Výjimečnou pověst vydobyl Komunitní škole Michaela v Brentu, v severním Londýně, důraz na disciplínu a ředitelka Katharina Birbalsingh, kterou deník Sunday Times označil jako „nejpřísnější učitelku Británie“. Podle ředitelky je druhou velkou odlišností její školy tradiční styl vyučování. „Máme učitele, který stojí vpředu a poskytuje vědění. Věříme, že učitel toho ví víc než děti. Většina učitelů v Británii tomu nevěří. Myslí si, že děti i učitelé znají převážně stejné věci, a proto má učitel děti pouze vést, a ne je učit.“ Překlad textu z deníku The Guardian přináší nové číslo Zpravodaje NÚV.
Katharina Birbalsingh (repro BBC) |
Ve škole se skupina žáků připravuje na konec přestávky a přesun na další hodinu. Tiše se seřadí za dozoru svého učitele, který požádá jednoho z nich, aby sebral kuličku hroznového vína ze země. „Vidíte?“ popisuje ředitelka Birbalsingh skupině učitelů na návštěvě. „Tohle by se na jiných školách nikdy nestalo. Nikdy byste neviděli učitele požádat žáka, aby hrozen sebral, protože by se zbláznili.“ Říká, že jednou z věcí, které odlišují Michaelu, státní střední školu, kterou založila před třemi roky, je neochota nechat i jediného žáka sejít z cesty. „Je to o změně návyků a neustálém připomínání žákům, aby byli uctiví,“ říká Birbalsingh, „docílili jsme toho, že nesebrat ten hrozen je nepřijatelné.“
Jeden ze zaměstnanců, Joe Kirby, podrobně popsal politiku školy Michaela, zvanou „žádné výmluvy“. Žák zůstane po škole za to, že přijde do školy o minutu pozdě, neudělá domácí úkol, za nedbalou práci, za to, že nemá pero nebo pravítko, nevhodně reaguje na učitelovy pokyny nesouhlasným mlaskáním či obracením očí v sloup, a dokonce za „neustálé otáčení se“ přes zákaz učitele. Zůstat po škole kvůli peru zní drsně, dokud se nedozvíte, že Michaela na začátku roku poskytuje pera všem žákům, že je tam školní obchod, který je každé ráno prodává za sníženou cenu, a že rodiče neustále dostávají upomínky ohledně vybavení, které si jejich děti musejí nosit každý den.
„Děti to tady milují, protože vědí, že v porovnání s jejich základní školou nebo školou, ve které byly předtím, se tady hodně naučí, je tu klid a nejsou šikanovány,“ vysvětluje ředitelka. „Tady mohou jít na toaletu, aniž by se bály, že budou šikanovány. Na jiných školách najdete děti, které jsou vycvičené nechodit na toaletu celý den, protože mají strach ze šikany, která se tam odehrává. Takže prostě nechodí na záchod. Tohle se u nás neděje.“
A škola se podle ředitelky odlišuje ještě třetí věcí: „Učíme vlídnosti a vděčnosti, protože si myslíme, že děti by měly být k sobě navzájem i ke svým učitelům milé a vděčné za všechno, co pro ně děláme.“ Být učitelem a rodičem, vysvětluje Birbalsingh, je to „nejradostnější, nejvíc vzrušující a nejdůležitější zaměstnání v zemi“. Místo toho, říká, byli učitelé v Británii dohnáni k vyhoření. „Učitelé a rodiče potřebují podporu a uznání“, dodává. „Toho se jim v této zemi nedostává. Učitelé jsou v tisku ustavičně pomlouváni, neustále čelí útokům. Existují skutečně případy, kdy jsou učitelé napadeni na ulici a útočníkům se nic moc nestane … Kdybych ty děti měla na této škole, na nikoho by neútočily. Byly by jinými lidmi, až vyrostou, a to z toho důvodu, že by se tady naučily vlídnosti a vděčnosti.“ Birbalsingh říká: „Uvidíte, že v jiných školách nejsou děti vůbec milé, jsou hrozné. A jsou hrozné proto, že je nikdo nenaučil vlídnosti.“
Celý text naleznete zde
28 komentářů:
"Učitelé jsou v tisku ustavičně pomlouváni, neustále čelí útokům"
Copak mi to přípomíná?
new school trendy !!! škola kde žáci poslechnou učitele! škola kde se učí!
Sním či bdím?
Ředitelka evidentně nesleduje české vzdělávácí "odborníky". Mele cosi o učení, disciplíně a učitel ví víc než děti. to se asi zbláznila, né?
Pytlíku vidíš to?
Mimochodem, neví někdo co se s kolegou stalo? Na škole pořád visí mezi zaměstnanci, tak mrtev snad nebude.
A opět je férové ocenit, že tento článek pan Komárek vyvěsil.
No to sice je, ale uvědomujete si, že redaktor-novinář! by měl být natolik nestranný, že bysme to nemuseli oceňovat? Že by to mělo být normální?
Takže ano, děkujeme pane Komárku, že jste někdy normální.
Moudrá to žena...
Možná, najít takovou školu u nás, ještě bych učil. Škoda.
Kolega Pytlík aktivně glosuje články na webu pedagogicke.info a má pevnější vůli, neboť já tady ještě občas něco utrousím, on už ne.
To, že byl kolega Pytlík vyštván z ČŠ, je větší průšvih než hra na inkluzi a hra na kariérní řád dohromady.
Paní ředitelka opomněla sdělit, zda děti poslouchají, protože se bojí trestu za porušení pravidel, nebo zda poslouchají z úcty a respektu, který chovají k přirozené autoritě svých učitelů. Dost podstatný rozdíl, někdo by mohl říci. Chovanci ve vězení také bachaře poslouchají, jinak musí nést velice nepříjemné důsledky, že. To neznamená, že jsou dobře vychovaní. Nevím jak je to na jiných školách, ale u nás ve škole zatím není problém požádat žáka, aby po sobě uklidil svůj nepořádek.
Jak byl "vyštván", paní Adamová? Hezký večer!
Výborný článek. Přesně sem pasuje:
https://www.novinky.cz/domaci/432672-vedle-zakladnich-lidskych-prav-by-mely-existovat-i-zakladni-povinnosti-tvrdi-mistopredseda-nejvyssiho-soudu.html
u nás ve škole zatím není problém požádat žáka, aby po sobě uklidil svůj nepořádek.
Myslíte třeba takhle?
http://www.denik.cz/z_domova/reditel-skoly-facka-padla-ve-zkratu-omluvil-jsem-s.html
Pan Komárek žije? Vlastně on jen dělá mrtvého brouka a reaguje, jen když se milostivě uvolí.
Paní Adamová, vyštvána byla p. Švarcová, tajným ubožákem pod Komárkovou patronací. Pytlik dal ČŠ vale právě kvůli těmhle praktikám.
Nevím jak je to na jiných školách, ale u nás ve škole zatím není problém požádat žáka, aby po sobě uklidil svůj nepořádek.
U nás na druhém stupni také ne, ale situace se horší každým rokem. Zatím nejde o agresivitu žáků. Kdybych učil na Summerhill School. Dštil bych pedagogickým optimismem jako Tajný. Tam žáci nemají jinou volbu než spolupracovat, jinak je smečka sežere. Na běžné škole se smečka nechytá, protože odejdou do bezpečí k mamince, která je masírována moderností plnou práv bez povinností. Její dítě pak bolí bříško, protože se musí učit anglická slovíčka a násobilku a bezradní rodiče dítku vyhoví, protože jsou "hodní" rodiče. Až se dostaví výsledky takové výchovy, bude se zase hledat vysvětlení mimo rodinu. Zlý zaměstnavatel, stát, policie atd. Argumentovat dnešními žáky alternativ nestačí. Jsou z rodin motivovaných rodičů. My chceme dobré školy i pro nemotivované a problémové děti. Zatím jsem slyšel jediné řešení - charismatický a empatický Tajný učitel do každé třídy. Nejvíc mne vyčerpává čtvrtá a pátá třída. Těžká dřina bez výsledků. Dobíjím se v sedmé, osmé a deváté. Bohužel nevěřím, že až zestárnou, bude se situace opakovat, protože ty dnešní druhostupňové jsem znal už na prvním stupni a byli jiní. Časy se mění k lehkožití a to si se žádnou školou netyká.
Tajný, strčte si úctu s úctou.
Lehkožití? No nevím, 850 000 občanů ČR má na krku alespoň jednu exekuci. Neuvěřitelné numero.
Mnoho z nich bude obětí přesvědčení, že v životě může být něco zadarmo. Možná by jim škola jako výcvik k povinnostem zachránila život. To lehkožití tady propagují někteří jen pro dobu školní docházky. Drsný život je pak překvapením.
J.K.: Chtěl jsem to sem odkázat také.
Doporučeno pro korektní blázny:
" Současná politická korektnost, nebo její odnož, tedy brutální politická korektnost, je ale charakteristická tím, že brání klást otázky. V tomto ohledu mne politická korektnost děsí, protože je to strnulost, je to zákaz klást otázky a tím pádem nulová naděje na nalezení dobré odpovědi."
Vypadá to, že přece jen zbytky selského rozumu přežívají nejen mezi prostým lidem.
Citace je aplikovatelná na migraci i problémy Romů.
850 000 občanů ČR má na krku alespoň jednu exekuci
Na tohle číslo je také třeba pohlížet opatrně.
Možná jste si toho ještě nevšimli, ale vyrostla generace, která velmi přesně ví, že je možné pár let žít naprosto v klídku a pohodě na dluh.
Pořídí byt, nakoupí si nábytek, televizi, vyrazí na dovolenou na Barbados atd. Poté požádá o osobní bankrot. Pět let žijí s partnerem, který dluhy nemá. Jsou na minimu a "splácí" svých 30% dluhů. Základní potřeby, mezi které dnes patří už i myčka nádobí, jim žádný exekutor nesebere. V cca 25 letech se to dá v pohodě vydržet. Pak jsou "oddluženi" a začínají žít, někteří i "normálně".
Pochopte, že pořídit si třeba nábytek do obýváku za 100 000,- ale zaplatit reálně jen 30 000,- přece vůbec není špatný nápad.
No a ministr Pelikán chce podmínky pro osobní bankrot zmírnit. Jsou prý moc přísné a pro některé občany je i těch 30 % příliš moc...
Pane Jirko, to co je zde popisováno, to jsou dva extrémní konce spektra. Většina škol je někde uprostřed. Jsou rodiče, které dětem vše prominou a omluví, ale jsou i tací, kteří vám řeknou abyste děcku jednu vlepil, když to potřebuje. Většina rodičů je někde uprostřed. Lze se domnívat, že naprostá většina dětí má elektronickou chůvu. Netráví čas s rodiči, jinými dospělými, ani s vrstevníky, krom FB, mimo školu a nemají čas ani příležitost si vybudovat vzorce chování, které byly kdysi samozřejmostí. Dorůstá generace, která se s tablety v ruce už narodila a nezná nic jiného. Bude hůř.
Také proto staré formy udržení disciplíny ve třídě přestávají zabírat. Je potřeba najít nové, resp, podívat se tam, kde to funguje a metody vyzkoušet a hlavně je potřeba, aby vš profesoří vybavili budoucí učitele tak, aby byli aspoň do jisté míry připravení na skutečnost, že dnes již nestačí mít v občance povolání učitel k získání automatického respektu a poslušnosti žáků a to dokonce už ani v první třídě. Tak nějak nevím, zda jim těch extra 70 mil bude stačit.
Souhlasím s Tajným učitelem. Bude hůř!
Mám trochu připomínky, že staré metody přestávají fungovat. Ty už nefungují řadu let, protože nejsou povoleny. Jinak by fungovaly.
Jinak by mě zajímalo, kde fungují ty nové? Mimo výběrové skupinky žáků. Zatím mi na to nikdo smysluplně neodpověděl.
A všechny příklady prezentované jako funkční moderní metody se nakonec ukážou jako pečlivě vybrané případy se specifickými podmínkami.
TU - souhlasím s posledně napsaným.
Škola chca necha bude muset ukázat dětem, že existuje i neelektronická chůva a to důsledným dodržováním pravidel nastavených ve škole. Což předpokládá soudržnost kolektivu učitelů, umět pracovat s rodiči, kteří na vás přijdou hulákat apod.Držet pospolu vidím jako stěžejní.
22. března 2017 7:25
Problém je to mnohem hlubší. Tento stát dává do školství zhruba 4% HDP. Jen nákup nového amerického vrtulníku přijde i po slevách na 500 až 600 tisíc. A kolik jich ČR nakoupí? Školství se stává Popelkou. A na "dvakrát nic" nové kvalitní kantory do škol nenatáhneme.
Mě to připadá, že nám pomalu vyrůstají jen hluboké problémy, ať se podíváme kam se podíváme.
Proč u nás nenajdeme takovou školu,takovou ředitelku? Možná i proto, že u nás zatím nikde neřediteluje imigrantka (možná dcera imigrantů). Prohlédněte si dobře paní ředitelku! Typická Britka?
naštěstí jsem si oddechla, že Britové jsou celkem rozumní lidé, většina v diskusi pod článkem vyjádřila podiv a nesouhlas s vězeňskými praktikami
https://www.theguardian.com/education/2016/dec/30/no-excuses-inside-britains-strictest-school
Zvládnout šikanu, zajistit oběd všem žákům, klid na odpočinek i učení, zodpovědnost a vlídnost. Proč je tahle alternativa špatná? Proč nemohou někteří rodiče a jejich děti podporovat školy bez šminek a sprostoty? Je hezké, že někdo vyjádří podiv a nesouhlas. Pokud jsou to lidé, kteří nemají každodenní osobní zkušenost s drzostí a násilím, proti kterému nemáte obrany, pak je chápu. Teoreticky také zvládám nemožné. Znovu připomínám, že nemáme dost internátních škol pro všechny, ale potřebujeme pro ně dobré a dostupné školy. Bojím se, že jednoho dne budeme muset jako rodiče i učitelé podporovat mnohem drsnější školní metody. Jednotný postup učitelů pak bude otázkou přežití.
ta škola, o které se píše,je pozoruhodná tím,že není soukromá,jinak je takových škol v anglii více,jsou to však školy soukromé,platí se tam slušné školné,za které rodiče požadují výsledky bez ohledu na metody,do školy nechodí otravovat,pouze jednou na zahájení šk. roku,,jinak se o nic nezajímají
Okomentovat