„Matematika je dnes důležitější princip poznávání než jazyk. Nechci v žádném případě snižovat význam češtiny. Ale matematika je svým způsobem důležitější typ jazyka nutného k poznávání zákonitostí světa. Zdá se, že matematika je předmět, který je nejvíc náročný na přístup učitele. Právě u matematiky je vidět, jak obrovským problémem je přístup učitelů k výuce a jejich schopnosti žáky zaujmout,“ říká sociolog Petr Matějů, který se dlouhodobě zabývá vzděláním v reportáži týdeníku Echo s názvem „Degenerace myšlení českých dětí. Proč umíme čím dál hůř počítat?“
Matějů pokračuje:
Petr Matějů (Foto: Blanka Javorová) |
Právě v matematice se nejvíc ukazuje, že máme mnoho učitelů, kteří neumí učit způsobem, který by děti pro matematické poznání nadchl. Získat mladého člověka pro matematiku je těžší než ho získat pro dějepis nebo přírodovědu, protože to vyžaduje specifický typ myšlení a zacházení s abstrakcí i realitou. Musíte neustále balancovat mezi obecným a reálným, v realitě hledat obecné. Když to učitel neumí a je rigidní, rozvine v dítěti velmi rychle negativní vztah k matematice. Když ale narazíte na učitele, který to skutečně umí, zjistíte, jak rychle se u žáků matematika vyhoupne mezi nejoblíbenější předměty.
Celý text naleznete zde
11 komentářů:
Milý pane Matějů.
Co jste udělal pro výuku matematiky, když jste byl poslancem a náměstkem ministryně školství?
To, kde výuka matematiky je, je i vaše práce.
Co obnáší váš projekt Matematika s chutí? Jaké jsou jeho cíle a jaké výsledky. Proč s výsledky není seznámena odborná a laická veřejnost?
Jaké konkrétní metody výuky matematiky jste objevili, které dokáží zaujmout každého žáka? Věřte, učitelé vám za to budou div ne líbat ruce.
Prdlačky, pán mluví z cesty. Další kapacita - sociolog.
Anonymní z 21:30
Zato Vaše argumenty jsou opravdu silné! Hezký den!
Pane Komárku, nevím, jaké máte vzdělání, ale vězte, že to argumenty nejsou. Jako redaktor byste to mohl poznat.
Tady je to tiž zbytečné psát argumenty. O to se snaží například poste.restante a to je něco jako boj s větrnými mlýny. Tomu Vy ale nemůžete rozumět, vy patříte do ideologické části "dobra a snů". Na tu logické argumenty reality neplatí.
Proto se já o argumenty povětšinou už nesnažím, já jsem si své odargumentoval, když Vy jste byl v "českoškolních plenkách".
Zajímavé je, že web onoho slavného projektu Matematika s chutí na http://www.matematikaschuti.info/ nefunguje. Projektové peníze zřejmě došly, udržitelnost tvůrce asi nezajímá. Nebo máte jiné vysvětlení?
Je opravdu zvláštní, jak exnáměstek a expředseda školského výboru PS (z doby klíčové RVP reformy a startu masifikace VŠ vzdělání) je schopen popisovat problém a vyhnout se analýze vlivu těch reforem...
A taky, jak sociolog bere anketu mezi dětmi nekriticky, jako by to bylo měření příruby šuplerou.
---
Jak si stojíme v oblibě zeměpisu nebo cizího jazyka v porovnání s ostatními státy OECD?
Kdybychom experty vyváželi, to by byla obchodní bilance!
Já myslím, že bychom museli připlácet, aby je někde chtěli, a to by se "proneslo".
Já se tedy přiznám, že kolem sebe nevidím ani žádné davy žáků nadšených pro jazyk český nebo pro jazyk anglický či německý. Jestli ono to nebude tím, že žáci, kteří stále více ztrácejí schopnost soustředění a pracovitost, se pro tyto předměty dají nadchnout jen stěží.
Občas se nějaký najde, například ten, který mi do písemek píše úžasně vtipné básničky :-)
když jsme měli matematiku s nechutí, přesněji řečeno s Bělounem,byly výsledky lepší,než když máme matiku s chutí,přesněji s Hejným
Okomentovat