"V současné době se řada škol a pedagogů přiklání k využívání metod tzv. zážitkové pedagogiky. Žákům, studentům tak umožňují získat znalosti a dovednosti o učivu skrze poznání provázené vlastní aktivitou, emocemi, zážitky. Jednou z metod zážitkové pedagogiky je také tzv. eduLARP," píše zástupkyně ředitelky Gymnázia mezinárodních a veřejných vztahů Ivana Veselková v časopise Řízení školy.
Ivana Veselková (gmvv.cz) |
EduLARP je vzdělávací formou tzv. LARPů (Live Action Role Playing), které jsou založeny na hraní rolí v určitém vystavěném příběhu. Díky těmto rolím člověk prožije různé situace a emoce, vyzkouší si své reakce, nese důsledky svých rozhodnutí. Každý z účastníků LARPu (hráč) získá v příběhu konkrétní roli, která má určeny např. charakterové vlastnosti, sociální postavení, životní osudy, rodinné zázemí. Částečně ji samozřejmě sám ovlivňuje - verbální i neverbální komunikací, jejíž forma a obsah vychází z jeho vůle, rozhodnutí, konání a přirozenosti, částečně je ale veden pokyny organizátora LARPu (v případě eduLARPů pedagoga).
Společně s kolegyní jsme na Gymnáziu mezinárodních a veřejných vztahů vytvořily eduLARP, který mapoval protektorátní dějiny na našem území, a to s přesahem do prosince 1938 a května 1946. Studenti třídy 4. ročníku 8letého oboru gymnázia, s nimiž jsme LARP realizovali, si tak na osudech české židovské a české árijské rodiny prošli složitým historickým obdobím, poznali dopad historických a politických událostí na život lidí ve 30. a 40. letech 20. století a na osudech dvou spřátelených a obchodně provázaných rodin prožili emočně, morálně i politicky složité události daného období, které s sebou nesly přetrhání vazeb obchodních i přátelských.
Celý text naleznete v aktuálním vydání časopisu Řízení školy
0 komentářů:
Okomentovat