Případnou změnu kurzu Ministerstva školství, které se rozhodlo omezit počet soukromých škol, považuji za nešťastnou a nekoncepční. Hlavním argumentem pro zamítání soukromých škol zpravidla bývá snaha o co nejmenší sociální segregaci ve společnosti. Tuto chvályhodnou snahu ministerstva, která se mimo jiné projevuje prosazováním inkluzivního vzdělávání – začleňováním znevýhodněných dětí do běžných škol, podporuje i Institut pro podporu inovativního vzdělávání. Omezováním vzniku soukromých škol ale problém nevyřešíme. A dovoluji si tvrdit, že ho spíše prohloubíme.
Pavel Kraemer (modernivzdelani.cz) |
Rodičovská veřejnost zakládá soukromé školy, protože nemá možnost zakládat školy veřejné. Ne proto, že chtějí sociální segregaci svých dětí. Mimochodem celá řada soukromých škol má školné okolo 1000 Kč měsíčně, což si může dovolit většina rodin – pokud vzdělávání považují za svoji prioritu. Učitelé na těchto školách mají často nižší platy než na školách státních – právě proto, aby umožnili přístup do školy dětem ze všech sociálních vrstev.
O co těmto rodičům především jde? O respektující přístup, vedení dětí k vzájemné toleranci. A právě na tomto přístupu staví všechny alternativní pedagogické proudy. A ministerstvo teď chce ve jménu boje proti sociální segregaci omezovat alternativně či inovativně laděné školy, které v praxi ukazují, jak může úspěšně fungovat inkluze, které mají za nejvyšší prioritu vést děti k toleranci a respektu. Místo toho, aby je podporovalo a umožnilo veřejným školám se od nich inspirovat. Ono totiž zavádět sociální opatření typu inkluze nejde prostým příkazem shora. Musí se to ještě umět, každý učitel z praxe ví, že je to velmi obtížné. V málokteré škole to skutečně umí, a právě mezi soukromými školami vybudovanými rodiči najdeme celou řadu pozitivních příkladů. Tak proč místo omezování soukromých škol spíše nepracovat na tom, aby se tyto příklady dobré praxe a toto know-how více nedostávalo do veřejných škol?
Ve školství je málo energie. Málo peněz, chybí dostatek kvalitních lidí. A bez nové energie se školství nikam neposune. Co získáme tím, že zablokujeme přísun nové energie a peněz ze strany iniciativních rodičů a učitelů, kteří chtějí učit zajímavěji a inspirativněji?
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Tak ještě jednou po stopadesáté. Mluvit o inkluzi v soukromé pidiškole je něco jiného než ve třídě s 30 žáky ve škole veřejné. A zatímco soukromá škola si může dát limit, a ještě se jím holedbat, veřejná to udělat nemůže. Takové know how si vetkněte za klobouček.
Sociální segregací je školné. Která rodina ze sociálně vyloučené lokality na něj dosáhne?
Okomentovat