Petr Chaluš: Co se nedočteme ve volebních programech o tématu školství

středa 29. března 2017 ·

„Mohlo by se vzdělávání stát tématem voleb, rovnocenným ostatním tématům? Nabízím zdarma všem politickým stranám několik hesel,“ píše Petr Chaluš v Deníku referendum.

Každý může být vědcem i řemeslníkem

Petr Chaluš (muni.cz)
Pracovat „rukama“ potřebujeme stejně jako dýchat, žít bez manuální práce je vlastně nepřirozené. Na úrovni středních škol by to znamenalo například upravit zákony a vzdělávací programy tak, aby neoddělovaly striktně intelektuální vzdělávací dráhu vedoucí přes gymnázia a praktičtější vzdělávací dráhu vedoucí přes střední odborné školy.

Střední školu budoucnosti pak může představovat škola připravující „vědce řemeslníka“ nebo „řemeslníka vědce“. Diskuse o víceletých gymnáziích by ztratila smysl.

Podpoříme rodiče v roli vzdělavatelů

Nejvíce se toho učíme do tří let věku. Ve chvíli, kdy stát přichází se svým „pokrokovým“ nárokem na školku, jsou už základy vzdělání dítěte položeny rodiči. Od narození dítěte potřebují rodiče větší finanční i další podporu proto, aby mohli naplnit vzdělávací roli. Vedle zvýšení rodičovského příspěvku to znamená například také podporu komunitního setkávání rodičů s dětmi, kde se učíme od sebe navzájem. Školky i školy by měly být „plné“ rodičů a částečně být rodiči spoluvedeny.

Věříme dětem, rodičům a učitelům

Stát by měl v zásadě věřit dětem, rodičům i učitelům a zrušit například Českou školní inspekci s jejími nefunkčními kontrolními postupy. Učitelé by měli pochopit, že 90 procent rodičů je na jejich straně, pokud se chovají aspoň trochu lidsky. Rodiče by měli vědět, že děti často nemají v současné společnosti dostatečný respekt a více za nimi stát.

Děti k učení nepotřebují vyhrožování testy, zkouškami a životním neúspěchem. Místo různých testů srovnávajících výkon dětí by mělo být dostupné rozsáhlé bezplatné poradenství (dětem i dospělým) v oblasti vlastního rozvoje, objevování talentu a směřování v dalším vzdělávání a profesním zaměření.

Balík peněz a profesní etiky učitelům

Zvýšit platy učitelům chtějí aktuálně téměř všechny politické strany. Nikdo však neslibuje, že se jejich platy vyrovnají těm, které pobírají profese s aktuálně vysokým statusem (právníci, lékaři, architekti). Nejde ani tak o to, jak si vážíme učitelů, ale spíš jak si vážíme sami sebe a svých dětí. Zvýšením statusu, peněz a profesionality učitelů můžeme získat hodně.


Celý text naleznete zde

11 komentářů:

Unknown řekl(a)...
29. března 2017 v 8:06  

jako ukrajinský inženýr s lopatou na české stavbě ?

Unknown řekl(a)...
29. března 2017 v 9:37  

"ŠKOLSTVÍ JE PRIORITOU" pro všechny politické strany a hnutí a jen před volbami. A že většina kantorů nedosahuje ani na průměrný plat v ČR je realitou. Paní Kateřina stále přidávala a průměrný plat se vzdaloval. Zajímavý efekt.

poste.restante řekl(a)...
29. března 2017 v 10:02  

Je ale férové přiznat i to, že kdyby nepřidávala, vzdaloval by se průměrný plat ještě rychleji. Jak tomu bylo koneckonců za minulých vlád.

Unknown řekl(a)...
29. března 2017 v 11:05  

Je nutno si také přiznat to, že by se české školství jinak úplně rozsypalo ve stylu domečku z karet.

Eva Adamová řekl(a)...
29. března 2017 v 11:56  

"Vedle zvýšení rodičovského příspěvku to znamená například také podporu komunitního setkávání rodičů s dětmi, kde se učíme od sebe navzájem. Školky i školy by měly být „plné“ rodičů a částečně být rodiči spoluvedeny."

S nějakým komunitním setkáváním bych raději brzdila. Mně se spíše zdá, že rodiče už ani neumí být sami se sebou a se svými dětmi. No a k těm školám a školkám plných rodičů - normálně zaměstnaný člověk na to prostě nemá čas, mnozí jsou rádi, když se z práce urvou na rodičák.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
29. března 2017 v 12:30  

Střední školu budoucnosti pak může představovat škola připravující „vědce řemeslníka“ nebo „řemeslníka vědce“.

Něco jako všestranně rozvinutý jedinec. To už tady bylo! Pamatujeme.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
29. března 2017 v 12:32  

Diskuse o víceletých gymnáziích by ztratila smysl.

To není pravda. Diskuse o VG je diskusí o předčasné selekci, zcela v rozporu s tzv. společným vzděláváním.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
29. března 2017 v 13:11  

http://zpravy.idnes.cz/platy-policistu-a-dalsich-bezpecnostnich-slozek-vzrostou-o-10-procent-1ef-/domaci.aspx?c=A170329_114717_domaci_kop

Jan Hučín řekl(a)...
29. března 2017 v 15:35  

Stát by měl v zásadě věřit dětem, rodičům i učitelům a zrušit například Českou školní inspekci s jejími nefunkčními kontrolními postupy.

Jenže lidé nejsou andělé. Souhlasil by autor, aby se zrušila kontrola jízdenek ve veřejné dopravě nebo služba policistů-pochůzkářů?

Učitelé by měli pochopit, že 90 procent rodičů je na jejich straně, pokud se chovají aspoň trochu lidsky.

Ach jo. Spíš bych to viděl obráceně: rodiče by měli pochopit, že 90 procent učitelů je na jejich straně, pokud se chovají slušně a rozumně.
Nebo tu autor klade rovnítko mezi "chovat se lidsky" a "moc toho po dětech nechtít"?

Rodiče by měli vědět, že děti často nemají v současné společnosti dostatečný respekt a více za nimi stát.

Rodiče by měli vědět, že výchova jejich dětí je především jejich role a ne vše, po čem děti touží, by nutně měly dostat.

Jana Karvaiová řekl(a)...
29. března 2017 v 17:13  

Stát by měl v zásadě věřit dětem, rodičům i učitelům a zrušit například Českou školní inspekci s jejími nefunkčními kontrolními postupy.

Jenže lidé nejsou andělé. Souhlasil by autor, aby se zrušila kontrola jízdenek ve veřejné dopravě nebo služba policistů-pochůzkářů?



To je pravda. Funguje však tato institice také jako poradenská a přátelská vůči učitelům? Je ochotná podat pomocnou ruku, nebo ji chápeme jen jako represivní složku?

Vladimír Stanzel řekl(a)...
29. března 2017 v 17:42  

"Na úrovni středních škol by to znamenalo například upravit zákony a vzdělávací programy tak, aby neoddělovaly striktně intelektuální vzdělávací dráhu vedoucí přes gymnázia a praktičtější vzdělávací dráhu vedoucí přes střední odborné školy." Tak nevím. Na gymnáziích je něco přes dvacet procent populace v ročníku (2016 - celkem 99 610, s maturitou 69 246, gymnazisté 22 410, tedy 22 % všech, 32 % maturitních; zdroj zde). Na VŠ však v současnosti studuje kolem padesáti procent ročníku, takže většina vysokoškoláků pochází ze středních odborných škol. O jakém oddělování je tady řeč?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.