„Každý speciální pedagog, který touží po segregovaném školství, je špatný speciální pedagog. Musíme si ale uvědomit, že inkluze má své limity, které jsou dány dětmi, úrovní jejich myšlení a chování. Nemyslím si, že všechny děti patří do běžných škol, jak razí mnohé neziskovky. Vidím to dnes a denně, když děti selhávají na základních školách, učitelé nevědí, co si počít, protože jim extrémně zlobivé děti rozvracejí výuku. Pak těžko můžou učitelé odvádět smysluplnou práci a naplňovat vzdělávací program,” říká speciální pedagog Jiří Pilař v rozhovoru pro Český rozhlas Plus.
Přinášíme také reakci ministerstva školství na rozhovor.
Rozhovor s Jiřím Pilařem
|
Jiří Pilař (top09.cz) |
Zavedení společného vzdělávání zdravých a handicapovaných dětí na českých školách vedlo ke zvýšení administrativy pro ředitele i učitele. Ve třídách dochází ke zpomalování výuky a kantoři mají jen malou podporu. K takovým závěrům došla Asociace speciálních pedagogů na základě vlastního šetření.
Výsledky šetření Pilaře nepřekvapily. „Spoustu věcí jsme předjímali, když se o živelné inkluzi začalo hovořit. V současnosti lze ten rozjetý vlak už obtížně zastavit, můžeme pouze doufat, že se tento vlak bude usměrňovat,” dodává.
Zjistila tedy asociace, že většina pedagogů považuje inkluzi za problém? „Ne inkluzi jako takovou, to určitě ne. Považují ale za problém přípravu prostředí, protože běžný pedagog v současné době není vybaven na to, aby pracoval s dětmi, které vykazují výraznější výchovné problémy nebo jsou výrazněji zdravotně postižené. Pedagogické fakulty, a tam je kámen úrazu, potenciální pedagogy nepřipravují na to, že se budou potkávat s těmito dětmi,” odpovídá Pilař.
„Z šetření plyne, že největším problémem jsou děti, které mají poruchy chování. Ty mají velké problémy ve třídě udržet pozornost, udržet se v lavici. V současné době se celkem slušně blížíme k tomu, co popsal Evan Hunter v Džungli před tabulí,” dodává Pilař.
Celý text a rozhovor ke stažení naleznete
zde
Reakce ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy na pořad Interview Plus
Dne 22. března 2017 byl hostem pořadu
Interview Plus speciální pedagog a zastupitel Šeberova Jiří
Pilař. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zaslalo
Českému rozhlasu Plus následující reakci na jeho tvrzení.
MŠMT považuje výsledky průzkumu
provedeného ASP ČR během ledna a února 2017, na základě kterého
vydala prohlášení, za zajímavé, nicméně v řadě případů za
zavádějící.
Ve značně nepřehledném Prohlášení
ASP lze identifikovat obavy této skupiny pedagogů ve čtyřech
oblastech zajištění společného vzdělávání: v jeho
financování, v oblasti podpůrných opatření, v problémech
činnosti školských poradenských zařízení (ŠPZ) a v jejich
komunikaci se školami a konečně ve vzdělávání pedagogů.
Šetření ASP ČR bohužel neuvádí
velikost vzorku škol, které odpovídaly na dotazy, neuvádí ani
které školy byly zahrnuty do šetření, jaký byl poměr škol
zřízených podle §16 odst. 9 a škol běžných, kolik škol bylo
z velkých měst a z malých, jak početné to byly školy. Není
uveden ani poměr MŠ, ZŠ a SŠ.
Šetření NÚV, kterého se účastnilo
80 % ŠPZ potvrdilo rozdíly v náhledu na společné vzdělávání
právě mezi těmito školami, podobně jako závěry šetření
analytického útvaru MŠMT. Byly zjištěny rozdíly ve využívání
podpůrných opatření, v jejich členění, struktuře i četnosti.
Jsou rozdíly v uplatňování organizačních opatření, personální
podpoře, ve využívání pedagogické intervence i speciálně
pedagogické péče. Rozdíly byly zjištěny také v doporučovaných
metodách práce, v hodnocení žáků, v úpravě výstupů i obsahů
vzdělávání. Významně jsou také využívány speciální
učebnice, didaktické pomůcky a kompenzační pomůcky. Běžné
školy využívají nejvíce úpravy metod práce s žáky, úpravy
hodnocení, organizace vzdělávání, intervence, a to především
pedagogické, ale i speciálně pedagogickou péči. Poslední
zmiňovaná podpůrná opatření s normovanou finanční náročností
nejsou určena školám dle § 16 odst. 9 označovaným nepřesně
jako školy „speciální“. Ty totiž mají zvýšené financování
na žáka formou příplatku a podpůrné opatření mohou obdržet
jen ve výjimečných případech.
Celý text reakce ministerstva školství
naleznete
zde
0 komentářů:
Okomentovat