„Státní maturitu z matematiky považuji za zkoušku, která ověřuje spodní hranici základních matematických dovedností. Mně se skoro až příčí používat spojení maturita z matematiky. Nazval bych to spíše zkouškou ze základů, protože ona opravdu testuje naprosto elementární matematické dovednosti, které by měl mít každý absolvent střední školy s maturitním vysvědčením,“ říká v rozhovoru pro studentský on-line deník Stisk ředitel brněnského gymnázia a matematik Jiří Herman.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Jiří Herman (jaroska.cz) |
Tato statistika je zavádějící. Minimálně ve srovnání s maturitou z cizího jazyka, kde je hranice úspěšnosti nastavena níž, než by měla být. To znamená tak, aby maturanti měli úroveň, kterou požaduje „sjednocená Evropa“. Kdyby se tam hranice zvýšila, počet studentů, kteří z cizího jazyka neuspějí, by byl srovnatelný s matematikou.
Co se změní pro učitele?
Pro nás nic. Za dlouhou řadu let jsme měli pouze dva případy, kdy žák u zkoušky neuspěl. Obecně se však samozřejmě něco změní. Učitelé se budou muset matematice více věnovat a hledat nové metody, jak ji žáky naučit. S matematikou je to jako s jazykem. Musíte mít dobré základy a na nich stavět. Každá neznalost základních principů se vám dříve či později vrátí. A na tohle se učitelé musí zaměřit – budování pevných základů. K tomu snad dopomohou i jednotné přijímací zkoušky na střední školy, které budou tlačit školy základní, aby se výuce více věnovaly.
Jak vnímáte skutečnost, že gymnázia a lycea budou povinně maturovat z matematiky o rok dříve než ostatní školy?
Negativně. Jde to proti původním prohlášením paní ministryně Valachové. To nám, asociaci ředitelů gymnázií, vadí. Co nám ale vadí ještě více, je skutečnost, že paní ministryně lže do médií. V nich tvrdí, že to projednala se všemi asociacemi a všichni souhlasili. To není pravda. Dokonce existuje prohlášení Unie školských asociací (CZESHA, pozn. red.), kde se doporučuje jednotný náběh. Další problém je, že paní ministryně nešťastně spojila otázku povinné maturity z matematiky s reformou financování středních škol. V médiích to pak vypadá, že se snad povinné maturitní zkoušky z matematiky bojíme. To je nesmysl, právě naopak.
Celý rozhovor naleznete zde
5 komentářů:
Jednostrannou bulvarizací titulků jednotlivých příspěvků se redakce lehce a dlouhodobě odkopává, jakým směrem hodlá informace manipulovat a ve prospěch jakých skupin. Ano - pan ředitel kdesi v textu původního článku zmínil skutečnost, uvedenou v titulku. Není však stěžejní. V této zemi lže vedle místopředsedy vlády a ministra financí, prezidenta republiky celá řada dalších reprezentantů. Také po komárkovsku "upravují realitu", aby se jim hodila do jejich krámu. Nikterak se nehodlám zastávat ministryně školství a už vůbec ne těch dalších dvou také lhoucích, ale očekávala bych, že profesní odborný titul, jímž by snad Česká škola mohla být (kdysi bývala) nebude předkládat alternativní realitu, ale půjde věci na dřeň bez bulvárních nálepek. S panem ředitelem Hermanem plně souhlasím.
Komárkov
Matematiku nedává u maturity běžně okolo 25% studentů. Další ji obcházejí přes cizí jazyky. Dokonce si myslím, že poměrně velká část gymnazistů tyto "počty" nezvládne. Model maturity ČJ+CJ+M+školní část je však naprosto nezbytný.
...lebo tak je to dobre a tak to má byť!
Jasný rozhovor, jasné odpovědi.
Okomentovat