Poměrně důležitý vzkaz poslal nedávno zakladatel a majitel Facebooku (dále FB) Mark Zuckerberg svým poddaným. Někteří komentátoři se domnívají, že je reakcí na zvolení Donalda Trumpa, na němž měla tato sociální síť svůj podíl. Vzkazuje v něm, kam se bude snažit nasměrovat další vývoj FB, a naznačuje, jak toho chce dosáhnout. Cituji: „V době, jako je tato, je tou nejdůležitější věcí, kterou my na Facebooku můžeme udělat, vytvoření takové sociální infrastruktury, která dá lidem možnost vybudovat všem prospěšnou globální komunitu.“
Bořivoj Brdička (youtube.com) |
1.Podpora místním komunitám
Na FB je cca 100 milionů lidí zapojeno do tzv. „smysluplných“ (very meaningful) skupin. To jsou ty, které se stávají významnou složkou sociálního života těchto uživatelů FB. Právě takové skupiny chce Zuckerberg podporovat, a to tak, že se budou vyvíjet nové nástroje pro správce s cílem jejich vliv posilovat a rozšiřovat.
2.Bezpečnost
FB je již v současné době významným činitelem v mnoha různých bezpečnost narušujících situacích. Typickým příkladem je specializovaná funkce umožňující se spojit s lidmi ohroženými nějakou místní katastrofou (Safety Check), která je iniciována v případech, kdy větší množství uživatelů informuje o takové události. Zuckerberg by však chtěl mnohem více využívat služeb umělé inteligence (AI).
3.Informovanost
Smyslem sociálních sítí je dávat lidem možnost se vyjadřovat k věcem, které je zajímají. Ke každému tak mohou proniknout informace všeho druhu. Jak víme, ne všechny jsou pravdivé. FB již dnes umožňuje vybraným uživatelům pořídit si tzv. verifikovaný účet, jenže to nestačí.
4.Občanská angažovanost
Jistě nás nepřekvapí, že se Zuckerberg chce i nadále orientovat na přesvědčování voličů, aby šli k volbám. Politikům ukazuje, že jen ti, kteří získají největší podporu na FB, vyhrávají.
5.Inkluzivní komunita
Snahou FB je přizpůsobit svou funkci individuálním preferencím jednotlivých uživatelů i místním zvyklostem (včetně cenzury v Číně). Nastavení osobních preferencí začíná vyplněním uživatelského dotazníku, pokračuje automatickým statistickým vyhodnocením preferencí skupiny, do níž ten který uživatel patří, a končí opět implementací umělé inteligence klasifikující obsah tak, aby tento mohl být předkládán v souladu se zjištěnými preferencemi. To znamená, že zásady komunity nebudou stejné pro všechny.
Při pohledu zvenku je třeba majitele FB Marka Zuckerberga vnímat jako vůdce, v jehož moci je dát budoucímu vývoji směr a ovlivňovat myšlení lidí. O něčem takovém se nezdá ani nejmocnějším mužům planety disponujícím nejen majetkem, ale i hrubou vojenskou silou. Uspět může jen tehdy, bude-li mu většina obyvatel této planety důvěřovat. Osobně si myslím, že riziko je příliš velké. A nejsem sám.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat