Kateřina Valachová: Za odmítáním maturity z matematiky je prachsprostý boj o žáka. Potřebujeme ji

středa 8. března 2017 ·

„Z mého pohledu se dalo dohromady více faktorů. Mezi zemědělskými a technickými obory panuje rivalita a jedná se o prachsprostý boj o žáka. Na tom trvám, protože jsem se účastnila všech těch debat v posledních dvou letech, vím, kdo čím argumentoval. Zásadní věc je boj o žáka,“ odpovídá Kateřina Valachová v rozhovoru pro server Aktuálně.cz na otázku „proč vyvolala povinná maturita z matematiky takové vášně.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Kateřina Valachová (twitter.com)
Jaké byly další argumenty?

Druhá skupina upozorňuje na něco, co jsem nikdy nezpochybňovala. Tedy že jen vynucení maturity z matematiky nestačí. Nebude to lusknutím prstu znamenat zlepšení kondice matematických dovedností. Připravili jsme balíček opatření, která současně se zavedením maturity připravujeme. První část se týká odborného vzdělávání. Chceme, aby měli žáci možnosti mistrovských zkoušek, výučních listů a kombinace výučních listů a maturity. Druhá část souvisí s tím, že měníme metody vzdělávání matematiky včetně podpory didaktiky. Obnovujeme v terénu metodické kabinety, aby učitelé mohli sdílet dobrou praxi a zdokonalovat se. Další balíček je změna přípravy učitelů na vysokých školách. A mohla bych pokračovat dál.

Součástí těch změn je i změna rámcových vzdělávacích programů, podle kterých se pak v školách učí. Pracuje se už na matematice?

Ano, to je jeden z předmětů, který má přednost. Musíme se podívat na obsah vzdělávání zgruntu. Do konce roku 2018 mají být revize hotovy a školy dostanou nové plány, podle kterých by měly začít matematiku učit. Musíme určit, co se studenti mají naučit. Ti, co křičí, že se má nejdříve zlepšit výuka a až poté zavádět povinnost maturovat, by se měli podívat, co se tady dělo za posledních deset, patnáct let. Nikdo nikomu nebránil pilovat metodiky, didaktiky, ale nic se nedělo. A výsledky studentů se zhoršují.

Pokud se tedy změní výuka matematiky, bude se více zaměřovat na logiku, aby studenti mohli fungovat ve světě, který stojí na technologiích?

Ano, my se hodně snažíme, abychom lépe propojovali, co víme o našich žácích a studentech a co víme o jejich výsledcích. Chceme, aby byla smyslem nejen kvalita vzdělávání, ale také úspěšnost našich žáků.


Celý rozhovor naleznete zde

6 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
8. března 2017 v 15:49  

Ach ano, zpět k osnovám. Kolo se uzavírá.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
8. března 2017 v 19:08  

"Musíme určit, co se studenti mají naučit."

A nejlépe taky kdy a jak. Reforma právě skončila.

Pavel Doležel řekl(a)...
8. března 2017 v 19:17  

Konečně.

poste.restante řekl(a)...
8. března 2017 v 19:18  

Reforma právě skončila.
Až tak velký optimista nejsem.
RVP a bláboly v něm obsažené zatím nikdo nezrušil.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
8. března 2017 v 19:45  

Jenže nikdo taky nezrušil jejich závaznost.

mirek vaněk řekl(a)...
9. března 2017 v 7:24  

Ano. Za vším je boj o žáka, tedy o přežití školy. Divíte se tomu?

Už se pracuje na změnách RVP odborných škol? Opravdu? A kdopak to dělá? Viděl někdy žáka odborné školy?
Ne, že bych mu to záviděl. Ale aby to k něčemu bylo potřebovali by týmy učitelů ze škol různých zaměření, kteří stvoří něco smysluplného. Jinak se nic nezmění. To víc si slibuji od přijímaček a tlaku na ZŠ.

Není konec roku 2018, trochu pozdě, když prvňáci 2017/18 už mají povinně maturovat z M? Než se upraví ŠVP, tak výuka podle reformy začne nejdřív u prvňáků 2018/19.