Proč se na učitelství hlásí tolik žen?

čtvrtek 16. března 2017 ·

Podle posledního přehledu indikátorů ve vzdělávání stoupl poměr žen ve školství v průměru zemí OECD z 61 % v roce 2005 na 65 % v roce 2010 a dále na 68 % v roce 2014. V primárním vzdělávání je převaha učitelek výraznější (82 %) než v sekundárním (63 %). A nepoměr se bude dále prohlubovat, alespoň podle věkové distribuce obou pohlaví. Mezi pedagogy do 30 let je na druhém stupni 70 % žen, zatímco v kategorii 50 plus jich je jen 65 %. Tento trend lze pozorovat ve 22 z 35 zemí s dostupnými daty. Na text OECD Educating blog upozorňuje server scio.cz.

Učitelky ovšem zůstávají ve spodních liniích vzdělávání a na pozicích s nižší možností určovat směr školy – jen 45 % ředitelských míst zastávají ženy, přestože jich je mezi učiteli, ze kterých se ředitelé vybírají, převaha. Ženy méně učí přírodovědné obory, matematiku nebo technologie a je jich nižší poměr v terciárním vzdělávání.

Proč se tedy chce stále více žen než mužů stát učitelem? Jedním z důvodů může být, že učitelství evokuje povolání obdobné mateřství a navíc umožňuje lepší sladění pracovního a rodinného života, což se zdá oslovuje více žen.

Méně známým důvodem je ale skutečnost, že pro ženy je učitelský plat výhodnější než pro muže ve srovnání s ostatními profesemi vyžadujícími vysokoškolský titul. Zatímco učitelé si v průměru přijdou na 71 % platu mužských kolegů v jiných odvětvích, u žen je to 90 %. I když na veřejných školách dostávají učitelé i učitelky za stejnou práci většinou stejné platy, v jiných odvětvích je rozdíl markantnější, a ženám se tak víc vyplatí se věnovat výuce.


Celý text naleznete zde

9 komentářů:

Tlumočník řekl(a)...
16. března 2017 v 8:39  

"Méně známým důvodem je ale skutečnost, že pro ženy je učitelský plat výhodnější než pro muže ve srovnání s ostatními profesemi vyžadujícími vysokoškolský titul."
To má být vtip, nebo to scio myslí vážně?

Tomáš Barták řekl(a)...
16. března 2017 v 9:31  

Neměla by otázka v titulku znít: Proč se na učitelství hlásí tolik (tak málo) mužů?

Simona CARCY řekl(a)...
16. března 2017 v 9:38  

Z uvedeného lze tedy přijmout závěr, že genderově spravedlivější (spravedlivé?) odměňování ve školství vedlo v uplynulých letech k feminizaci školství. Tedy zavedení jednoho sociálně inženýrského opatření nám přivedlo školství k jedné propasti, inkluzivní experimenty ke druhé. Kolik toho ještě bude muset školství vydržet, než někomu dojde, že školství není pískovištěm pro předvolební bábovičky, aby se po volbách stalo pískovištěm, do nějž si politici toliko ulevují, jako psíci?

Tomáš Barták řekl(a)...
16. března 2017 v 11:07  

Kolik toho ještě bude muset školství vydržet, než někomu dojde, že školství není pískovištěm pro předvolební bábovičky, aby se po volbách stalo pískovištěm, do nějž si politici toliko ulevují, jako psíci?

Krásné přirovnání.

tyrjir řekl(a)...
16. března 2017 v 12:03  

Rozpočtové podfinancování, podivné resortní řízení a nízké platy ve školství vedou k celkovému úpadku českého školství doprovázenému jeho hrubou feminizací. Tato feminizace je faktickou diskriminací všech dětí, neboť děti tím přišly o možnost být řádně vzdělávány a vychovávány mužským i ženským vzorem. Jsou to projevy nedostatečného zájmu Vlády a Parlamentu ČR o kvalitní školství.

poste.restante řekl(a)...
16. března 2017 v 12:24  

A opět, to zajímavější "zůstalo" v původním článku:

Z grafu z roku 2016 (viz. zdrojový článek) vyplývá, že v České republice je poměr jiný – učitelé dosáhnou jen na 50 % platu jiných vysokoškoláků, učitelky si vydělají 70 % platu všech vysokoškolaček. Nejlépe jsou na tom lucemburští kantoři, protože pedagožky zde vydělávají průměrně o 20 % více než jiné vysokoškolačky, muži mají platy srovnatelné s jinými obory.

tyrjir řekl(a)...
16. března 2017 v 12:47  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
16. března 2017 v 13:03  

Za Marií Ivanovnou přijdou novináři a ptají se jí: „Jak se mohlo stát, že se z vás, učitelky, stala prostitutka?“ Marie Ivanovna pokrčí rameny a odpoví: „Sama nevím, prostě štěstí.“

Podle mého názoru by prvním cílem vyučování matematiky, jako každého jiného předmětu, mělo být dosažení kvalitního občanství člověka. Nechceme vychovávat matematiky, ale kvalitní občany. Druhá věc je, abychom ty občany vybavili schopnostmi, a teprve až na třetím místě jsou znalosti...


http://www.ceskaskola.cz/2017/03/milan-hejny-nechceme-vychovavat.html

Občan Hejný se s hrubým podfinancováním, podivným řízením a feminizací českého školství zřejmě vyrovnal tak, že cíl a obsah předmětu matematika oportunisticky přizpůsobil českému vládnímu a parlamentnímu genderblbismu tím, že osobnostní a občanskou výchovu neadekvátně nadřazuje obsahu i systému výukového předmětu. Paní ministryně je s jeho metodou, zdá se, spokojená a utěšuje Vládu a Parlament, že ke zlepšení ve školství dojde, až se ty "nové metody" podporované Kariérním (ne)řádem pro učitele zaběhnou...

Ve školství už jsem toho zažil hodně, ale takovouhle pitomost, myslím, nepamatuji.

J.Týř





Jan Hučín řekl(a)...
16. března 2017 v 14:26  

Ohledně toho poměru platu učitelů k průměrnému platu vysokoškoláků dochází, obávám se, k záměně příčiny a následku. Ženy si podle mě nevolí profesi učitelky kvůli tomu, že tam zaostávají za průměrným platem jen o trochu. Průměrný plat absolventů VŠ je naopak u mužů a u žen rozdílný právě kvůli rozdílné skladbě profesí zastávaných muži a ženami.

Učitelství patří k povoláním, kde si člověk snáze může vzít práci domů a nezůstávat "v kanceláři" do pozdního odpoledne. To je samozřejmě dobré pro maminky.