Magazín Foreign Policy (FP) přinesl minulý týden obsáhlý materiál zabývající se otázkou, proč se Finsku daří odolávat propagandě a fake news, tedy zcela smyšleným či notně překrouceným zprávám. Finsko sází na vzdělání a „aktivní obranu“ místo úporného vyvracení falešných zpráv. Reportáž přináší server iDNES.cz.
Jed Willard (twitter.com) |
Co znamená onen pozitivní narativ? Dezinformacím rozleptávajícím důvěru lidí ve státní instituce se daří tím hůře, čím se dané zemi daří lépe. A Finsku se daří, v nejrůznějších žebříčcích kvality života, odolnosti korupci a podobně se pravidelně umísťuje v absolutní špičce.
Finský vzdělávací systém mnohem méně než ten český sází na memorování dat a testování vědomostí. Známkování je výjimkou, prakticky neexistují domácí úkoly, během výuky je hodně přestávek, učitelé jsou na univerzitách vybíráni z těch nejlepších a školství dbá, aby nebyli přetěžováni.
Česká praxe je odlišná. Výrazněji rozvinuté je pouze vyvracení nepravdivých zpráv. A na frontě, kde Finsko je velmi činorodé, Česká republika nevyvíjí aktivitu v zásadě žádnou. Školství dlouhodobě čelí kritice, že stále do značné míry u žáků vynucuje „biflování“ a encyklopedické znalosti namísto rozvíjení schopností jako kritické myšlení, interpretace informací či mediální gramotnost.
V Česku také celkově schází onen „pozitivní narativ“, se kterým politici ve Finsku poměrně aktivně pracují. Tedy důraz na skutečnost, že země přes veškeré negativní jevy jako celek prosperuje, snaha vnést do veřejného prostoru více pozitivních témat.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
Obdobou positivního narativu je v Czechii narativ negativní. Je potřeba nenávidět uprchlíky, migranty, islamisty, Romy, Rusy, Američany, evropské úředníky.
A normální učitele na normálních školách - jste zapomněl dodat...
...a normální učitele na normálních školách, dodávám.
Já nemám rád hlavně blbce.
Dobře si pamatuju jak pozitivní narativy (o vedoucí úloze komunistické strany ke světlým zítřkům), tak negativní narativy (o zaprodancích nenávistných ideodiverzních centrál). Tudíž bych se k vytváření jakéhokoliv narativu stavěl VELMI opatrně. A napadá mě cosi o ideologickém očkování.
Zajímavé, ale nejde nijak prokazatelně o školu a školní vzdělávání. Rozhodující snad není to, že finští žáci nemají DÚ (ti starší je asi kdysi měli a měli jinou školu). Jde spíš o strategii vlády a asi hodně o zkušenosti se SSSR a Ruskem, které prožívali jinak a dokázali zhodnotit jinak než my.
"Rozhodující snad není to, že finští žáci nemají DÚ" - Záleží, kdo se toho ujme a jak pěkně to podá...
Pak budeme absencí domácích úkolů bojovat za světový míííír.
No, nevím... Není ten pozitivní narativ taky propaganda?
Pokud někdo - na naší straně barikády - mluví o šíření lživých informací, měl by asi nějak vypořádat s Colinem Powellem...
Okomentovat