V části sociálně vyloučených lokalit pracuje většina obyvatel, byť třeba jen na brigádách, zatímco v jiných nemá práci téměř nikdo. Hodně záleží na vzdělání zdejších obyvatel, ale třeba také na tom, zda do lokality jezdí autobus. Faktory, jež ovlivňují pracovní aktivitu obyvatel, často Romů, znázorňuje nový interaktivní přehled organizace Odlišnost. Informuje server iDNES.cz.
Daniel Prokop (twitter.com) |
Z dotazovaných obyvatel vyloučených lokalit, kteří mají jen základní školu, nějakým způsobem pracovalo pouze 29 procent, zatímco ti vyučení pracovali v 72 procentech případů. A z těch, kteří dosáhli maturity či vyššího vzdělání, pracoval téměř každý (91 procent). Tito lidé byli přibližně stejně pracovně aktivní jako jejich sousedé žijící ve stejném okrese, ale mimo vyloučenou lokalitu. Přehled vychází z výzkumu Roma Survey, který proběhl v roce 2011.
„Pokud je respondent alespoň vyučený, tak se do velké míry smazává rozdíl, zda jde o Roma z ohrožené lokality či respondenta z okolí,“ komentuje sociolog Daniel Prokop z společnosti MEDIAN, která se podílela na přípravě aplikace. „Vzdělání zásadně ovlivňuje uplatnitelnost lidí ve vyloučených lokalitách. Problém je, že asi 68 procent lidí z této populace má pouze základní vzdělání,“ dodává.
Celý text naleznete zde
11 komentářů:
Ale loni Feřtek říkal, že koho pošleme na učňák, jako bychom poslali na pracák...
---
"Získal-li alespoň výuční list, má mnohem větší pravděpodobnost, že bude pracovat, než jeho soused, který vychodil jen základní školu."
Ono to zas takové překvapení není...
Snad jen můžeme dumat, jestli je to proto, že si bílý otrokář řekne "No, on je sice hnědej, ale měl dost sitzflajše na to, aby dokončil učňák, tak ho zkusím..."
A nebo jestli proto, že takový člověk má dost sitzflajše k překonání těch nepříjemností, co s prací souvisí, jako třeba vstávání a méně peněz...
---
Jinak, pravděpodobnost mají (náhodné) jevy, ne lidé...
Tak ať aktivisté místo vyčítání učitelům, co dělají špatně, působí na romčata v domácnostech a hlavně jejich x-násobné třicetileté matky, ať s děckama něco málo udělají, aby v první třídě poznaly aspoň barvy a uměly chytnout tužku. Za to fakt učitelé nemohou.
Anonymní z 21:30
Z předchozích diskusí mám pocit, že jste proti "sčítání romských dětí". Jak tedy víte, že jde o "romčata"? Hezký večer!
Ta myšlenka je tak geniální, že jste mne na chvíli zmátl, pane Komárku. Že bychom použili definici státních úřadů?
Matka Romka, tata Rom, pak děti jsou Romčata :-). Leda by byly adoptované a to asi většinově nebudou. Pokud článek má v nadpisu zaměstnanost Romů, tak logicky ti mají doma Romčata. Nevím, co čekáte, že mají Romové za děti? Malé Eskymáky? Nebo ten článek není z větší části o Romech?
Nejsem si vědom, že bych byl výrazně proti sčítání (ono je akorát komplikované). Jsem hlavně proti falešné politické korektnosti.
"Matka Romka, tata Rom, pak děti jsou Romčata :-)"
Ale ani tata, ani matka se třeba nepřihlásili v oficiální statistice k romské národnosti.... Takže znova: Jak to poznáte?
Hezký večer!
Pak to nejsou ti nezaměstnaní z článku a článek, který VY jste tu vystavil se jich netýká. Proč vystavujete články o neexistujících Romech pane Komárku?
Já reagoval na Vámi vystavený článek. Proč si podobné otázky nekladete, než něco podobného vystavíte?
Pane Komárku, jak poznáte černocha?
A jak to určujete u míšenců? Podle procent "čistoty krve"?
A pozor, dopustil jste se významné nepřesnosti.
Protože se také řadím mezi "odpůrce sčítání romských dětí", pokusím se Vám to vysvětlit, i když se domnívám, že to z předchozích diskusí bylo vcelku jasné.
My nejsme proti "sčítání". Neměli bychom například nic proti tomu, aby mezi osobními údaji byla nadále uváděna národnost či přímo etnicita, jak tomu bylo dříve.
Nám vadí zcela zjevná účelovost podobných "odhadů".
Nám vadí, že podle stejných pravidel není měřeno všem a bez rozdílu.
Nebo snad probíhá někde v republice sčítání asiatů, černochů, Ukrajinců, Vietnamců, Korejců nebo Slováků podle toho, "zda se za ně sami považují, nebo jsou svým okolím za ně považováni"? Nevšiml jsem si.
Nám vadí oficiální "sčítání" státem na základě vnějších nebo dokonce domnělých rasových znaků. TO je podle mého názoru rasismus par excellence.
A je úplně jedno, do jakých líbivých slov to zabalíme a jakými vznešenými účely to omlouváme. Faktem je, že přesně totéž činili nacisté a měli pro to také "své" důvody.
Otevřu jiný problém. Co takhle všeobecné vzdělávání. Nenacpeme těmto dětem do hlavy maturitu? Vždyť vyučení přece podle některých odborníků a politiků nejsou potřeba.
Myslím, pane Komárku, že váš první komentář byla podpásovka. Sčítání jsme s tu dostatečně vysvětlili.
Ale ani tata, ani matka se třeba nepřihlásili v oficiální statistice k romské národnosti.... Takže znova: Jak to poznáte?
Fajn. Takže těch pár tisíc oficiálních Romů neberme jako problém. Jsou jednou z nejmenších menšin.
Okomentovat