V zemích, jako je Dánsko či Singapur, jsou demokracie a občanství jedním z pilířů a hlavních cílů vzdělávání obecně. Školy a učitelé tak berou tento závazek jako součást a jednu z hlavních náplní své každodenní činnosti. Tento fakt je v přímém rozporu s tím, jak pojímají vzdělávání a výchovu k demokracii české školy a učitelé.
Dochází k reálnému ohrožení konceptu liberální demokracie (Brexit, Trump, měnící se situace v zemích střední Evropy). V ČR lze spatřovat reálný vzestup populistických politiků (Zeman, Klaus ml., Okamura) a ochotu politických stran přizpůsobovat se tomuto trendu.
Tento stav, společně s hrozbou, že část nastupující generace vyrůstá pod vlivem stereotypů svého okolí a pod vzrůstajícím vlivem manipulace v digitálním prostoru, bez dovednosti rozlišovat mezi informacemi a stavět své názory na těch relevantních a ověřených vytváří společenské riziko. Změna způsobu přijímaní informací, jejich obrovská redundance a neschopnost orientace v nich jsou výzvou nejen pro mladé lidi, ale pro celou společnost, učitele nevyjímaje.
MŠMT připravuje program na podporu občanského vzdělávání. Výše uvedené podmínky by mělo nutně vzít v potaz, pokud má takový program mít skutečný dopad ve školách a pokud předpokládá aktivní zapojení většiny učitelů a žáků. Další pouze formálně naplněná „aktivita” vzdělávací politiky by přispěla pouze k všeobecné skepsi.
Doporučení Auditu vzdělávacího systému v ČR:
- Je nutné připravit na občanské vzdělávání učitele. Představa, že bude probíhat jakýkoliv program tohoto typu za současného stavu, je lichá.
- Učitelé všechno zvládnout nemohou. MŠMT by mělo na základě prověřené kvality doporučovat školám programy, projekty a aktivity, které mohou občanské vzdělávání podpořit, a ulehčit tak učitelům práci.
- Příklady inspirativní praxe, podpora zapojování mladých lidí do komunitního a občanského života. Už nikdy bychom neměli od ministryně školství slyšet, že tématy, jako je např. migrace, by děti neměly být „zatěžovány“.
Bob Kartous, garant Auditu a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „S ohledem na společenské dopady je občanské vzdělávání jedním z nejdůležitějších cílů vzdělávacího systému. Tedy mělo by být, ale reálně není. Neodpovídá tomu význam, jaký vzdělávací systém této oblasti přikládá. Jde přitom o principy, hodnoty a postoje, které je možno rozvíjet na pozadí v podstatě jakékoliv výuky, ne jen ve vymezených hodinách. K tomu je ale nutné, aby ministerstvo školství – a celá vláda – tuto skutečnost uznalo, respektovalo, apelovalo na důležitost občanského vzdělávání a aby představitelů českého školství nepodléhali hloupému populismu, který občanské vzdělávání bagatelizuje nebo dokonce diskredituje.“
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
4 komentářů:
Nejvyšší čas nakopat občanské aktivisty do zadele, protože pod zástěrkou občanského aktivismu se skrývá aktivismus politický. A oni chtějí diktovat každému to, co je pro ně samotné dobré. To teda nechi ani já, ani mí potomci. Je mi z toho šoufl.
Ano, tzv. Eduin nám rozdává moudra a poučení. Přitom sám slušnosti nemá, neboť na položenou otázku není schopen včas odpovědět. Sami by se v tom občanském vzdělávání měli vzdělat.
Už ne "národ sobě", ale "neziskovky sobě".
Přesnější je "národ neziskovkám".
:-)
Okomentovat