Média jsou zaplavena rozbory českého školství. Neustále se dozvídám, proč je špatné, zaostalé, proč studenti nezvládají tu či onu gramotnost, jaké další projekty a zkoušky chystá MŠMT, Cermat či Sdružení pro lepší dovednosti XY..
Všimněte si toho. Českému školství rozumí všichni...
Veronika Valíková (archiv autorky) |
Kdy naposledy jste v nějaké takové debatě viděli obyčejného učitele nebo učitelku?
Je to stejné jako s porodnicí. Můžete si vybrat to nejluxusnější a nejznámější pracoviště v republice, v němž rodí celebrity a manželky celebrit, ale pokud přijedete v noci na porodní sál, odrodí vás doktor, který má zrovna službu - a může to být třeba čerstvý absolvent lékařské fakulty nebo mladá lékařka po mateřské dovolené. Oba mohou být velmi šikovní a fundovaní, ale také nemusí. Nebo můžete narazit na protivného divouse, jehož přístup vás vyděsí a poznamená na celý život. I ve známé a slavné porodnici.
Vždycky je to o lidech.
Dáte-li své dítě na prestižní výběrové gymnázium, nepočítejte s tím, že vždy narazíte na učitele/učitelku, zaujatého svým předmětem a připraveného se za své studenty prát a současně je tlačit k dobrým výsledkům. Takových lidí bude ve školství ubývat. Příčinou nejsou peníze.
Příčinou je nezájem, ba téměř pohrdání, jemuž jsou učitelé vystaveni.
Nedávno jsem jednoho starého muže, jenž je považován téměř za proroka a o školství hodně hovoří i píše, prosila o zprostředkování schůzky s jiným mužem - mimo jiné i kvůli podobě státních maturit z ČJL, o nichž jsem hodlala podrobněji referovat. Člověk má své boje vzdávat, až když není zbytí.
"On se přece nemůže bavit s každou učitelkou," odbyl mě mravný prorok nerudně.
Tehdy jsem konečně pochopila, že když jsem se po roce 1989 rozhodla pro učení a nikoli pro novinařinu, dala jsem se tou pomyslnou cestou plnou trní a bodláčí.
Jsem jenom učitelka.
Možná, až učitelka nebudu a přicvaknu si za jméno přídomky: spisovatelka, blogerka, námořnice a novinářka na volné noze, bude se se mnou nejen prorok bavit vstřícněji.
A pro vás, milí rodiče, mám jedno poctivé ponaučení: kvalitu vzdělání vašeho dítěte zásadně neovlivní projekty, RVP, ŠVP, maturity, granty, kulaté stoly, ministři ani odborníci na školství, ačkoli se vás o tom média snaží neustále přesvědčit.
Vzdělání vašich dětí je v rukou konkrétních učitelů. Kteří by měli být silní, moudří, veselí, stateční, fundovaní, kreativní a sebevědomí. Jen takoví učitelé mohou vaše děti vést ke svobodnému myšlení.
A pokud z nich budou všechny výše jmenované i nejmenované objekty a subjekty i nadále dělat bekající ovce, které jsou dobré na práci, ale nikoli na to, aby směly vyjádřit svůj názor, budou vám děti v budoucnu učit ovce.
Protože učitelé odejdou na lepší místa, kde si jejich práce budou více vážit.
Utečou do hor a do lesů.
Nebo odplují na moře.
Se souhlasem autorky převzato z jejího blogu
12 komentářů:
Příčinou je nezájem, ba téměř pohrdání, jemuž jsou učitelé vystaveni.
Kandidát na výrok týdne!
Překvapivě. Výhled není růžový.
Pořád málo peněz.
Narůstající papírování.
Narůstající dýchání na krk.
Malé procento nadšenců, kteří by to dělali i téměř zadarmo.
Přístup odborníků a dobrých učitelů z praxe k výuce je zablokován zákonem o kvalifikaci.
Pedfakulty berou ty, které berou, protože musí.
Kontraproduktivní KŘ.
Ad infinitum.
Jj, už léta učím čím dál tím víc přidušena. Ve školství opravdu už nelze ani dýchat!
Veroniko díky za článek, na spoustu věcí se dívám podobně. Někdy mám pocit, že jsme jako učitelé v tom "boji s větrnými mlýny" zapomněli, že vůbec můžeme bojovat. Je mi z toho našeho školství tak nějak smutno.
Tolik let musíme studovat, urvat ten "papír", abychom mohli erudovaně dělat to, co bychom dělali i bez něj. (Nevím, kolik pedagogických osobností, které Vás nějak významně ovlivnily, jste potkali na VŠ, mně by stačily prsty jedné ruky a i to je moc.) A když už nás systém vyplivne do reality, zjišťujeme, že praxe chce něco úplně jiného, než definice kardinálních čísel.
Tak si říkám, že když už do nás tlačí tolik informací, bez kterých se ve školách evidentně neobejdeme, proč nám potom taky nerozvážou ruce a nenechají nás dělat to, čemu věříme, smysluplně. Nebo snad máme pochybnosti o tom, že vysokoškolsky vzdělaní učitelé by s rozvázanýma rukama tropili neplechy? Jak bychom je kontrolovali? A co kdyby nedej bože učil každý něco trochu jiného? Ta hrůza!
Veroniko díky za tu sílu a energii, která z Vašeho textu sálá. Věřím v nepatrný obrat lodi jménem české školství. Než se takový obr otočí, trvá to nesmírně dlouho. Ale signály přichází. Od učitelů, od rodičů i od té veřejnosti...
Ona překvapivě závisí i na kvalitě rodičů...
Ano. Překvapivě. Bohužel to nejsou jen učitelé, ale i úředníci, kteří jsou schopni zlikvidovat sebelepší školu i sebelepšího učitele.
není čekého učitele coby vám dal za pravdu.. kvalita fakult a z toho plynoucí výběr a výchova nových učitelů už snad ani nemůže být horší.. vytvořené zákopy mezi učiteli a žáky vytvořili dokonalou zákopovou válku.. oni a my.. neschopnost strategického chápání boje o moc ve třídě a pozitivní manipulace vůdců.. kritické myšlení je zcela neznámí pojem.. dobrý žák je pouze ten co přikyvuje a zbytečně nevybočuje..
dobrý žák je pouze ten co přikyvuje a zbytečně nevybočuje..
Proboha, co je tohle zase za pitomost.
Proč by mi měl vadit žák, který má názor a umí ho obhájit. A vůbec mi nemusí přikyvovat. Ale nejdřív ten názor musí mít. Pak můžeme polemizovat a diskutovat.
Problém je ale naprosto opačný. Když v některých třídách položím jakoukoliv otázku, odpovědí je jen všeobecné mlčení.
Je také dobré znát rozdíl mezi "okecávacími" a "neokecatelnými" předměty. V ZSV (ON) můžeme diskutovat například o konfliktu právo na život/právo na umělé přerušení těhotenství. Ale ve fyzice těžko někdo předstoupí s alternativním výkladem Archimédova zákona.
Nemohu mluvit za všechny učitele, ale já jsem šťastný za každého žáka, který "vybočuje" z uniformity všeobecné pasivity a nechuti k čemukoliv, co není pouhou tupou zábavou.
skoro zbytečné se dál vyjadřovat.. a vysvětlovat učiteli, že senejedná o polemiku předmětu nýbrž o způsobu řešení problémů kolem chápání a aplikace na současnost.. neschpnost těchto křiklounů se na věc podívats odstupem je až zarážející a přesto k n ičemu
Slávečku, odkud jsi nám sem spadl? Z višně nebo oblakov?
Milej anonym! Vládnout do "vašich" polemik se nemá, to víme :-) no stalo se.. pěkné na tom je, že každá další odpověď je právě o. Tom.. :-)
Vpadnout.. automatická korekce
Okomentovat