„Mohlo by se vzdělávání stát tématem voleb, rovnocenným ostatním tématům? Nabízím zdarma všem politickým stranám několik hesel,“ píše Petr Chaluš v Deníku referendum.
Každý může být vědcem i řemeslníkem
Petr Chaluš (muni.cz) |
Střední školu budoucnosti pak může představovat škola připravující „vědce řemeslníka“ nebo „řemeslníka vědce“. Diskuse o víceletých gymnáziích by ztratila smysl.
Podpoříme rodiče v roli vzdělavatelů
Nejvíce se toho učíme do tří let věku. Ve chvíli, kdy stát přichází se svým „pokrokovým“ nárokem na školku, jsou už základy vzdělání dítěte položeny rodiči. Od narození dítěte potřebují rodiče větší finanční i další podporu proto, aby mohli naplnit vzdělávací roli. Vedle zvýšení rodičovského příspěvku to znamená například také podporu komunitního setkávání rodičů s dětmi, kde se učíme od sebe navzájem. Školky i školy by měly být „plné“ rodičů a částečně být rodiči spoluvedeny.
Věříme dětem, rodičům a učitelům
Stát by měl v zásadě věřit dětem, rodičům i učitelům a zrušit například Českou školní inspekci s jejími nefunkčními kontrolními postupy. Učitelé by měli pochopit, že 90 procent rodičů je na jejich straně, pokud se chovají aspoň trochu lidsky. Rodiče by měli vědět, že děti často nemají v současné společnosti dostatečný respekt a více za nimi stát.
Děti k učení nepotřebují vyhrožování testy, zkouškami a životním neúspěchem. Místo různých testů srovnávajících výkon dětí by mělo být dostupné rozsáhlé bezplatné poradenství (dětem i dospělým) v oblasti vlastního rozvoje, objevování talentu a směřování v dalším vzdělávání a profesním zaměření.
Balík peněz a profesní etiky učitelům
Zvýšit platy učitelům chtějí aktuálně téměř všechny politické strany. Nikdo však neslibuje, že se jejich platy vyrovnají těm, které pobírají profese s aktuálně vysokým statusem (právníci, lékaři, architekti). Nejde ani tak o to, jak si vážíme učitelů, ale spíš jak si vážíme sami sebe a svých dětí. Zvýšením statusu, peněz a profesionality učitelů můžeme získat hodně.
Celý text naleznete zde
11 komentářů:
jako ukrajinský inženýr s lopatou na české stavbě ?
"ŠKOLSTVÍ JE PRIORITOU" pro všechny politické strany a hnutí a jen před volbami. A že většina kantorů nedosahuje ani na průměrný plat v ČR je realitou. Paní Kateřina stále přidávala a průměrný plat se vzdaloval. Zajímavý efekt.
Je ale férové přiznat i to, že kdyby nepřidávala, vzdaloval by se průměrný plat ještě rychleji. Jak tomu bylo koneckonců za minulých vlád.
Je nutno si také přiznat to, že by se české školství jinak úplně rozsypalo ve stylu domečku z karet.
"Vedle zvýšení rodičovského příspěvku to znamená například také podporu komunitního setkávání rodičů s dětmi, kde se učíme od sebe navzájem. Školky i školy by měly být „plné“ rodičů a částečně být rodiči spoluvedeny."
S nějakým komunitním setkáváním bych raději brzdila. Mně se spíše zdá, že rodiče už ani neumí být sami se sebou a se svými dětmi. No a k těm školám a školkám plných rodičů - normálně zaměstnaný člověk na to prostě nemá čas, mnozí jsou rádi, když se z práce urvou na rodičák.
Střední školu budoucnosti pak může představovat škola připravující „vědce řemeslníka“ nebo „řemeslníka vědce“.
Něco jako všestranně rozvinutý jedinec. To už tady bylo! Pamatujeme.
Diskuse o víceletých gymnáziích by ztratila smysl.
To není pravda. Diskuse o VG je diskusí o předčasné selekci, zcela v rozporu s tzv. společným vzděláváním.
http://zpravy.idnes.cz/platy-policistu-a-dalsich-bezpecnostnich-slozek-vzrostou-o-10-procent-1ef-/domaci.aspx?c=A170329_114717_domaci_kop
Stát by měl v zásadě věřit dětem, rodičům i učitelům a zrušit například Českou školní inspekci s jejími nefunkčními kontrolními postupy.
Jenže lidé nejsou andělé. Souhlasil by autor, aby se zrušila kontrola jízdenek ve veřejné dopravě nebo služba policistů-pochůzkářů?
Učitelé by měli pochopit, že 90 procent rodičů je na jejich straně, pokud se chovají aspoň trochu lidsky.
Ach jo. Spíš bych to viděl obráceně: rodiče by měli pochopit, že 90 procent učitelů je na jejich straně, pokud se chovají slušně a rozumně.
Nebo tu autor klade rovnítko mezi "chovat se lidsky" a "moc toho po dětech nechtít"?
Rodiče by měli vědět, že děti často nemají v současné společnosti dostatečný respekt a více za nimi stát.
Rodiče by měli vědět, že výchova jejich dětí je především jejich role a ne vše, po čem děti touží, by nutně měly dostat.
Stát by měl v zásadě věřit dětem, rodičům i učitelům a zrušit například Českou školní inspekci s jejími nefunkčními kontrolními postupy.
Jenže lidé nejsou andělé. Souhlasil by autor, aby se zrušila kontrola jízdenek ve veřejné dopravě nebo služba policistů-pochůzkářů?
To je pravda. Funguje však tato institice také jako poradenská a přátelská vůči učitelům? Je ochotná podat pomocnou ruku, nebo ji chápeme jen jako represivní složku?
"Na úrovni středních škol by to znamenalo například upravit zákony a vzdělávací programy tak, aby neoddělovaly striktně intelektuální vzdělávací dráhu vedoucí přes gymnázia a praktičtější vzdělávací dráhu vedoucí přes střední odborné školy." Tak nevím. Na gymnáziích je něco přes dvacet procent populace v ročníku (2016 - celkem 99 610, s maturitou 69 246, gymnazisté 22 410, tedy 22 % všech, 32 % maturitních; zdroj zde). Na VŠ však v současnosti studuje kolem padesáti procent ročníku, takže většina vysokoškoláků pochází ze středních odborných škol. O jakém oddělování je tady řeč?
Okomentovat