Stále častěji se dnes skloňuje pojem „informatické myšlení“ – schopnost rozkládat řešení problémů do několika jednodušších kroků a hledání a zobecňování vzorců těchto řešení. Když ale nahlédneme do rámcových vzdělávacích programů, které stanovují, co mají základní školy učit, nic podobného v nich nenajdeme. „Programy jsou z roku 2004. Od té doby se toho změnilo tolik, že nemohou odpovídat potřebám digitálních kompetencí,“ upozorňuje Ondřej Neumajer, didaktik informatiky z Univerzity Karlovy. Reportáž přináší týdeník Ekonom.
Ondřej Neumajer (neumajer.cz) |
Ministerstvo školství v současné době aktualizaci rámcových vzdělávacích programů připravuje. Algoritmizaci či programování by měly nově obsahovat. „Pro všechny etapy vzdělávání se připravuje nový vzdělávací obsah zaměřený na rozvoj informatického myšlení,“ uvádí tisková mluvčí ministerstva Jarmila Balážová. Návrh by měl být hotový v průběhu tohoto roku.
Situaci ztěžuje fakt, že ne všichni učitelé informatiky prošli vzděláním ve svém oboru. Česká školní inspekce uvádí, že bez aprobace jich učí informatiku na základních školách přes 60 procent. Obecně navíc učitelské sbory stárnou a není snadné udržet mladé informatiky na školách s výrazně nižším platem, než který jim nabídnou firmy. „Průměrný učitel informatiky je zhruba 15 let po vysoké škole. S tím, co se tehdy naučil, si dnes už kvůli posunu technologií nevystačí,“ dodává Ondřej Neumajer. Aby se úprava vzdělávacích programů neminula cílem, nemělo by se zapomenout na podporu učitelů.
Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Ekonom
12 comments:
RVP byl krok zpět už když se zaváděly. Jen se v té době nevědělo jak hrubě nezvládnuto bude jejich zavádění a jak dlouho první úřednická verze vydrží. Ne že by byla tak kvalitní.
Už teď je RVP přeplácáno slovy, která nikdo nečte. A každou chvíli se objeví chytrák, který tam chce ještě něco přidat.
Odvykle ten chytrák nikdy žádné ŠVP netvořil a na škole podle toho ŠVP neučil. Stačilo by se zeptat obyčejných kantorů a ti by vám k RVP něco peprného řekli.
1. Kde byl pan Neumajer posledních 15 let? Létal ve vzduchoprázdnu?
2. „Průměrný učitel informatiky je zhruba 15 let po vysoké škole. S tím, co se tehdy naučil, si dnes už kvůli posunu technologií nevystačí,“ dodává Ondřej Neumajer. "
To myslíte pane Neumajere vážně? Chcete z informatiků, nota bene vystudovaných, dělat blbce? To spíše na Vás je vidět, že jste "15 let" mimo školu, tedy realitu. (15 let je v závorce, je to asi méně, a tolik se to projevuje)
Já chtěl upozornit na totéž, Anonymní, ale pak mi to přišlo zbytečné...
Ale třeba se na to můžeme dívat i jinak - VŠ nedokáží vybavit budoucí učitele kompetencemi pro to, aby si tito dokázali udržet aktualizované portfolio ve svém oboru...
A taky tam je ta věta o té podpoře... U které teda nevím, co znamená, ale asi nějak rozvíjí tu myšlenku o posunu technologií.
Já myslím, že pan Neumajer nemusí mít obavy, budeme mít přece novou strategii digitálního vzdělávání :).
1. Algoritmizace byla jedním z hesel reformy v 70. letech (zavádění Nové vzdělávací soustavy). Žáci se učili o algoritmech, zakreslovali je vývojovými diagramy. Tehdy do škol nesměle pronikaly první kalkulačky.
2. Vyučující informatiky podle těch shora ztrácejí kvalifikaci velmi rychle. Před více jak 10 lety probíhalo masové školení všech učitelů ve výpočetní technice, museli jím (mimo úvodní hodiny) projí i kvalifikovaní učitelé informatiky, kteří měli odstup od Vš víc jak 5 let. (Neměli by učitelé češtiny být aktualně proškoleni třeba o severských detektivkách, které během jejich studia nebyly?)
RVP potřebuje revizi jako celek. A nehrát si jen na svém písečku.
Plně souhlasím se Z. Sotolářem. Včera bylo pozdě.
Už jsem to psal jinde, má představa revize RVP je:
(Ctrl + A) (Delete)
Pokud jde o informatické vzdělávání, pak představa, že masovým vzděláváním všech v algoritmizaci a aktualizací RVP zvýšíme zájem o obor, je prostě komická.
Je to podobné, jako kdybychom chtěli "vyrobit" víc módních návrhářů, nebo sochařů.
I u programátora je nezbytný určitý talent, který není prostě dán všem.
Jiná věc je, že současně s programátory nám chybí a bude chybět armáda IT dělníků - správců sítí, techniků, odborníků na bezpečnost, IoT atd.
Když ale budeme nutit všechny "programovat", vyrobíme leda další předmět, ke kterému žáci získají odpor.
My prostě potřebujme spíše zkvalitnit práci s talenty. Abychom je zachytili - tedy tento talent rozpoznali, podpořili a "zabránili" jim studovat gender studies a sociologii jen proto, že zde "seženou titul" snadněji.
Ale to se potom musíme bavit spíše o volnočasových aktivitách, nežli o masovém vzdělávání.
U ostatních žáků by docela stačilo, kdyby ze základní školy přicházeli na střední s tím, že umí používat styly odstavců, neodsazují text od okraje mezerníkem a vědí jak najít síťový disk, když náhodou nezafunguje implicitní mapování. My jen tímto ztratíme cca půl roku a ještě napůl neúspěšně, protože odstraňovat zažité zlozvyky je mnohem těžší, nežli začít učit od nuly.
Výuka informatiky na základkách má jeden problém, v rvp je pro ni určena na druhém stupni jedna hodina a na některých školách ji mají až devítce a na některých už v šestce. A po děckách v šestce nemůžete chtít to co po deváťácích, a to ani omylem.
Přesně.
Mé zkušenosti plně odpovídají panu Poste.restante i paní Adamové.
Post a Comment