„Na gymnázia teď chodí necelá čtvrtina z každého populačního ročníku, asi 23 procent. A to je málo. Vysoké školy totiž otevřely svou náruč tak, že přijímají 70 procent populace. Takže zatímco dříve bylo posláním gymnázií to, že připravovala na další studium, tak dnes jsou hlavním dodavatelem studentů na univerzity střední odborné školy. A to podle mě není v pořádku. Střední odborné školy mají učební programy postavené tak, že připravují na povolání, na praxi. Samozřejmě jsem pro, aby ti nejlepší z odborných škol chodili na školy vysoké, ale tím hlavním zásobovatelem mají být gymnázia,“ říká ředitel teplického gymnázia Zdeněk Bergman v rozhovoru pro MF DNES.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Zdeněk Bergman (gymtce.cz) |
Nepatřím k těm, kteří by si stěžovali, že je to se studenty horší. Zvládají ohromné množství informací, které se jim dostávají z mimoškolního prostředí. Týkají se moderní techniky, počítačů, komunikace... I to je přece vzdělávání, které jim pak pomůže k orientaci ve světě nebo v zaměstnání úplně stejně jako odborná znalost získaná ve škole. Trendem této doby je, že se spousta informací dostane k žákům, ale i dospělým, jiným způsobem než cestou organizovaného vzdělávání.
Měla by se tomu přizpůsobit i škola?
Škola by měla být takovým stabilizujícím prvkem. Měla by udržovat a v dětech pěstovat tradiční hodnoty, jako je slušnost, čest, spravedlnost. Takové, které stojí za to, aby je sdíleli všichni, tedy celá společnost. Na encyklopedických znalostech učených nazpaměť záleží už méně, protože děti si je dovedou najít během pár vteřin na Googlu.
Jedním z typů soukromých škol jsou školy různých alternativních směrů, kam své děti dávají rodiče, kteří z nějakého důvodu nedůvěřují školám veřejným...
Takovým školám fandím. Státní a veřejné školy jsou příliš zkostnatělé. Předpisy jim nedovolují, aby používaly alternativní metody vzdělávání, jsme svázáni tím, že škola musí být organizována do tříd, vyučovacích hodin a podobně. Zkoušíme aspoň to, co můžeme, například tandemovou výuku, kdy jsou ve třídě naráz dva učitelé, doplňují se a rozdělují si třídu. Na naše gymnázium zatím žáci z alternativních škol nepřišli, ale nebojím se toho.
Celý rozhovor naleznete zde
9 komentářů:
Pán dělá nebo bude dělat do politiky? Že má tak pitomé názory (nebo zkostnatělý mozek).
Střední zemědělská - vysoká zemědělská s mnoha obory
Střední stavební - architektura a další
Střední pedagogická - pedag. fakulty
Střední zdravotnická - lékařské fakulty
Střední ekonomická - ekonomické fakulty
Střední strojírenská - ČVUT apod.
Pán asi nemá moc informací, nebo potřebuje naplnit třídy, co já vím...
Není on zkostnatělý?
Ano, a proto gympláci na technických oborech zoufale dohánějí, co ve škole nebrali. Pán by měl sestoupit ze svých gymnaziálních výšin.
"si je dovedou najít během pár vteřin na Googlu"
Stále si nedovedu představit katastrofický scénář - vypnutí elektrického proudu na víc jak jeden týden. To se okamžitě zhroutí nejen celý stát, ale i někteří jedinci. Proto povoláme důchodce, protože ti ještě dokáží pracovat samostatně a bez nápovědy Googlu.
Je a nebo není tohle zkostnatělý přístup vedení gymnázia v Teplicích?
"Vzhledem k množství sněhu, jeho nanášení do budov školy ve velkém a tím způsobeným hygienickým, bezpečnostním a úklidovým problémům stanovuji pro všechny žáky povinnost přezouvat se. Znamená to, že mimo prostor suterénu budovy A se mohou žáci pohybovat pouze v přezůvkách – tj. v obuvi, kterou nenosí venku. Opatření platí od 25. ledna 2016 do odvolání."
Jinak doporučuji, aby raději studenti přišli na boso.
Pán není zkostnatělý.
Pán je spíše gumový, možná vygumovaný.
Pluje s větrem kritiky veřejných škol a chce si přitom přihřát vlastní polívčičku.
Nic proti gymnáziím, v systému mají své místo a na všeobecné vzdělání je to pořád to nejlepší. Na druhou stranu, proč se má sedmnáctiletý kluk, kterého baví motory, trápit s členovci a hmyzožravci, včetně latinských názvů, nebo se základy Kantovy filosofie, místo aby se učil třeba číst a vytvářet technické výkresy? Jen proto, že pak nejspíš půjde na technickou vysokou?
Na můj vkus jde o dost trapný způsob sebeprezentace a prosazování vlastních zájmů pana ředitele.
Opravdu by mě zajímaly nezkostnatělé metody výuky tohoto gymnázia a výsledky takto vzdělávaných žáků. Hlavně těch ze znevýhodněného prostředí.
"Nic proti gymnáziím, v systému mají své místo a na všeobecné vzdělání je to pořád to nejlepší."
Mnoho proti gymnáziím. V systému představují školy, kde se pod rouškou elitnářské nadřazenosti schovává pravěký systém nalévarny způsobem bifl-zkouška-zapomenout. Nejsou a nikdy nebyla "to nejlepší místo pro všeobecné vzdělání".
Předpisy jim nedovolují, aby používaly alternativní metody vzdělávání, jsme svázáni tím, že škola musí být organizována do tříd, vyučovacích hodin a podobně.
Předpisy? Který předpis předepisuje metody vzdělávání?
Okomentovat