„ Společenské hodnocení profese učitel se stále drží v první pětce nejprestižnějších povolání. V žebříčku nejžádanějších povolání či povolání, která mají budoucnost (míněno z hlediska výše příjmů), ovšem profese učitele viditelně chybí,“ píše Julie Hrstková v komentáři pro Hospodářské noviny.
Julie Hrstková (repro ČT) |
Kateřina Valachová chce tristní situaci řešit růstem platů, novým kariérním řádem či placeným studijním volnem. Bezpochyby jde o nápady, které mohou pomoci.
Zvýšení platů je ale jen jednou, i když bezpochyby nutnou podmínkou. Tou druhou je změna prostředí – samotní učitelé si dlouhodobě stěžují, že se snižuje prostor pro kreativitu, výuka se stále více zaměřuje na testy, protože ty jsou stále více brány jako jediné kritérium vzdělání. Pokud chceme mít chytré děti, potřebujeme učitele, kteří jsou nejen chytří, ale také chtějí učit i něco jiného, než jak zakřížkovat body A, B, C. Směřování současné výuky ale „škole hrou“ nepřeje. A znalostem často také ne
Celý text naleznete zde
4 comments:
Učitelé si nestěžují na testy. Učitelé si stěžují na amatérizmus nadřízených, úředníků a pseudoexpertů a na RVP, které neumožňuje pružně reagovat. Na papírování, kterým jsou zahlceni. Na spoustu podružností,které jim hodili na hrb. Od hlídání absence žáků, přes výchovu rodičů až po utírání zadků žáků. A navíc si dnes každý na učitele plivne. A ještě mu média zatleskají.
Povolání učitel nesměruje k zániku. Pokud ano, tak k zániku směřuje celá společnost. Chcete-li mít obyvatelstvo alespoň trochu soudné, musí je někdo vzdělat. Na netu sami to ve velké většině nezvládnou a nejsou toho schopni.
K zániku směřují ti nadšenci, kteří toto povolání za daných podmínek vykonávají. Mladí do školství nejdou. A nepůjdou, pokud se přístup státu radikálně nezmění. Takže učitelství přežije jen na soukromé bázi a bude jen pro bohaté.
Ano
profese v usa a eu jsou během posledních 25 let rozděleny do dvou kategorií:
1.kreativní .netřeaba umět nis zkonstruova či vyrobit ale prodat to co vymylí a vyrobí někdo jiný -asiaté
2.reálné-opak kreativních,jsou v menšině a výdělky jsou mizerné
v británii a v usa bijí na poplach,v británii vymýšlejí indové a šroubují poláci,v usa vymýšlejí čínani(indové,rusové) v usa a šroubují čínani v číně
Všimněmě si prosím, jak snadno prochází Parlamentem demotivační a deprofesionalizační koordinátorsko mentorský Kariérní řád, který se může za nepříznivých okolností, po již uskutečněném zavedení systému RVP (konstruktivisticky ukecané administrativně náročné vzdělávací programy pro veřejné školy), NSK (velejednoduché osnovy určené pro tzv. zjednodušené uznávání dalšího i mimoškolního vzdělávání vzdělávání i na základě aktivit soukromých vzdělavatelů) a zvenčí vnucená Inkluze falešně nazývaná Společným vzděláváním všech dětí stát další složkou smrtelného koktejlu* pro vzdělávání v mizerně resortně řízených, hrubě podfinancovaných a zfeminizovaných veřejných školách.
Obávám se že tyto i některé další věci, včetně pokračujících snah vzdělávacích aktivistů o nesystémové změny vzdělávacího paradigmatu, ukazují, že současné politické reprezentaci opravdu na kvalitním vzdělávání ve veřejných školách příliš nezáleží.
J. Týř
*
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/video-diskuse-dotazy-na-informacnim.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/jiri-tyr-kdo-jak-przni-ceske-skolstvi.html
Post a Comment