„Co udělat s tím, aby ve veřejných školách a v celém systému bylo více demokracie? První rovinu, kde je třeba otevírat diskusi, představuje komunikace mezi dětmi a učiteli, ať už formou komunitního kruhu ve třídě, nebo žákovského parlamentu. K diskusi je vlastně všechno, co a kdy se budeme učit, co změnit na vzájemné spolupráci a vztazích, jak měnit organizaci výuky.“ píše Petr Chaluš v Deníku referendum.
Petr Chaluš (muni.cz) |
Na místní a krajské úrovni sice probíhá aktuálně akční plánování v oblasti vzdělávání, jenže je dočasné (spojené s evropskými penězi) a má demokratické limity. Zapojuje sice různé zainteresované subjekty na místní a krajské úrovni... Problém je v tom, že jsou to spíš zástupci těch skupin, které jsou na systém tradičně napojeni, a chybí tam ti, o které jde především – rodiče, děti i široká veřejnost. Podělit se o evropské peníze nakrmením stávajících členů systému je snadné. Mnohem sofistikovanější by mohlo být včlenit do rozhodování o evropských penězích širší komunitu.
Podobně jako místní a regionální rady by měla dojít naplnění Národní rada pro vzdělávání. Současná politická reprezentace však nedávno její dlouhodobě plánovaný vznik zastavila a tento potenciálně demokratický prvek ze školského zákona vyjmula. V takové národní radě mohla probíhat veřejná diskuse asociací učitelů, odborů, Fóra Rodičů, zástupců studentů, zaměstnavatelů, výzkumných institucí a dalších o školství obecně.
Téměř všechny demokratické prvky na všech úrovních vzdělávacího systému u nás selhávají. Buď neexistují, nebo existují, avšak nejsou nijak systematicky podporovány a rozvíjeny.
Celý text naleznete zde
4 comments:
demoška patří do theátru nebo na forum románum ale v armádě a ve škole nemá co dělat
Jistěěě, ať je demokracie na nějaké úrovni :)
Pak to vypadá např. takto: http://www.ff.cuni.cz/fakulta/organy-fakulty/akademicky-senat/volby-do-akademickeho-senatu-ff-uk/volby-ff-uk-na-funkcni-obdobi-2016-2018/prezentace-studentu/
A nedej bůh, kdyby někdo chtěl demokraticky komunikovat s učiteli?!?
tak bude komunikvat jako v anglii,západní demokratické zemi,kde žák komunikuje s učitelem takro 1."ano,pane 2.jistě,pane,
druhá varianta je familiérní a smí ji používat pouze žáci posledních dvou ročníků.co se týče rodičů,ti komunikují pouze s k tomu školou pověřenou osobou nebo se správní radou školy
Post a Comment