„Veřejnou diskuzi nedávno rozbouřilo rozhodnutí ministerstva školství zavést povinnou maturitu z matematiky. Domnívám se, že se jedná o další zcela nekoncepční krok, který odhaluje hluboce schizofrenní povahu současného školství,“ píše Jiří Karen v Deníku referendum.
Jiří Karen (ostravan.cz) |
V praxi to vypadá tak, že pro vzdělávání jsou vytvořeny poměrně volné Rámcové vzdělávací programy (RVP), na základě nichž si jednotlivé školy svobodně vytvářejí vlastní školní vzdělávací programy. V nich akcentují svou vlastní filosofii a vizi smysluplného vzdělávání. Měla tak vzniknout pestrá paleta škol, které využijí nově nabytou autonomii k tomu, aby přizpůsobily rigidní české školství 21. století.
Neřešitelný problém nastává v okamžiku, kdy se do systému, založeném na individualizaci a diferenciaci vzdělávání, začne zavádět plošné testování. První vlaštovku znamenalo zavedení plošných přijímacích zkoušek na střední školy. Ministerstvo tvrdí, že příjímací testy neobsahují nic nad rámec RVP pro jednotlivé ročníky vzdělávání, což je principiálně nesmysl. Kurikulární reforma a idea rozvoje kompetencí totiž vychází z předpokladu, že „konkrétní učivo“ je jenom prostředek k rozvíjení klíčových kompetencí.
Učivo v rámcových vzdělávacích programech je totiž jenom doporučené, nikoliv závazné. Škola má možnost zvolit si takové učivo a takové metody, o kterých je přesvědčena, že nejlépe poslouží k rozvíjení klíčových kompetencí a závazných očekávaných výstupů. Lze plošně testovat učivo, když povinné učivo již neexistuje?
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
"Autor je nezaměstnaný včelař, jeden z mluvčích ProAltu"
Nevím, jak se autor staral o včely, ale doufám, že se nespoléhal jen na své kompetence, ale že o včelaření také alespoň něco věděl.
Nechci pitvat RVP, ale nemá v tom náhodou zmatek?
A jenom státní???
A co klíčová kompetence řešit matematické problémy? Nemluvě o porozumění textu, atd. Prostě zase děti kazíme a omezujeme testy, přitom oni mají na daleko víc. Jenže u jednoduchých testů vyhoří.
"Co já bych všechno dokázal, kdybych mohl."
Kdy ty lidi to své přesvědčení berou?
Odkud ten pán spadl. Nebo se probudil z několikaletého spánku? Ví o čem vlastně píše?
Měl by si ve školách zjistit, jak to vlastně v reálu funguje a pak teprve psát.
No nic. Inspirován článkem jdu psát o problémech eskymáků s obtížným hmyzem.
Krtku, to jejich přesvědčení vyvěrá z frustrace. Proto současný boj proti vzdělanosti nazývám vzporou intelektuálních frustrátů. A myslím, že to docela sedí. Je to boj proti vědění, proti dovdnostem, proti myšlení. To vše pod ideou jakési individuality, kompetencí pro život a podobných abstraktních pojmů, jejichž jediným cílem je prohlásit je za neměřitelné a neověřitelné, aby se předešlo špatným pocitům z vlastní neschopnosti a intelektuální nedostatečnosti.
Ten pán hovoří zřejmě jen o nějakém výseku výuky literatury. RVP jsou v matematice poměrně dost explicitní a jasně říkají, jaké znalosti má žák mít. Možná by tito věrozvěstové a propagátoři sebe samých, mohli vždy začít s tím, že nehovoří o vzdělání jako takovém, ale jen o své představě toho, jak by mělo vypadat ověřování výstupů vzdělávání v jimi vystudovaném oboru.
Tak se panu Komárkovi podařilo umístit na web ČŠ další zcela mimomísový text jedno z představitelů skutečného školského think tanku.
Záběr tohoto včelaře je nezvykle široký a v zásadě nenajdete téma, jemuž by aspoň hodně nerozuměl. Lez se tedy z pera autora pokochat tituly jako třeba:
České školství zařazuje zpátečku za jízdy
Balvany na hřbetech přepracovaných vyučujících
Do Evropy, anebo do pekla?
DiEM25: Nová cesta pro autentickou levici?
Odmítnout Sofiinu volbu
Aktivismus, nebo reaktivismus?
Hrr na Rusa aneb propagandistický guláš nadivoko
S tímhle myšlenkovým kapitálem je porozumění něčemu tak nicotnému jako je testování naprostá brnkačka. Víc takových článků, sorry jako!
Okomentovat