Marek Švehla: Sčítat, nebo nesčítat Romy?

pondělí 20. března 2017 ·

„Když se v devadesátých letech objevily první kritiky příliš vysokého zastoupení romských žáků ve zvláštních školách nebo kritika častého odebírání dětí z romských rodin, úřady odpovídaly, že pro taková tvrzení chybějí důkazy, protože počítání Romů by bylo rasismem. Obvykle šlo o oblíbenou formulku lidí, kteří se stavěli k problémům s etnickým laděním lhostejně a nechtěli se zabývat tím, zda ve školské nebo sociální politice opravdu nedochází k rasistické diskriminaci. Ivan Langr je ale reprezentantem Zelených, kteří si na vstřícnosti k potřebám romských spoluobčanů zakládají. V čem je tedy problém?,“ vrací se v týdeníku Respekt Marek Švehla k tématu, které nedávno razantně otevřel náměstek libereckého primátora Ivan Langr.

Švehla pokračuje:

Marek Švehla (linkedin.com)
Je dobře, že liberecký radní přemýšlí nad souvislostmi kolem Romů víc, než bývá na radnicích běžné, problém ale je, že s vaničkou vylévá i dítě. Pokud chce vláda Romům v sociálním vyloučení pomoci, potřebuje znát rozsah tohoto vyloučení. A to se neobejde bez sčítání lidí.

Srovnávat registraci a označování Židů za nacistické třetí říše a sčítání Romů dnes nefunguje, protože Romy nemusí nikdo označovat nášivkami. Jsou prostě rozpoznatelní „jen tak“, což se obrací proti nim třeba při žádosti o byt nebo práci.

Strohá čísla nikomu z českých Romů neublíží, naopak mají potenciál pomoci, protože skutečné počty příslušníků romské menšiny v problémech jsou zřejmě vyšší, než úřady obvykle uvádějí.

Langrova kritika „sčítání“ směruje Česko do časů, kdy heslo „nebudeme sčítat, nejsme přece rasisti“ fungovalo jako akcelerátor problémů, jimž dnes čelíme.


Celý text naleznete v dnešním vydání týdeníku Respekt

45 komentářů:

Josef Soukal řekl(a)...
20. března 2017 v 6:45  

Ano, počítání Romů bylo rasismem. Např. policie přestal vést statistiky s romskou kriminalitou, nikoli ovšem proto, aby problém odbývala - naopak cílem bylo problém zakrýt. Takže klasická švehlovská demagogie. Sčítejme Romy, pokud je to potřeba k řešení problémů, seriózně a tak, aby z toho účelovost nečišelo na sto honů.

Simona CARCY řekl(a)...
20. března 2017 v 7:00  

...Jsou prostě rozpoznatelní „jen tak“, což se obrací proti nim třeba při žádosti o byt nebo práci...

Podle čeho, pane Švehlo, dokážete jen tak poznat Roma? Zejména v situaci, kdy je někdo Romem proto, že se jím cítí být. To nevím, jak tedy objektivně nahlížíte do těch romských hlav. A řečeno vaším příměrem s vaničkou - je otázka, co je vanička a co dítě. Až začneme v naší zemi sčítat Syřany, Afghánce, Libanonce či Pakistánce, Uzbeky i Tádžiky, přijďte s obnovou neúčelové sčítací myšlenky u Romů.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. března 2017 v 7:02  

Nedejbože zrovna data o romské kriminalitě někde uvést, ta poslední dostupná, z nichž vyplývá, že je násobná, proti zbytku, tak Vás korektníci sežerou zaživa.

Michal Komárek řekl(a)...
20. března 2017 v 7:39  

Josef Soukal, Anonymní z 21:30

Kdo chtěl podle Vás problém zakrýt? A kdo jsou "korektníci"? Všimli jste si, že například Patrik Banga, ale i další romští či proromští aktivisté jsou pro sběr etnických dat, mimo jiné i v oblasti kriminality? Děkuji! Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. března 2017 v 7:48  

Tak to jistě nevšiml. To budou asi nějací neznámí aktivisté (Bangův projev kvůli úmrtí v Žatci byl aktivistický aý na půdu).

Možná si to šeptají někde v koutu. Pošlete nějaké odkazy (důkazy, jak Vy říkáte). Rád si to přečtu.

Jana Karvaiová řekl(a)...
20. března 2017 v 7:51  

Pane Komárku, jsou pro sběr dat a to způsobem, kdy se Rom sám přihlásí ke své národnosti. Jinak získaná data jsou nepřesná a zavádějící. V ČR máme mnoho lidí, kteří se vzhledem podobají Romům, přesto t Romové nejsou (Italové, Řekové, Syřani apod.) Proto je nanejvýš nutné,aby se Romové sami hlásili. A argumenty, že je to nějak poškodí? A Jak? Komu jste vy dával číst dotazník ke sčítání lidu, já nikomu. Tudíž,i kdybych se pasovala na indiánku, v mém městě by se to nikdo nedozvěděl. Věděli by to pouze pracovníci,kteří ty dotazníky zpracovávají. A ti mě ani neznají. A je tu da zvláštní schizofrenie, že někdy se Romům hodí se hlásit k etniku a jindy ne.

Michal Komárek řekl(a)...
20. března 2017 v 7:57  

Anonymní z 21:30

http://www.ceskaskola.cz/2017/03/patrik-banga-jsem-pro-sber-etnickych.html

Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. března 2017 v 8:00  

Děkuji:

"A stále říkám, že bych uváděl i etnicitu třeba u pachatelů trestné činnosti, aby se konečně vyvrátil ten mýtus, že drtivou většinu kriminálních činů mají na svědomí právě Romové. "

Tak tomu říkám orientace v problému. Už chápu, že toho dožaduje.

Michal Komárek řekl(a)...
20. března 2017 v 8:01  

Paní Karvaiová, debatu o metodě "sčítání" tady vedeme dlouhodobě a je nepochybně naprosto legitimní tu metodu kritizovat. Jiná věc je tvrdit, že "korektníci" odmítají třeba statistiky v oblasti kriminality. To prostě není pravda. Na to jsem reagoval v této diskusi. Děkuji! Hezký den!

Tajný Učitel řekl(a)...
20. března 2017 v 8:36  

Někdo tady v debatě o inkluzi citoval čísla o vysoce nadprůměrné gramotnosti a školní docházce Romů v ČR ve srovnáním se zbytkem EU. Jak to asi sbírali? To se ptali snědších občanů, promiňte, nejste náhodou Rom? Jste si jist? Kdy jste byl naposledy v Chorvatsku? Nemáte španělské předky? Mohu vás sečíst?

Existovala také statistika o údajném zneužívání dávek Romy a o romské kriminalitě, zaměstnanosti, zdravotní data, demografická data apod. Jak to asi počítali?

Suma sumárum, hodí-li se čísla do stereotypu, pak je sčítání ok. Nehodí-li se, je sčítání rasizmus. Nejlepší cestou je nesčítat vůbec a zůstat v blahé nevědomosti, protože v kotlince když zavřeme oči, strašák zmizí. To ví každý.

Tajný Učitel řekl(a)...
20. března 2017 v 8:46  

Podle čeho dokážete jen tak poznat Roma?

Je tmavohnědej, má v uchu velkou zlatou náušnici, na sobě oranžovou vestu, za ním jde 15 dětí a pod paží nese vaší slepici přece.

Josef Soukal řekl(a)...
20. března 2017 v 8:47  

To jste, pane Komárku, špatně pochopil. Já se ohrazoval proti dezinterpretaci M. Švehly. Opírám se mj. o vyjádření samotných policistů. O tom, že by někdo odbýval problém romských dětí poukazem na to, že neexistují statistiky, jsem nikdy neslyšel - šlo by to něčím doložit?
Vyjádření p. Bangy jsem zaregistroval, i s onou pozoruhodnou interpretací romské kriminality (jak zde poukázal kolega). Tohoto vyjádření se můj komentář nijak nedotýkal.
Obecně jsem pro to, abychom samotné Romy přesvědčili, že seriózní statistika jim může pomoci při řešení jejich problémů, i když by to zřejmě znamenalo, že by si museli přiznat věci, o nichž se nemluví - vysokou míry kriminality a dalších závadových jevů, celkové "nezdraví" populace promítající se bezpochyby i do úrovně duševních schopností dětí aj. Chápu samozřejmě, co by zveřejnění takovýchto dat udělalo s částí veřejnosti. Ale dnešní stav je v tomhle ohledu neudržitelný.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. března 2017 v 8:55  

"Jiná věc je tvrdit, že "korektníci" odmítají třeba statistiky v oblasti kriminality. "

A víte proč se sběrem těchto dat přestalo? To myslíte, že jen tak někoho napadlo, že to přestane evidovat? Ha ha.

Lidi nejsou blbí (až tolik, jak si někdo myslí).

Josef Soukal řekl(a)...
20. března 2017 v 8:56  

Jinak, komentáře Tajného přesně dokumentují to, o čem píšu. Dnes bohužel romský problém stále víc komplikují zaslepení idioti na všech stranách, ať už si vyholí lebku a v davu vymlátí Romům okna, nebo se vyžívají v demagogii. Pořád věřím, že se mezi Romy a těmi, kteří jim upřímně chtějí pomoci, najde dost takových, kdo se budou snažit o spolupráci se všemi opravdu slušnými lidmi, kterým není jedno, jak naše společnost funguje jako celek.

Jirka řekl(a)...
20. března 2017 v 9:28  

Souhlasím s panem Soukalem.

Tajný Učitel řekl(a)...
20. března 2017 v 9:30  

Já su korektnik. Kdo je vác.

Jana Karvaiová řekl(a)...
20. března 2017 v 10:30  

TU - čtenářská gramotnost, učte se .Diskutujeme o formě zjišťování . A jako jedinou správnou vidí hodně lidí v tom, že se lidik nějaké národnosti hlásí. A že mají se právo hlásit, k jaké chtějí. Viz jeden publikovaný případ Čecha, který se veřejně přiznal, že chce být Apač a píše to do všech dotázníků ščítání lidu z a svůj život. Takže do budoucna už vždy jen ti,kdo se hlásí a ne ti s těmi zlatými náušnicemi a slepicí pod paží.Víte co je srandovní, že já mám romské jméno a podle kritérií daných inspekcí, bych byla romka.

Jana Karvaiová řekl(a)...
20. března 2017 v 10:31  

sčítání

Jirka řekl(a)...
20. března 2017 v 11:47  

Já znal na vojně jednoho Bílého. Ten byl spíš hovado než člověk (Rom). S tím ale nic nenaděláme, protože tam se většinou projevily charakterové vlastnosti všech.
Tak dlouho budeme řešit diskriminaci podle barvy kůže, že si ani nevšimneme, že už žijeme v další nesvobodě. Bránit se zvůli mazáků mne zocelilo, ale vracet se k tomu už nechci.

Tajný Učitel řekl(a)...
20. března 2017 v 15:53  

Tak se děti přihlaste, kdo jste Romče. Prosím, já som Siouxom, tunák Laco je křovákom a henten Feri je eskymákom.

Jana Karvaiová řekl(a)...
20. března 2017 v 17:03  

A vaše etnicita je TU nepojmenovatelná, protože se tu dodržují pravidla slušného chování.

Tajný Učitel řekl(a)...
20. března 2017 v 17:11  

...která jsem zřejmě porušil tím, že si dovolím mít jiný názor.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. března 2017 v 17:44  

Idioti nejsou idioty pro jiné názory, ale pro idiotské názory.

krtek řekl(a)...
20. března 2017 v 17:46  

Názor? Já myslel, že jsou to jen - v této diskusi - kverulantské výkřiky. Je-li to Váš názor, pak je to ovšem jiná.

Tajný Učitel řekl(a)...
20. března 2017 v 17:49  

Tak pravidla slušného chování pravíte... Ti, kteří konvenují, mají imunitu a carte blanche na urážení, viz anonymní rek a místní rainman přelétající ladně nad kukaččím hnízdem.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. března 2017 v 18:11  

Poslyšte, Tajný kolego, to přece nebylo na Vás, nesmíte si to promítat hned na sebe, jenom když vidíte společné prvky. Vy nejste idiot. To byste musel mít IQ pod 35 a to Vy máte určitě vyšší.

Jana Karvaiová řekl(a)...
20. března 2017 v 18:14  

TU - jste vy vůbec schopen se povznést nad ty vaše věčné invektivy vůči kolegům a začít myslet hlavou? Jak chcete,aby se dělaly statistiky kohokoli, když se nedá přesně říci, who is who? Kdybychom počítali Švédy v Česku, tak tam zahrneme všechny blonďáky, protože jich je většina blond? VY sám musíte tušit, že tzv. kvalifikované odhady jsou naprostá kravina. Protože se odhadovat podle příjmení, obličeje a místa bydliště prostě nedá. Doprkvančic, to vám není jasné? Nebo si tu hrajete na provokatéra, abyste trochu pošťouchl místní komunitu?

Michal Komárek řekl(a)...
20. března 2017 v 18:52  

Paní Karvaiová, Vy sama jste několikrát v minulých diskusích zmiňovala svoji zkušenost s "Romčaty". Vy jste přece neměla problém určit, že to jsou romské děti, aniž byste měla prohlášení rodičů či nahlédla do formuláře při sčítání lidu. Dovoláváte se toho, co Tajný přece musí tušit, ale podobně Vy sama přece velice dobře tušíte, že nejde jen o jméno a tmavé vlasy. Že ve školách je pravděpodobnost, že učitelé vědí, že mají co do činění s "Romčaty" velice vysoká. Druhá věc je, jaký má to "sčítání" smysl, jestli ho potřebujeme, jestli se nemá dělat jinak, jestli ta metoda není špatná..., tedy to, o čem se tady opakovaně bavíme...
Někteří si myslí, že stačí mít kvalifikované odhady "sociálně vyloučených" bez ohledu na etnicitu. Takové odhady je jistě snadnější a "čistší" provést, nicméně určitá slabina tu je - zdá se, že mezi Romem a "bílým" sociálně vyloučeným přece jen v určitých situacích může být rozdíl - v přístupu na trh práce, na trh s bydlením například. Možná ne, možná je to mýtus, výmysl romských a proromských aktivistů, nicméně různé typy kvalifikovaných odhadů a sběru etnických dat by měly právě posloužit tomu, abychom o tom víc věděli - mýtus, poplašná zpráva nebo diskriminace? Myslím ale, že každá - pokud možno KULTIVOVANÁ - diskuse na toto téma je důležitá a jsem rád, že se na ČŠ pravidelně vrací. Zdá se totiž, že nikdo v tom nemá právě jasno a že lze jen těžko tvrdit, že bylo nalezeno optimální uspokojivé řešení. Děkuji! Hezký večer!

Tajný Učitel řekl(a)...
20. března 2017 v 19:48  

Co kdybychom spočítali všechny, kteří se považují za bílé Čechy, připočítali Vietnamce, Slováky, Ukrajince, Poláky a všechny ostatní cizince na základě údajů z imigračního a výsledek odečetli od veškerého sečteného lidu a bingo! Máme nerasistické košer sčítání. Tento postup by se mohl opakovat i ve školách. No neber to.

Josef Soukal řekl(a)...
20. března 2017 v 19:59  

Pane Komárku, máte nějaké vysvětlení pro to, že se přestaly vést statistiky týkající se Romů? V kterých oblastech se vedly? Kdo nařídil, aby se přestaly vést? Vedly se u nás v posledních letech jiné romské statistiky než ty o počtu Romů v praktických školách? Sloužily tyto statistiky k něčemu jinému než k obviňování českého školství z diskriminace?
Máte k romské problematice asi nejblíže z nás všech. Mohl byste napsat věcný článek na témata výše uvedených otázek? Rád bych se poučil, abych mohl diskutovat bez otázek.

Jirka řekl(a)...
20. března 2017 v 22:03  

Pane Komárku, za takový článek předem děkuji. Ještě hezčí den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. března 2017 v 22:55  

To se asi nedočkáme.

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. března 2017 v 6:35  

Pane Komárku, nevím jestli jste tak hloupý nebo to jen děláte.
Ano i já tuším a všichni tuší. A co s tím jako chcete říci? Že naše tušení lze považovat za relevantní? já také občas tuším, že někdo z mého okolí je blbec. Já také občas tuším, ...dosaďte si co chcete. Statistiky nejsou o tušení a dojmech. Dojmy si můžeme nechat do běžného života. Jestliže chceme veřejně operovat se statistikou a ještě vyvozovat z dat nějaké sáhodlouhé závěry, ovlivňující např. politiku, musí ty statistiky být co nejpřesnější.
Já jsem neměla problém určit romské děti?Ale měla. Některé totiž na přímý dotaz tvrdily, že nejsou. Měla jsem právo je za ně považovat? Respektovala jsem to.
A ještě jedna věc - nevím přesně do kterého roku to bylo (devadesátá léta) ,a etnicita se uváděla do školských dokumentů jako povinný údaj.
A sčítání má smysl, pokud budeme s přesnými daty operovat objektivně. Což se nedělo.Data nebyla ani přesná,ani objektivní (viz např. různé počty % romských dětí uváděných v různých článcích, kdy se počty pohybovaly od 60% do 30%,aby oficiální čísla byla kolem 12%).

Michal Komárek řekl(a)...
21. března 2017 v 7:23  

Paní Karvaiová, podle oficiálních statistik tady žije cca 13 000 Romů. Všichni vědí, že ve skutečnosti jich tu žije násobně více, cca 20x více. Někteří lidé si myslí, že je důležité vědět, kolik tu žije Romů, alespoň přibližně, nikoli proto, abychom je označovali jako za holocaustu, nýbrž proto, abychom lépe uměli řešit jejich problémy, respektive jejich vztah s majoritou. Hledá se způsob, jak ta přesnější čísla najít. O tom tady diskutujeme. Ta statistika se sama prostě ze dne na den, od sčítání ke sčítání směrem k realističnosti neupraví. Děkuji! Hezký den!

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. března 2017 v 10:33  

Pokud budeme řešit jejich problémy, tak to beru. Je snad řešením problému žalování do Bruselu? Svýám způsobem, co je Bruselu po tom, jak my děláme sociální a školskou politiku. Jsme svrchovaný stát. A i člověk s IQ houpacího koně by poznal, že sociální problém nevyřeší tím, že bude tlačit na pilu, vykazovat nesmyslné statistiky a nadávat v přímém přenosu. Nehledě na to, že takové problémy se řeší celá desetiletí. Řekne vám to každý ,kdo někdy v sociálních a školských službách pracoval. A řešení musí být komplexní. Není možné hodit vše na školy (čímž se začalo) a teď se tu všichni zblázněte, my vás budeme jen kontrolovat a buzerovat. Kde je razantní řešení sociálního bydlení? Kde je razantní řešení v oblast poskytování sociálních dávek vázaných např. na plnění školní docházky nebo celkového plnění zákona o rodině? Kde je rozsáhlá raná péče v rodinách? Vy chcete po pracovnících, zabývajících se romskou otázkou, aby vám za 50 korun koupili auto !Asi jste pochopil alegorii).A pánové v oblecích v různých kancelářích Bruselu či velkých nadnárodních neziskovek ,při konzumaci drahých jídel mudrují nad tím, jací jsme v Česku rasisti. A já říkám, že 99% z nich by si s romem nedali ani kafe u něj doma.Nikdy to nebude fungovat, pokud bude k řešení nabádána pouze jedna strana. Kdo se chce vyléčit, musí setsakra spolupracovat. Kdo chce přestat kouřit, musí sám začít. Kdo má problém, nemůže ho přehazovat na Pána Boha a nebo majoritu. Musí začít sám. A je to těžké, o tom žádná. I léčba bolí. Tak do toho!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. března 2017 v 17:45  

"abychom lépe uměli řešit jejich problémy, respektive jejich vztah s majoritou.

Ano, to je jeden z problémů. MY řešíme JEJICH problémy a to se nikdy vyřešit nedá. Dokud ONI nebudou řešit SVÉ problémy nezmění se vůbec nic.

A bohužel partička aktivistů je v nevhodné variantě řešení udržuje.

Tajný Učitel řekl(a)...
21. března 2017 v 18:36  

Žalovat může kdo chce, koho chce téměř za cokoli, v Bruselu, v Haagu, nebo jinde. Otázkou je, proč česká republika při to osudovém procesu nevytáhla jako důkazní materiál statistiku, která údajně existuje a ze které zřejmě jasně vyplývá, že čr je, nebo kdysi byla, ve vzdělávání Romských dětí velmi, ale velmi nadprůměrně úspěšná. Pokud taková statistika neexistuje, nebo je staršího data, zdálo by se žádoucí taková data posbírat, vyhodnotit a pokud by byla stejně positivní, použít jako zářný prapor úspěchu a dobré praxe, kterým by ministerstvo mohlo v Bruselu mávat a žádat o miliardy eur navíc na osvětové programy. Pak by sem houfně cestovali vzdělavatelé z celého světa na čumendu. Něco jako romské Finsko. Dokonce i inkluze by se dala zastavit a ČR by mohla žádat o masivní odškodnění za poškození dobrého jména a za škody inkluzí z donucení již napáchaných. Bez dat to nejde.

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. března 2017 v 19:11  

Jediná otázka je, PROČ nikdo tuto statistiku nevytáhl, proč NIKDO VEHEMNTNĚ NEHÁJIL ČESKÉ ZÁJMY. pROTOŽE POKUD SE tu OPRAVDU POCTIVĚ PROKOUŠETE CELÝM ZNĚNÍM PROCESU d.h. UVIDÍTE, ŽE SENÁT NESHLEDAL žádná pochybení v oblasti vzdělávání , neboť se vše odehrávalo dle tehdy platných zákonů. To tam stojí černé na bílém! Teprve po dalších interpalacích a přehození na velký senát, který byl jednou personálně obměněn )otázky zní proč?), se dospělo k tomu, že některé )podotýkám některé) procesy byly diskriminační.
Je otázkou, proč zástupci našeho státu nevytáhli všechna esa z rukávu. Jaký měli důvod? Jestli opravdu udělali vše, aby náš stát nebyl popotahován za něco, co si opravdu nezaslouží.
To jsou ty otázky, které měly zaznít. A statistik máme dost a opravdu jsou pravé a nesfalšované.

Josef Soukal řekl(a)...
21. března 2017 v 19:12  

Proběhly zde znepokojující informace o zastupování České republiky ve zmíněném sporu. Jistě by bylo možné je dohledat. Odnesl jsem si z nich dojem, že kdyby s podobným zápalem nastupovala Koukalová do závodů, bojovala by úspěšně o chvost pelotonu.
Jinak souhlasím, bez dat to nejde. Pane Komárku, můj návrh nebyl jen takové Tajné šaškování a plácání do větru. Takový článek by mnohé ujasnil a vyjasnil.

Michal Komárek řekl(a)...
21. března 2017 v 20:03  

Děkuji za námět, pane Soukale. Hezký večer!

Josef Soukal řekl(a)...
21. března 2017 v 20:20  

Rádo se stalo. Doufám, že nezapadne!

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. března 2017 v 20:49  

Jo a TU, je to primo v doplnku k rozsudku ve vyjadreni jednoho ze soudcu, ktery hlasoval proti. Jsou tam pouzita data ze statistik a soudce by si je asi z prstu nevycucal.

Tajný Učitel řekl(a)...
22. března 2017 v 7:35  

Z toho vyplývají dva možné závěry. Tragicky nekompetentní zastoupení ČR, nebo konspirace za účelem pošpinit dobré jméno ČR.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
22. března 2017 v 8:08  

Nebo oboje.

Jana Karvaiová řekl(a)...
22. března 2017 v 15:20  

Z toho vyplývají dva možné závěry. Tragicky nekompetentní zastoupení ČR, nebo konspirace za účelem pošpinit dobré jméno ČR. + čímž vyvolat dojem, že systém není funkční a tudíž je potřeba ho "inovovat". nejlépe formou tvorby neziskových organizací, které vysají ze státu co se dá a navíc získají ještě cennější věc, než peníze = moc a sféru vlivu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.