zkouška u oborů vzdělání s výučním listem. Sjednocení požadavků na obsah závěrečné zkoušky zvyšuje srovnatelnost výsledků vzdělávání v oborech vzdělání s výučním listem a má významný vliv na kvalitu přípravy žáků a jejich dobré uplatnění v praxi.
Novinkou 2017 jsou tzv. jednotné přijímací zkoušky na střední školy do oborů vzdělání s maturitní zkouškou. Jde o zavedení centrálně zadávaných testů z českého jazyka a literatury a matematiky.
Chystané kroky:
Revize rámcových vzdělávacích programů připravují možnosti propojení školních vzdělávacích programů s Národní soustavou kvalifikací s možností získávání profesních kvalifikací, které vedou k získání úplné profesní kvalifikace.
U vybraných oborů vzdělání s maturitní zkouškou, jejichž součástí je odborný výcvik se realizuje pokusné ověřování tzv. modelu L0 + H, který umožňuje žákům těchto oborů ve třetím ročníku složit závěrečnou zkoušku u příbuzného oboru vzdělání s výučním listem a ve čtvrtém ročníku vykonat maturitní zkoušku.
Mistrovská zkouška umožní kvalitnímu řemeslníku, absolventovi oboru vzdělání s výučním listem potvrdit jeho vysokou úroveň dovedností a zvýšit tak jeho prestiž. Zavedení mistrovské zkoušky řeší projekt, který má za cíl navrhnout a rozpracovat všechny prvky potřebné k plošnému zavedení mistrovské zkoušky včetně nastavení všech potřebných procesů. Předmětem zavedení modelu mistrovské zkoušky je i řešení vazby na živnostenský zákon, kdy by mistrovská zkouška byla vstupenkou k získání živnostenského oprávnění.
Návrh na zavedení elektronického skládání závěrečné zkoušky (e-zkoušky) u oborů vzdělání s výučním listem prostřednictvím softwarové aplikace Elektronická zkouška od roku 2017. Zavedení e-zkoušky sníží náklady na přípravu závěrečné zkoušky, zefektivní její přípravu a vyhodnocení.
Vládou schválené zavedení povinné zkoušky z matematiky v rámci společné části maturitní zkoušky u oborů vzdělání stanovených v nařízení vlády, včetně povinné zkoušky z cizího jazyka v rámci společné části maturitní zkoušky pro všechny obory vzdělání od školního roku 2020/2021 a 2021/2022.
Při modernizaci středního odborného vzdělávání bude hrát důležitou roli také reforma financování regionálního školství. Současný model republikových normativů, které si jednotlivé kraje přerozdělují podle svých vlastních normativů a posílají školám takzvaně „na hlavu žáka“ má řadu negativ. Patří mezi ně rozdíl ve financování stejných oborů v různých krajích či snaha některých ředitelů škol získat co nejvíce žáků na úkor kvalitních výstupů. Právě nový systém financování založený na principu přímého financování ze strany státu a financování reálného objemu výuky pomocí stanovení maximálního rozsahu vzdělávání nebo maximálního rozsahu přímé pedagogické činnosti by měl tato negativa odstranit.
Celý text a záznam tiskové konference naleznete zde
3 komentářů:
Na MŠMT mají sekci vzdělávání? Kdo by to byl řekl!
A kdy to bude? O tom se mluví od září. Vždyť za rok už by měli studenti prvňáci povinně maturovat z matematiky. Odborné školy budou muset předělat ŠVP. Pro každý obor. To se z toho ...
Měl bych návrh na "reformu" RVP.
Stačí mi 3 klávesy.
(Označ vše)
(Smaž)
Okomentovat