Britská školní inspekce, Ofsted, je pod sílícím tlakem, aby prokázala, že výsledky školních inspekcí jsou nezaujaté a objektivní. V kuloárech koluje přesvědčení, že výsledky inspekce záleží převážně na tom, který z inspektorů přijede – a množí se historky o strašidelných kontrolách, ve kterých prostě nelze obstát. Inspekce proto představila vůbec první studii zabývající se hodnověrností výsledků inspekcí. Informuje server scio.cz.
Výzkumným vzorkem bylo 24 základních škol, které prošly krátkou jednodenní inspekcí v roce 2015 a byly shledány „dobrými“. Na školy byl vyslán klasický a metodologický inspektor, z nichž každý měl zhodnotit, zda je škola stále „dobrá“, nebo je třeba provést další šetření, ať už pro nedostatek dat, nebo pro podezření, že by se škola mohla celkově zhoršovat. Ve 22 případech, tedy v 92 %, se inspektoři na hodnocení shodli.
Učitelské odbory a další organizace sice studii oceňují jako důležitý první krok k hodnocení objektivity inspekcí, varují ale před metodologickými nedostatky. Výsledky nejde generalizovat, a pokud by se přesto měly zobecnit, vyplývá z nich, že každá desátá krátká inspekce není plně objektivní, což není příliš dobrý výsledek.
Ofsted plánuje další studie, kritici by raději viděli dohled jiného orgánu.
Celý text naleznete zde
7 komentářů:
Super! Okamzite aplikovat i na CR!
Ale vždyť u nás to už také (nevědomky) probíhá. Vzpomeňte na šikanu "Na Třebešíně".
Ze zprávy ČŠI vyplývalo (mimo jiné), že na dané škole:
- Výuku podporovala kázeň i pozornost žáků a také jejich přirozená komunikace s učiteli. Žáci mají zažitá pravidla způsobu práce, slušného chování a ztotožňují se s nimi.
- Sledované hodiny cizích jazyků (anglický, německý, ruský jazyk) se většinou vyznačovaly pedagogickou zkušeností vyučujících. Žáci byli aktivní, projevovali o učivo zájem. Hodiny měly jasnou strukturu, byly dynamické, časově dobře zvládnuté.
- Dobře nastavené mechanizmy umožňují průběžně sledovat a vyhodnocovat výsledky vzdělávání žáků a v případě výskytu školní neúspěšnosti operativně reagovat a přijímat opatření ke zlepšení.
- Funkční systém poradenských služeb ve škole vychází ze vzájemné spolupráce výchovné poradkyně, metodika prevence, školní psycholožky a odborných zařízení. Hlavní důraz je kladen na včasné podchycení rizikového chování žáků, vytváření pozitivního pracovního klimatu a kolektivních vazeb.
To je ze zprávy ČŠI několik měsíců před zveřejněním šikany.
Viz: http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Inspekcni-zpravy?d=1276
Při vyšetřování ČŠI obrátila:
„Jako problematická se ukázala také práce školního metodika prevence, školní psycholožky a výchovné poradkyně, a to zejména v tom smyslu, že jejich činnosti nebyly vykonávány v souladu, jejich komunikace byla buď nedostatečná, nebo neprobíhala vůbec a jejich kompetence se nepřekrývají a jejich činnosti vzájemně nedoplňují, ale naopak jsou v nich prázdná místa.“
No jo. Britové už na to přišli. Co ČR?
Všechno je o lidech.
Když jsem přešel na červenou a chytnul mě při tom policista, dostal jsem pokutu 500,- Kč.
Onehdy jsem spěchal a fiknul jsem to na červenou rovnou do "náručí" policistky. Dopadlo to tak, že se to vyřešilo pouze domluvou, neboť jsem byl komunikativnější než v prvním případě a vysvětlil jí, že spěchám na autobus, protože musím následně s našim kocourem k veterináři.
S ČŠI je to podobné. Jeden tým kontroluje papíry jak o život, druhý tým se zaměřuje víc na hospitace, třetí tým zajímají výsledky vzdělávání.
Taky záleží na tom, jestli příjdou na "normální" klasickou inspekci, nebo na stížnost bez ohlášení. Prostě je to o lidech :-)
Petr
Prostě je to o lidech :-)
Kontrola musí být objektivní. Je-li kontrola podstatně závislá na tom, kdo ji provádí, je třeba danou instituci změnit či zrušit.
Co to je "podstatně závislá"?
Zrušme tedy:
1. finanční kontrolory
2. hygienu
3. inspektory české obchodní inspekce
4. inspektory z inspektorátu práce
5. městskou policii
a vůbec nic nekontrolujme :-)
Kdysi, když jsem byl ještě ve škole a účastnil jsem se rozhodování o přijímacím řízení, přesně jsme věděli, že z jisté ZŠ na jisté vesnici jednička na vysvědčení odpovídá trojce na vysvědčení na ZŠ v našem městě. Prostě učitelé tam žáky nadhodnocovali, nebo na ně měli mírnější nároky.
Co s takovou školou? Zrušit?
My jsme to vyřešili změnou váhy vzhledem k výsledkům na vysvědčení, které si žáci "přinesli" ze ZŠ.
Horší ty střední školy, které tento fakt nevěděly.
Nejmenovaná škola funguje dodnes. Okolní střední školy příjmou všechny, kdo má "ruce a nohy" a život jde dál. Taková je doba.
A ještě poznámečka:
Jsou ředitelé škol ke všem svým podřízeným stejně objektivní?
Jeden můj bývalý šéf, dnes 85 letý kmet mi říkával, když jsem byl ještě mladý konstrukér ve fabrice: "Pamatuj si chlapče, že nezáleží na tom co umíš, ale záleží kdo tě hodnotí". Tehdy jsem mu nevěřil. Dnes jsem ukončil svoji pracovní éru a bohužel mu musím dát za pravdu :-(
Pěkný víkend všem pedagogům i nepedagogům přeje
Petr
PS.
Jinak vám všem přeju finský školský systém, včetně absence tolik "démonizované" školní inspekce :-)
Co to je "podstatně závislá"?
Jistěže je to o lidech. Já měl osobně na inspektory celkem štěstí. Úplný pitomec mi přišel na hodinu asi jen jednou.
Naopak s některými, obvykle délesloužícími inspektory se dalo i vcelku smysluplně podiskutovat.
Vím ale také o učitelích, kteří byli naprosto neschopní i jako pedagogové, i pokud se týkalo formální a "papírové" práce. A světe div se, dnes pracují u ČŠI a jezdí buzerovat učitele za špatně vyplněné třídní knihy.
Nemusíme rušit ani hygienu, obchodní inspekci, nebo finanční kontrolu. Všechny tyto instituce totiž mají vcelku přesně a objektivně stanovená kritéria pro výkon své práce. Provozovna má být nějak označená, pivo má být načepováno podle míry, v kuchyni nemají pobíhat krysy, ...
Jenže když Vám inspektor vytkne, že nedostatečně sledujete psychohygienické podmínky během výuky, tak co s tím chcete počít? Anebo kolegyni matikářce, že nedostatečně využívá prezentační techniku a moderní technologie? Na hodině, kde se na příkladech procvičovalo probrané učivo?
Práce učitele je práce člověka s lidmi a hodnotí ji lidé. Čili je to činnost, která je jen obtížně objektivizovatelná a její hodnocení je vždy subjektivní. Jen málo aspektů je hodnotitelných objektivně.
Takže aby mohl inspektor hodnotit práci učitele, musí mít dostatečnou praxi, nejlépe na školách různého typu a musí být sám "setsakramentsky dobrej". A to při vší úctě, většina inspektorů není.
A zda jsou objektivní v hodnocení ředitelé?
Kolega Pytlík by řekl, že hlavním parametrem pro hodnocení učitele je jeho prospěšnost pro ředitele. Takže ani náhodou.
Když tak nad tím přemýšlím, tak jsem opravdu objektivního ředitele snad ani nezažil.
Ale spousta z nich to o sobě tvrdí. :-)
Okomentovat