Dostanou se děti ohrožené sociálním vyloučením do školky?

pondělí 13. března 2017 ·

Povinný předškolní rok byl zaveden především kvůli dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí, které mateřské školy nenavštěvují. Mateřské školy dostanou seznamy pětiletých dětí s trvalým bydlištěm, které mají být podle spádových oblastí do škol přednostně přijaty. Na těchto seznamech se ovšem neobjeví jména dětí rodin žijících v azylových domech a na ubytovnách, které sice kritérium podle věku splňují, ale nesplňují kritérium trvalého bydliště. Tématem se zabývá EDUin.


Na dotaz, zda v tomto smyslu vydá doporučený postup zřizovatelům, aby situaci těchto rodin zmapovali a znali počty dětí, kterých se toto týká, a případně doporučili jejich přijetí v mateřských školách, MŠMT reagovalo:

„Dítě má podle zákona nárok na přijetí v mateřské škole ve školském obvodu určeném podle místa trvalého pobytu. Do jiné mateřské školy tento nárok nemá, ale může být přijato, pokud je v dané mateřské škole dostatečná kapacita.

Platí, že není možné přihlásit trvalý pobyt v azylovém domě, jelikož v jejich případě je klientům poskytováno dočasné ubytování.

Ředitel mateřské školy může zohlednit sociální postavení dítěte a uvést ho jako zvýhodňující kritérium.

Při zvýhodňování dětí sociálně potřebných musí být dbáno na to, aby při rozhodování nevznikaly nedůvodné rozdíly. S ohledem na zásadu součinnosti mezi správními orgány by v případě potřeby měl ředitel žádat o spolupráci a odborné posouzení sociální potřebnosti jiné správní orgány, zejména orgán sociálně-právní ochrany dítěte.“

Podle Eduin může dojít k tomu, že rodinám dětí a dětem ohroženým sociálním vyloučením, kvůli kterým byla plošná povinnost absolvovat předškolní vzdělávání zavedena a kterým mělo být tímto krokem umožněno dosáhnout rovné vzdělávací příležitosti, bude přístup ke vzdělávání vzhledem k rodinné situaci naopak spíše zkomplikován.


Celý text naleznete zde

1 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. března 2017 v 6:16  

Otázka je špatně postavená. Kdo jste z praxe víte, že by měla znít: Budou děti ohrožené sociálním vyloučením do školky chodit, i když se tam dostanou? Existují "páky", jak přimět rodiče, aby takové dítě strávilo ve školce cca 3/4 školního roku?
Protože jen tak je ten rok smysluplný.