Jak lze měřit a hodnotit znalosti pedagogů?

čtvrtek 2. března 2017 ·

Jak lze měřit a hodnotit znalosti pedagogů? A kde došlo v posledním desetiletí ke zlepšení v oblasti rovného přístupu ke vzdělávání? Mimo jiné na tyto dvě publikace upozorňuje únorový Přehled vybraných informací a zajímavostí, který vydala ČŠI.

Kde došlo v posledním desetiletí ke zlepšení v oblasti rovného přístupu ke vzdělávání?

Přetrvávání sociální nerovnosti ve vzdělávání, tedy stavu, kdy jsou děti ze sociálně situovanějších rodin a děti vzdělaných rodičů ve škole preferovány před dětmi ze znevýhodněného prostředí, je často považováno za velmi obtížně odstranitelný jev. Přesto se v mnoha zemích úspěšně daří tuto nerovnost potlačovat a mírnit negativní dopad odlišného sociálně ekonomického postavení žáků a studentů na jejich školní výsledky. Výsledky mezinárodních šetření PISA ukazují, že výrazného pokroku v odstraňování nerovnosti příležitostí lze dosáhnout za relativně krátkou dobu.

Zdroj: http://www.oecd-ilibrary.org/education/where-did-equity-in-education-improve-over-the-past-decade_33602e45-en


Pedagogické znalosti a měnící se povaha učitelské profese

Vysoce kvalifikovaní a kompetentní učitelé mají zásadní význam pro efektivní fungování vzdělávacích systémů. Od pedagogických pracovníků se dnes očekává vyšší a komplexnější nasazení, zejména pokud jde o aktivní podporu žáků a studentů v jejich úsilí o dosažení rozvinutí jejich plného potenciálu, aby se mohli stát plnohodnotnými příslušníky současné společnosti.

Publikace poskytuje souhrnné výsledky výzkumu, jehož cílem bylo z různých úhlů pohledu popsat pedagogické dovednosti učitelů. Zpráva se zároveň zabývá dynamikou učitelského povolání a zkoumá, jak lze znalosti učitelů měřit a hodnotit. Poskytuje cenné poznatky o nárocích kladených na pedagogické pracovníky v 21. století. Zároveň je touto publikací položen koncepční základ pro budoucí empirické studie o znalosti učitelů. Publikace je určena nejenom samotným učitelům, ale také politikům a odborné veřejnosti.

Zdroj: http://www.oecd-ilibrary.org/education/pedagogical-knowledge-and-the-changing-nature-of-the-teaching-profession_9789264270695-en


Celý Přehled je ke stažení zde

2 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
2. března 2017 v 9:11  

"Přetrvávání sociální nerovnosti ve vzdělávání, tedy stavu, kdy jsou děti ze sociálně situovanějších rodin a děti vzdělaných rodičů ve škole preferovány před dětmi ze znevýhodněného prostředí, je často považováno za velmi obtížně odstranitelný jev."

Naprostá blbost, učitelé ve školách věnují daleko více času zaostávajícím dětem se SVP a z horšího sociálního prostředí než dětem vzdělaných rodičů, které většinou ve škole nemají problémy. A určitě jde směrem k dětem s SVP i více finančních prostředků. To, že tyto děti stále zaostávají a rozdíl je dost patrný, rozhodně není vinou škol a učitelů. A už vůbec to není tak, že by snad někoho preferovali. Spíš to bude asi tím, že péče o tyto děti je ze strany státu ještě pořád málo finančně podpořena a nemá systém. Ale na školy a učitele se všechno nakydá snadno.

Unknown řekl(a)...
2. března 2017 v 11:12  

roztomile přihlouplé