Pokud nezačnou absolventi pedagogických fakult nastupovat do škol, hrozí Česku do tří let nedostatek učitelů. Zájemců o pedagogiku je sice dost, jen malé procento z nich ale začne po škole skutečně učit. Stává se také, že mladí učitelé po krátké době odcházejí. Potvrdil to rozsáhlý průzkum mezi středoškoláky, který pro Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy zpracovala agentura SC&C. O průzkumu informují Hospodářské noviny.
Od učení studenty odrazují především vyhlídky na nízký plat a také častá kritika učitelů ze strany rodičů. „Pro nás je to potvrzení, že zvýšení platů je nejzásadnějším krokem k tomu, aby učitelů bylo dost,“ říká děkan Pedagogické fakulty UK Michal Nedělka. Kvůli penězům opouštějí školství i lidé, které práce s dětmi baví. „Mám zkušenost s tím, že odcházejí třeba po dvou letech ve škole. Zhruba v době, kdy zakládají rodiny, a potřebují proto víc peněz,“ popisuje situaci Nedělka.
O studiu pedagogiky uvažuje třetina studentek, ale pouze každý desátý student. Čtvrtina zájemců o pedagogický obor ale nepočítá s tím, že by v budoucnu šla učit. Necelá polovina učit chce, zbytek neví.
Ministryně školství Kateřina Valachová si problémy učitelů uvědomuje, nedostatek pedagogů ale podle ní nehrozí. „Musíme přimět absolventy pedagogických fakult, aby jich do škol zamířilo alespoň 70 procent,“ nastínila ministryně v minulém týdnu řešení.
Do školství jde nyní pouze čtyřicet procent absolventů. Vláda to chce napravit zvyšováním platů a zavedením kariérního řádu. Valachová chce prosadit zvýšení platů učitelů na 130 procent průměrného platu v Česku v následujících třech letech, v roce 2020 by tak učitelé měli brát zhruba 43 tisíc korun.en šest procent.
Celý text naleznete zde
Polovina zájemců o pedagogické fakulty nechce učit, odrazují je nízké platy. A častá kritika ze strany rodičů.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 comments:
Každému mladému adeptovi říkám, ať jde mimo školství, má-li možnost.
Zprávy MŠMT jsou jen PR. Bohužel chybí fakta. Paní ministryně říká, že problém bude za tři roky. Ale vždyť on už je dnes, respektive léta zpátky. Učitelská populace stárne, mužů ubývá.
Stačí se podívat na dvě čísla:
- 7000 nekvalifikovaných učitelů
- 30000 učitelů ve věku nad 56 let
- 1200 nových absolventů ročně
Je jasný ten nepoměr?
A k tomu další negativní tendence:
- Do škol přicházejí silné ročníky, naopak studenti VŠ se rekrutují z ročníků slabých.
- Kariérní řád odrazuje začínající učitele. Vždyť i v uplynulém roce, když se paní ministryně prsila, kolik peněz do školství přidala, vzrostl plat začínajícího učitelé méně než průměrná mzda.
- Počet dětí ve školách bude ještě řadu let narůstat, s tím také potřeba učitelů.
- MŠMT chce menší studijní skupiny, s tím jde opět potřeba dalších učitelů.
- MŠMT chce dělit více hodin (matematika), opět prohlubování nedostatku.
- Pokud šablony nemají být jen výkřik do tmy, pak tandemová výuka, DVPP, vzájemná spolupráce, náslechy opět uberou z času na učení dětí.
- Kariérní řád přinese další funkce = povinnosti, krácení úvazků. Opět budou chybět další učitelé.
A paní ministryně si v klidu vypráví, že za pár let...
Pane Adlere, mohu použít jako samostatný text? Děkuji! Hezký den!
Přesně. Jenže vina je na předchozích vládách od Pilipa přes Buzkovou po Fialu. Všchni nechali školství zdevastovat. Teď zbývá nechat buď školství chcípnout a nechat vše na soukromých školách, což podporují podnikatelé ve školství podporovaní některými médii a těší se na tučné výdělky. Nebo zavést nepopulární opatření, která budou bolet a školství násilím vzkřísit. K tomu patří povinné testy a velký tok peněz do školství i na platy kvalitních učitelů.
Co myslíte. Která cesta vyhraje?
Pane Komárku, samostatný článek by zřejmě vyžadoval odkazy na zdroje data přesněji uvedené informace. Zašlu později.
Děkuji, pane Adlere!
Vysoké procento absolventů, kteří nenastupují do škol je ovlivněno ještě jedním faktorem.
Absolventů učitelství matematiky, fyziky a chemie je málo, ale učitelů tělocviku, občanky a výchovy ke zdraví máme taková kvanta, že jsou ve školství neuplatnitelní. Nechat je učit matematiku či fyziku si žádný ředitel nedovolí, to raději zaměstná nějakého inženýra i bez DPS, a tak tito musí hledat práci jinde.
Jen pro ilustraci čísla z Ostravské univerzity - přijatí na navazující studium učitelství.
F - 5
Ch - 10
M - 10
Z - 15
D - 15
Bi - 30
Aj - 30
ČJ - 50
TV - 90
VZ - 100
OV - 100
republika praha a čukotka (země za kolínem),vpraze je blaze,děti tam studují,při studiu pracují a po studiu si hledají pškné místo (min 30 litrů plus,takže synovec.matikář absolvent mff (m-dg) nenastoupil do školství za 20 ale do banky za 40 (po půl roce 50),na čukotce došlu za posledních 10 let k velkému úbytku dětí (školy jsou na 1/ ,většinou 1/3) svých kapacit,bylo propuštěno mnoho učitelů (mnohde propuštěn učitel ale kosmetička,co má ty děti skutečně ráda zůstala) ti co zůstali jsou 55+ a jsou zabetonovaní a chtějí dožít důchodu (udělají pro to panu řediteli cokoliv),škol je tak doplňovánmladými,kteří když zjistí,že by měli makat na gerhonty,tak se sbalí a odejdou,shrnuto pdtrženo v praze si mladí mohou vybírat na čukotce nemají šanci
Problém s nedostatkem kantorů se na Čukotku taky nezadržitelně řítí. Naše škola na Čukotce je a musím potvrdit že v prvním bodě máte absolutní pravdu. Dětí ubylo, tříd ubylo a na naši školu už 15 let nenastoupil žádný absolvent. Nejmladší dvě kantorky mají 40 let a dvě třetiny z nás mají 55+. Co přijde v příštích deseti letech? Dvanáct nás odejde do důchodu, mladí vystudovaní kantoři na Čukotce nezůstávají, ani ne tak z důvodu nedostatku míst, ale spíše z důvodu, že je život na Čukotce neláká, a maturanti se na studium učitelství hlásí stále méně.
Vypadá to, že vrátí situace z 90. let, kdy na naší škole vyučovali na 1. stupni běžně maturanti či se to látal důchodci, češtináři a matikáři se střídali jako ponožky, vždy vydrželi rok či dva a pak si našli místo v některém ze sousedních větších měst, ze kterých většinou pocházeli.
vzpomínám si,když jsem byl před lety poprve odejít,zavolal si mě ředitel,skvělý chlap, : "víš, klesly nám počty,dvě třídy míň,víš, musím někoho pusti,víš, věra ja sama a dvě malé děti,pořád doma,kdo ji kde vezme, no a starj pepa,sotva se šourá,je tu celej život,má to za pár,ty si nejsnáz něco najdeě"
...tehdy ta škola měla 600 žáků,dneska 200
Zájemců o pedagogiku je sice dost, jen malé procento z nich ale začne po škole skutečně učit. Stává se také, že mladí učitelé po krátké době odcházejí. Potvrdil to rozsáhlý průzkum mezi středoškoláky, který pro Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy zpracovala agentura SC&C.
Žasnu. Kdo by to byl bez takového výzkumu řekl.
Marně přemýšlím, jak během tří let mohou narůst platy začínajících kantorů o 20 000,- Kč, což je téměř o 100% oproti dnešnímu stavu.
Jinak budou nastupovat do bank, manažerských pozic v obchodních řetězcích, do pojišťoven, IT firem, zakládat e-shopy ap.
Nevidím žádné východisko. 130% průměrného výdělku v republice jsme měli dosáhnout už někdy před 15 lety a na průměru jsou v současnosti jen kantoři od odpracovaných 27 let a výše. Což je určitě větší polovina, ale pro mladé je nástupní plat a posléze dalších 25 let pořád pod průměrem.
Kdybych to neměla do důchodu už za pár, uvažovala bych též o jiné kariéře.
Situace ve školství je pro lidi do 50 let čím dál smutnější.
Letos nedostaneme přidáno v průměru nejméně 5000,- Kč? Příští rok aspoň 6500,- a napřesrok 8000,- Kč?
Jó, tak pak jsou to všechno pouhé předvolební plané kecy, které tady slýcháme už bezmála 30 let.
Jsem šťastná, že jsem už stará.
Post a Comment