"Právo by mělo předcházet problémům v praxi a nebýt jen procesním nástrojem správního a soudního rozhodování. Chci, aby se více zvedlo právní povědomí ve školství a právo bylo pomocník, ne strašák. Ministerstvo by v budoucnu mělo systémově a předvídatelně vykládat školské předpisy i jejich změny, nejlépe dříve než přijdou do praxe. V decentralizovaném školství je to nutnost," řekla tento týden ministryně školství Kateřina Valachová na konferenci Správní řád v praxi krajských úřadů.
Trochu trpce pak vyznívá konfrontace s textem o zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví (BOZ) dětí při vzdělávání: „Opatření k zajištění BOZ dětí, žáků a studentů má MŠMT stanovit vyhláškou. Jak je známo, uvedená vyhláška dosud nebyla vydána. Při určení konkrétních opatření musí proto škola nebo školské zařízení vycházet ze školského zákona nebo z logiky školského zákona.“
Monika Puškinová (monikapuskinova.cz) |
„Poskytování léků dětem nebo žákům, resp. určitá potřebná pomoc poskytovaná školou nebo školským zařízením dětem nebo žákům v souvislosti se zdravotními obtížemi nebo onemocněním dítěte nebo žáka bezesporu patří k opatřením, kterými škola nebo školské zařízení zajišťuje BOZ dětí nebo žáků. Není však v současné době upraveno právním předpisem. Proto je vhodné podmínky, za kterých lze toto opatření k zajištění BOZ použít, zakotvit ve školním řádu školy nebo vnitřním řádu školského zařízení,“ píše Monika Puškinová v aktuálním vydání časopisu Školní poradenství v praxi. Puškinová rozebírá, co na toto téma říká školský zákon a co lze vyvodit z „jeho logiky“.
Aniž bychom se museli pouštět do detailního rozboru, zdá se být jasná jedna základní věc: Alespoň zatím si musí škola pomoci především sama, na výklad ministerstva se příliš spoléhat nemůže. Byť autorka při zpracování svého textu použila odpověď ministerstva školství na otázku „Je škola povinna podávat zdravotně postiženému dítěti léky?“ publikovanou v Týdeníku ŠKOLSTVÍ č. 10/2016.
Celý text Moniky Puškinové naleznete v aktuálním vydání časopisu Školní poradenství v praxi
Citované stanovisko ministerstva naleznete zde
Na České škole jsme se tématu věnovali například zde, zde a zde
1 komentářů:
"Ministerstvo by v budoucnu mělo systémově a předvídatelně vykládat školské předpisy i jejich změny, nejlépe dříve než přijdou do praxe."
Ministerstvo by v budoucnu mělo systémově a předvídatelně vykládat školské předpisy i jejich změny, nejlépe dříve se budou schvalovat ve vládě a v parlamentu.
Okomentovat