„Obecně se proti argumentům pro tři povinné maturitní předměty nedá nic moc namítat. Český jazyk je mateřština, kterou by měl každý vládnout obstojně, cizí jazyk je pro člověka z malé země uprostřed Evropy nepostradatelný a matematika je jazyk technických oborů, tříbí schopnost logicky uvažovat. Ministryni školství Kateřinu Valachovou je třeba ocenit za to, že pokud jde o výuku matematiky, cílí správným směrem – chce více hodin, některé dělené do menších skupin žáků, kurzy pro učitele či změnu výuky na pedagogických fakultách. Jenže tohle je běh na dlouhou trať, momentálně se školy potýkají s nedostatkem učitelů, zvlášť přírodovědných předmětů.,“ píše Hana Čápová v aktuálním vydání týdeníku Respekt.
Zastánci povinné matematiky – ať už z řad učitelů či průmyslníků – míní, že zkouškou mladé lidi k předmětu přitáhnou. Podle ředitele gymnázia Jiřího Růžičky to ale může mít právě opačný efekt: děti se budou šprtat modelové příklady maturitního testu a na skutečný rozvoj matematického uvažování nezbude čas.
Od příštího roku se navíc změní financování škol. Peníze už nebudou dostávat podle počtu žáků, ale podle odučených hodin. A řada ředitelů mluví o tom, že když nebudou na studentech existenčně závislí, budou jich do maturitních oborů raději přijímat méně, protože nechtějí riskovat rekordní počet propadlíků. Svaz průmyslu, který si stěžuje, že mu chybí nějakých sto čtyřicet tisíc dělníků, se možná může radovat. Pro nás ostatní je zásadnější riziko, že v dohledné době přibude mladých Čechů, před kterými se žádná jiná kariéra než práce v montovně neotevře.
Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Respekt
19 komentářů:
Jen v přetištěné části se objevuje několik "tradičních" nesmyslů, ať už autorčiných, či citovaných. Výraz neochoty hledat skutečné řešení problémů.
Copak nám to tady chtěl pan Zlatuška (ANO), sdělit?
„Uděláme z dětí oběti systému,“ říká poslanec Jiří Zlatuška. „Ony nemohou za to, že my politici nejsme schopni zvýšit kvalitu vzdělávání a přivést do škol dobré učitele.“
Aha, pan poslanec tiše soudí, že my politici jsme taková neschopná parta darmožroutů, že nedokážeme zvýšit kvalitu vzdělávání. A abychom nenechali za naše lemplovství trpět děti, pak jedinou cestou je ty výsledky rozdávat za účast.
Žádná sebereflexe politiků, kteří tak makají, že nedokáží zvýšit kvalitu vzdělávání.
Prostě došli dobří učitelé a ti, co tam jsou nyní,tak to teda sorry jako!
V souvislosti s tím bych ráda dala panu Zlatuškovi tip, jak to dělá třeba AVAST, který začal přispívat na platy zahraničních expertů, když na ně ČVUT nemá zdroje.
Pokud je opravdu dobrých učitelů jako máku, proč chce p. Zlatuška přivádět do škol dobré učitele?
Vy nás ale zásobujete pane Komárek...
celá slavná jednotná státní maturita nemá v dnešním systému co dělat,je to jen byznys pro nějakou partu prospektorů,každá střední škola má mít své vlastní závěrečné zkoušky,jednotná pro všechny by měla být jako součást těchto zkoušek zkouška z češtiny,abychom garantovali že plnoletý člověk bude umět číst a psát česky
České školství chcíplo, začneme je léčit. To je trend těchto článků. Někteří se po letech probudili(a udivuje mě, že jsou to ti, co za činnost byli řadu let placeni) a začínají hlásat teze, které mohly fungovat před mnoha lety, ale dnes už nezbývá než mrtvolu školství vzkřísit. Čekat, že dobrovolně vstane, to bysme se načekali.
Ano, přiznávám se dobrovolně. Jsem oběť systému, který nařizoval tři povinné předměty. Matika, čeština a ruština. Všichni jsme potom po maturitě skončili v Bohnicích, někdo i v Havlíčkově Brodě a dodnes si léčíme traumata tím vzniklá.
A představte si, že jsme postižená celá generace. No hrůza.
Nějak se v tom ztrácím. Na začátku odstavce čteme: "Opravdu dobrých učitelů – ať už matematiky nebo cizích jazyků – je jako máku." Tento frazeologismus znamená, že je jich velmi mnoho (viz chyb jako máku ad.). Ve stejném odstavci se pak ale píše: „Uděláme z dětí oběti systému... ony nemohou za to, že my politici nejsme schopni zvýšit kvalitu vzdělávání a přivést do škol dobré učitele.“. To (a vůbec celý odstavec, který je krajně nesoudržný) se paní Čápové (nebo panu Komárkovi) evidentně nepovedlo. Tlumočníkův dotaz je na místě.
Otázka je, pane Stanzele, zda náhodou nejde o výskyt máku v bramboračce.
(Omlouvám se za chabý pokus nahradit štěpné příspěvky kolegy Blahy, který se nám někam ztratil.)
Tlumočník, Vladimír Stanzel, Jan Hučín
Je možné, že ohledně těch rostlin došlo v redakci Respektu k mírnému zmatku. Z kontextu se zdá, že chtěli pracovat spíš se "šafránem" než s "mákem".
Děkuji! Hezký den!
Vy jste paní Karvaiová po maturitě skončili všichni v Bohnicích? To ale musí být dobrá hospoda.
Je možné, že ohledně těch rostlin došlo v redakci Respektu k mírnému zmatku.
je možné, že v redakci Respektu dochází k nadužívání některých jiných produktů souvisejících s mákem. Třeba od Jiřího X Doležala.
:-)
Myslím, že Jiří X. Doležal z Reflexu by kolegům z konkurenčního Respektu svoje produkty neposkytl. A obecně myslím, že zaměňovat Reflex a Respekt je nejméně během posledních cca devíti let vůči Respektu nespravedlivé až urážlivé...
Díky! Hezký den!
Co se týče školství, respekt k Respektu mít nelze.
Při veškerém respektu k redakci Respektu, proč by jim nemohl s mákem vypomoci redaktor z Reflexu?
A při veškerém respektu k Vám, pane Komárku, nahrál jste mi sám na smeč tou zmínkou o "zmatku v rostlinách", což jsem následně reflektoval.
:-)
A myslím, že smajlík na konci glosy snad dostatečně osvětlil (třeba reflektorem), že šlo z mé strany jen o pouhý žert.
:-) ;-)
Každopádně Vaši poznámku respektuji a reflektuji. Ve své sebereflexi slibuji, že napříště se budu o redakci Reflexu i Respektu vyjadřovat s respektem.
(Tedy, pokud si to redaktoři zaslouží a nebudou si napříště plést třeba brambory s česnekem.)
:-) ;-)
poste.restante
:-)
To, že to byl žert, jsem pochopil. Jestli zaměňujete Respekt a Reflex záměrně, jsem si nebyl jistý. To, že Respekt z hlediska kvality nelze s Reflexem - minimálně během posledních cca devíti let - srovnávat, beru vážně. Ale jinak máte pravdu :-)
Hezký den!
Jestli zaměňujete Respekt a Reflex záměrně, jsem si nebyl jistý.
Nešlo ani tak o záměnu, jako spíš o to, že Jiří X. Doležal je svou, řekněme, nadprůměrnou tolerancí k užívání drog, obecně znám. Takže jsem ho použil rovnou jako prototyp redaktora, "u kterého by se něco dalo sehnat". Moc jsem ani v tu chvíli nepřemýšlel, pro kterou redakci momentálně pracuje.
Mohl jsem si to ověřit. Kdybych pak napsal třeba:
Je možné, že v redakci Respektu dochází k nadužívání některých jiných produktů souvisejících s mákem. Třeba od Jiřího X Doležala z Reflexu.
bylo by to možná korektnější a přesnější. Holt příště.
Děkuji panu Komárkovi za upřesnění. Ta záměna je ale pro způsob, jakým Respekt píše o školství, dost příznačná...
Okomentovat