Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová zakládá dětské skupiny, pro které má z operačního fondu zaměstnanost vyčleněnou miliardu. Ministryně školství Kateřina Valachová zase dává do veřejných školek a do roku 2021 v nich chce garantovat místo i pro dvouleté děti. A to ohrožuje samotnou existenci dětských skupin. Ministryně, které jsou obě ze sociální demokracie, se totiž nedohodly na společné koncepci. Reportáž přináší MF DNES.
Jinou představu o tom, jak má vypadat předškolní péče, má ale ministerstvo školství. Od září platí novela školského zákona, díky které dětské skupiny mohou o řadu zájemců mezi rodiči mladších dětí přijít. Od roku 2021 – kdy zároveň budou dobíhat dotace na provoz dětských skupin – budou mít děti na místo v mateřské škole v obci, kde bydlí, automaticky nárok už od dvou let. Místo ve školce budou mít povinnost zajistit obce. V těch regionech, kde je školek málo, nyní ministerstvo školství investuje do zvýšení jejich kapacity.
V roce 2020 chce mít ministerstvo školství ve školkách místo pro všechny děti. Jak budou financovány dětské skupiny, jejichž provoz nyní z velké části hradí ministerstvo práce, zatím není jasné. O peníze navíc si ale zřejmě řekne také ze státního rozpočtu.
Celý text naleznete zde
5 komentářů:
Naprostá klasika.Místo,aby se domluvila ta dvě ministerstva, ještě se servou.V tomto státě se stejně jede na efekt. Místo, aby se dělala politika pro
lidi, dělá se proto, aby se někteří jedinci dostali do čítanek. Což se jim vede.
Zákon, který umožnil vznik dětských skupin šitý na míru pro malé firemní mateřinky parlament po letech tahanic schválil v roce 2014.
Jak bude potrestátn redaktor nebo korektor idnes.cz?
MMR má dotační EU miliardu na něco, co hatí záměry MŠMT?!
Je to, myslím, docela typický příklad neúčelného a neefektivního působení EU dotací na školský systém ČR. Podle kompetenčního zákona má jediné MŠMT určenu povinnost zodpovídat za vzdělávání v Česku, z čehož mu plyne i koordinační povinnost vzhledem k ostatním resortům. Ta koordinační povinnost MŠMT neznamená iniciativy ostatních resortů potlačovat, nýbrž systematizovat k dosažení optimálního účinku. MŠMT tuto úlohu, myslím, dobře nezvládá, jak je vidět i z toho příkladu koncipování rozvoje MŠ pod MŠMT a dětských skupin pod MPSV. Překážkou tu zřejmě jsou i nesrovnalosti ve skladbě tématického zaměření různých operačních programů, nad čímž má u vzdělávacích dotací bdít jak MŠMT, MMR a vláda ČR jako celek.
MŠMT se bohužel i u vlastních operačních programů dopustilo z vlastní vůle a zřejmě i z donucení ze strany EU a ze strany tzv. vzdělávacích aktivistů některých očividných ideově dogmatických (ideotických) přehmatů (systém RVP-NSK, Inkluze a tzv. Společné vzdělávání, Kariérní řád učitelů, intervence nevládních organizací do rozpočtově podfinancovaného školského systému ČR atd.). Není proto, myslím divu, že mu na meziresortní koordinaci vzdělávacích věcí zřejmě moc sil nezbývá...
J.Týř
PS: Meziresortní nesrovnalost mezi MŠMT a MPSV není nesrovnalostí jedinou. Dalším příkladem tu muže být Bělobrádkova snaha odtrhnout VŠ do nového Ministerstva pro vědu, výzkum a vysoké školy (MVVaVŠ) - viz "Bělobrádkův školský masakr motorovou pilou". :)))
http://www.ceskaskola.cz/2016/11/reditelka-zs-se-pta-jak-stat-garantuje.html#comment-8042838630638198886
http://www.ceskaskola.cz/2016/11/v-cesku-nejsou-rovne-sance-chude-deti.html#comment-2880889775709528267
Předškolní a základní vzdělávání
Mateřská škola je klíčový stupeň vzdělávání, kde děti získávají základní sociální návyky a dovednosti potřebné pro další úspěšné vzdělávání. V tomto období lze nejsnáze vyrovnávat kognitivní a řečové rozdíly i sociokulturní znevýhodnění. Investice do předškolního vzdělávání jsou také nejefektivnější: náklady jsou vzhledem k přínosům v pozdějším věku velmi nízké. Předškolní vzdělávání musí být poskytováno všem dětem bez zbytečných překážek a děti na něj musejí mít zákonný nárok od dvou let. Budeme usilovat o bezplatné předškolní vzdělávání pro všechny děti, aby byla zachována a posílena rovnost přístupu ke vzdělání. Předškolní vzdělávání nelze zaměňovat za hlídací či odkládací službu (např. dětské skupiny či sousedské hlídání). Tzv. firemní dětské koutky mohou fungovat pouze jako doplněk systému.
Základní školy jsou páteří vzdělávacího systému. Pokud nemají odpovídající podmínky a nevěnuje se jim dostatečná pozornost, nemůže školství jako celek prospívat. Povinná školní docházka naplňuje základní socializační funkce. Směřuje k rozvoji potenciálu každého jednotlivce bez ohledu na jeho sociokulturní původ, pohlaví či etnicitu, aby se mohl stát plnohodnotným členem společnosti, který rozumí a přijímá její hodnoty a pravidla. Tím přispívá k vytvoření společenské shody, bez níž demokracie nemůže fungovat.
Základní vzdělávání má směřovat k vybudování srovnatelně pevných základů pro další studijní, pracovní a životní uplatnění žáků. Každá základní škola musí být zárukou standardu, který otevírá cestu dál. To mimo jiné znamená, že vzdělávání nemá být výlučně zaměřeno na vyhledávání a podporu výjimečného, specifického nadání. České školství je vysoce výběrové – děti ze zvýhodněného prostředí mají výrazně lepší šance uspět. Prioritou proto musí být snižování selektivity, která je důsledkem přehnané deregulace školství, ale i existence víceletých gymnázií. Současný podíl žákovské populace, která navštěvuje víceletá gymnázia (12 %) ukazuje, že vzdělávají i děti bez odpovídajících studijních předpokladů. Rozbité třídní kolektivy na základních školách, odchod „tahounů“ a demotivace ostatních dětí (i těch, které na víceletá gymnázia nebyly přijaty) vedou k prohlubování sociálních nerovností.
Vytvoříme podmínky pro snížení počtu víceletých gymnázií ve prospěch gymnázií čtyřletých, aby se děti co nejdéle vzdělávaly společně. Jejich kapacita musí odpovídat tomu, že mají vzdělávat jen děti, které vyžadují specifický pedagogický přístup. Výsledkem zavedení rámcových vzdělávacích programů do přehnaně deregulovaného školství je prohlubování rozdílů a nezdravá konkurence mezi školami i zhoršující se prostupnost systému. Budeme prosazovat standardy vzdělávání jako základ pro hodnocení výsledků a zpřesníme pravidla, v rámci nichž školy vytvářejí své školní vzdělávací programy. Základní školy musí být systémově podporovány ze strany MŠMT a zřizovatelů v posilování dovedností žáků a v rozšiřování nabídky doplňkových volnočasových aktivit pro děti, a to s nulovými či minimálními náklady pro rodiče. Zvláště ve vyloučených oblastech je žádoucí, aby školy nabízely dětem celodenní program.
Zdroj: Dlouhodobý program ČSSD 2017-02-08
Dovoluji si to doporučit paní ministryni Marxové k přečtení a doporučoval bych jí systémověji konzultovat plány MPSV s MŠMT.
Dovoluji si to doporučit paní ministryni Marksové k přečtení a doporučoval bych jí systémověji konzultovat plány MPSV s MŠMT.
Omlouvám se za překlep ve jméně.
Okomentovat