Naučte děti učit se a nebát se ptát. Aktualizace: V českém školství vyhoří už prvňáci. Učitelé mají trauma, neumí děti zaujmout, říká Hruda

pátek 24. února 2017 ·

„Nejvíce mi vadí neuvěřitelná propast mezi aktuálními možnostmi ve vzdělávání a realitou v učebnách. Propast, která není dána možnostmi, ale přístupem. Zejména mne ale irituje častý postoj ke vzdělávání jako k něčemu, co musíme v dětském věku jednoduše přetrpět... My chceme ukázat, že vzdělávat se průběžně je nejen normální, zábavné a smysluplné, ale že je to také tou nejlepší dlouhodobou strategií. A pokud máte děti, pak to platí dvojnásob,“ říká v reportáži Lidových novin bývalý náměstek ministra školství Tomáš Hruda, spoluzakladatel projektu Education Republic, v rámci kterého pořádá vzdělávací kurzy. Dnes přináší rozhovor s Tomášem Hrudou také DVTV. Anotaci a odkaz naleznete pod původním textem.


Tomáš Hruda (msmt.cz)
„Aktuálně nabízíme padesát kurzů různé délky a zaměření,“ říká čtyřicetiletý Hruda. V nabídce jsou třeba i kurzy pro rodiče, jak vést své potomky k programování, jak postupovat ve výchově dětí s poruchou pozornosti a hyperaktivitou (ADHD) či jak učit cizí jazyky, ale prodávají se též přednášky pro celé firmy.

Lektoři jsou různí, délky kurzů také. „Lektory to musí především bavit. Znalost oboru je podmínka nutná, co ale řešíme nejvíce, je jejich autenticita a schopnost předávat své nadšení dál. Naším hlavním cílem je posilování autonomie ve vzdělávání,“ doplňuje Hruda. Jako příklad uvádí běhání: někdo vám v začátcích pomůže, poradí, ale dál záleží už jen na vás.


Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin



Rozhovor Tomáše Hrudy pro DVTV:

Nikdy jsme neměli lepší možnosti, není racionální důvod k tomu, abychom na tom jako stát byli hůře, než na tom je Švýcarsko, neumíme ale pracovat se zdroji, nevyužíváme klíčový potenciál našich lidí, neumíme je kvalitně vzdělávat a dávat jim radost ze získávání informací a objevování nového, musíme přesvědčit rodiče, že se musí věnovat svým dětem a mají řešit jejich vzdělání, se zpožděním z toho budeme jako země velmi těžit, říká v rozhovoru pro DVTV odborník a bývalý náměstek ministra školství Tomáš Hruda a dodává, že ve školách se učí mnoho nesmyslů a zbytečných encyklopedických vlastností. Klíčové jsou prý radost z učení a zvídavé otázky. Učitelé by podle jeho slov měli mít vlastnosti jako manažeři HR.


Rozhovor je ke stažení zde

44 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
22. února 2017 v 9:57  

Jako příklad uvádí běhání: někdo vám v začátcích pomůže, poradí, ale dál záleží už jen na vás.
A Boltovi už to řekli, že trenéra nepotřebuje.

Ach jo, zase jen další PR článek ...

Eva Adamová řekl(a)...
22. února 2017 v 10:13  

Ach jo. Paní Karvaiová, jakže to zněl ten Váš výrok s blázincem?

mirek vaněk řekl(a)...
22. února 2017 v 11:21  

Ach jo. Když žáky od první třídy učíme, že nemusí nic dělat, že se mají bavit, tak se nedivme, že jsou úplně blbí. Nebudou se vzdělávat(a ani pracovat) i kdybychom jim v dospělosti platili. Tak to je.
Vzdělávací agentury tedy musí cílit na penzisty a lidi středního věku. Nejlépe, když jim to dá stát befelem, že? Takže přikážeme učitelům, aby se povinně vzdělávali. Žáci to mají dobrovolně.

Vl.Václavík řekl(a)...
22. února 2017 v 20:01  

Jak to je se zábavou při vyučování:
"Zábavy je třeba, aby se nevplížila omrzelost a nechuť, mor to vyučování, nýbrž aby duch byl podněcován samou zábavou a dal se udržeti při práci" (JAK).
Přečetl jsem si minulý týden zážitek z návštěvy v současné střední škole: "Ve třídě vládne atmosféra radostného, motivovaného učení, všichni jsou pozorní, nikdo neruší".

poste.restante řekl(a)...
22. února 2017 v 20:15  

Ani JAK ale nepředpokládal, že "zábava má být ve škole furt".
Že ne?

"Ve třídě vládne atmosféra radostného, motivovaného učení, všichni jsou pozorní, nikdo neruší".
A po zazvonění na přestávku se všichni popadli za ruce a za zpěvu lidových písní vyšli na školní dvůr, kde se rozdělili na hloučky diskutující o právě probraném učivu a vzájemně se dělící o svačiny. :-)

Vl.Václavík řekl(a)...
22. února 2017 v 22:29  

A po zazvonění na přestávku se všichni popadli za ruce a za zpěvu lidových písní vyšli na školní dvůr, kde se rozdělili na hloučky diskutující o právě probraném učivu a vzájemně se dělící o svačiny. :-)
A z jiné třídy vyběhla další skupina - všichni nadávali na ten vopruz ve škole a těšili se, až tu blbárnu opustí. Přišel i vyčerpaný pedagog, ten nadával na všecko, hlavně na ministerstvo a různé experty, aniž by tušil, jak moc si tím zkracuje beztak bídný život. :-(
P.S.: Jelikož citovaný požadavek je z úvodu kapitoly "Didaktika analytická" kde jsou uvedeny základní požadavky správného vyučování, tak se domnívám, že JAK požadoval zábavu stále. Novější překlad z latiny uvádí "veselé nálady je potřebí ...".

poste.restante řekl(a)...
22. února 2017 v 22:55  

tak se domnívám, že JAK požadoval zábavu stále.
Tak jsme asi četli každý jiného Komenského.
Ten můj vyžadoval také píli a žákovu přípravu.
A byl ochoten použít i metlu, bylo-li toho zapotřebí.

Novější překlad z latiny uvádí "veselé nálady je potřebí ...".
TO je ale něco úplně jiného. Když je na hodinách veselo, hodina hned jinak ubíhá.
Tím ale není nijak řečeno, že probírané učivo, či snad učitel sám musí žáky neustále a nepřetržitě bavit.

BTW: Můj oblíbený matikář na hodinách sypal vtípky z rukávu. Proto i já se snažím sledovat náladu ve třídě a v případě potřeby rád přidám nějakou tu "historku z natáčení". Záměrně hledám všude možně, nejčastěji na webu různé perličky, vztahující se k probíranému učivu, atd. Ovšem pokud narazíte na "třídu tupounů" můžete se třeba postavit na hlavu a přitom žonglovat, stejně z toho nikdy zábavná a příjemná výuka nebude.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. února 2017 v 8:16  

Zajímavé:
http://ona.idnes.cz/moderni-vychova-neni-prinosem-pro-mozek-dite-plac-kontakt-p37-/deti.aspx?c=A170221_222035_deti_haa

Vždycky trvá, než se ukáže, že ty "zastaralé" metody nejsou úplně špatné a ty nové nejsou spasitelné... To platí pro mimina i ve škole.

Vl.Václavík řekl(a)...
23. února 2017 v 16:58  

Ad poste.restante 22:55
Četli jsme stejného Komenského. On uvádí i starozákonní výchovné pokyny (metla a kárání dávají moudrost aj.), ale k jeho představě vývoje školy v 16. a 17. století bych ocitoval ze 3. kapitoly Informatoria:
"Cvičení mládeže jak vyučujícím, tak učícím se jest samo v sobě milé, příjemné a jen jako hrou nebo nějakou zábavou. Ale to později už nebylo pravdivé. Školy nebyly to, jak sluly: hrami a zábavami, ale mučírnami a trapírnami mládeže, zvláště v některých zemích, kde se dávali na studia a na učitelství lidé nehodní, sami nevycvičení v moudrosti (...) a neznajíce pravého pořádku, chtěli do nich vpravovati a vtloukati poznatky mocí, hmoždíce a rasující se s nimi nemilosrdně".
V úvodním článku je uvedeno: "...častý postoj ke vzdělávání jako k něčemu, co musíme v dětském věku jednoduše přetrpět" (21. století).
Jinak píle a žákova příprava podle mě není s příjemným - zábavným učebním prostředím v rozporu.

poste.restante řekl(a)...
23. února 2017 v 18:39  

iŠkoly nebyly to, jak sluly: hrami a zábavami, ale mučírnami a trapírnami mládeže
Ale no tak, pane Václavíku. A co historický kontext. Oba řece víme, že JAK píše o školách své doby, kde docházelo běžně k fyzickému násilí.

To je trochu něco jiného, něž když dneska dokonce i v hodině fyziky, kde se reálně provádí fyzikální pokus, nějaký zpovykovaný puberťák huláká ze zadní lavice: "Nuuudaaa!" jen proto, že by raději na displeji uřezával motorovou pilou hlavy zombíkům.

Komenský především vládnul velmi dobře slovem a při své pedagogické práci hledal způsoby jak žáka zaujmout, čímž se velmi odlišoval od většiny učitelů své doby.
Ale rozhodně nebyl tak naivní, aby si myslel, že je možné, aby vždy a všude všechny žáky každé probírané učivo neustále bavilo.
To mi, prosím, netvrďte.

Vl.Václavík řekl(a)...
23. února 2017 v 21:50  

Určitě si Komenský nemyslel, že každého všechno a vždy baví. To máte pravdu. Ale podstatné přece je, že on ty zásady platné pro vyučovací umění stanovil a kdo se jimi řídí, má větší naději na úspěch než ten, kdo je ignoruje.
Taková základní otázka pro učitelky a učitele může znít: Co uděláte pro to, aby se žáci (studenti) učili s chutí?
Kardinální omyl dnešní doby spočívá v tom, že otázka zní: Co uděláte pro to, aby žáci (studenti) správně vyplnili testy?

Tajný Učitel řekl(a)...
23. února 2017 v 22:08  

Pane Václavíku, věci se dnes mají tak, že pokud se žáci s chutí neučí, není to nikdy pochybení na straně učitele, nýbrž a pouze pochybení rodičů, kteří selhávají ve výchově, žáků, kteří jsou drzí, potažmo rvp/švp, kterým je nutno dostát, nebo nedostatečnými legislativními pravomocemi žáky trestat, čímž je schopnost učitele žáky učit tak, aby se tito učili s chutí, výrazně omezena, no uznejte sám. Pokud tvrdíte něco, cokoli jiného, zařadíte se na stranu "expertů", kteří české státní školství záměrně podřezávají, navíc se zištnými oumysly zbohatnout na následné privatizaci tohoto umně a předem dehonestovaného státního klenotu.

poste.restante řekl(a)...
23. února 2017 v 22:40  

Co uděláte pro to, aby žáci (studenti) správně vyplnili testy?
Tohoto rizika jsme si samozřejmě vědomi.
Ovšem v tuto chvíli nelze říci nic jiného, nežli že dramaticky přeháníte.

Nezaznamenal jsem nikde žádné příznaky, že by v současnosti prováděné testy nějak omezovaly obsah vzdělávání, nebo ovlivňovaly přístup učitelů k výuce.

Jinak řečeno, byl-li někdo doposud morous, nebo "uspávač hadů", kterému na pocitech žáků nezáleželo, pak testy na tom nic nezměnily.
A kdo měl "talent od pánaboha", nebo prostě jen obyčejný zájem o žáky, teď ho mít nepřestal.

mirek vaněk řekl(a)...
24. února 2017 v 8:58  

Asi protekční autor. Článek opět znovuvzkříšen. Proč ale taková kravina? Že by sponzor?

Michal Komárek řekl(a)...
24. února 2017 v 9:04  

mirek vaněk

Sponzory nemáme, jen jednoho vydavatele. A důvod toho "znovuvzkříšení" je přece jasně uveden - jde o nový dnešní rozhovor na DVTV. Nepovažoval jsem to za takovou událost, abych z toho dělal samostatný text, proto ta aktualizace. Nic mimořádného. Děkuji! Hezký den!

Jiri Janecek řekl(a)...
24. února 2017 v 9:27  

Tak s Německem, Rakouskem či Švýcarskem jsme srovnávání 27 let... On to ještě někdo baští?
Jaká struktura hospodářství ČR a Švýcarska?
---
HR mi přijdou jako jedni z nejschematičtěji uvažujících lidí... Jaké jsou vaše silné stránky? Co je vaše nejhorší vlastnost? Kde se vidíte za pět let?
Kromě toho, většinu lidí - ty kteří nemají optimální předpoklady - pošlou zpátky na pracák.

Veronika řekl(a)...
24. února 2017 v 9:38  

Další "odborník", který se chce přiživit na dětech.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
24. února 2017 v 11:30  

Kdybychom experty vyváželi, to by byla obchodní bilance!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
24. února 2017 v 11:33  

Při jejich kvalitě by nás někdo brzo humanitárně a s citem vybombardoval.

mirek vaněk řekl(a)...
24. února 2017 v 11:33  

Děkuji za vysvětlení. Takže spíš propaganda v DVTV.
Takže k titulku.

Vyhoření u prvňáka. Co to je? To snad nemyslí syndrom vyhoření. Měl by si o tom pan Hruda něco zjistit. Kdyby napsal znechucení, to bych chápal.
Ale z vlastní zkušenosti (mám dceru ve 2. třídě) vím, že znechucení není důsledkem práce paní učitelky, ale spíš atmosférou mezi spolužáky. Žáci jsou masírováni okolím jaký to je ve škole opruz. Už ve školce byla strašena ostatními, že bude muset dělat Du. Až se do školy přestala těšit.
Co kdyby ti chytrolíni pochopili, že Dú je příležitost k rozvoji dítěte. Že se něco nového naučí, místo střílení mimozemšťanů na mobilu. Jenže to by se na školství nemohli živit.
Takže kdyby někdo tyhle propagandisty a příživníky kopl do..., bylo by ve školách líp.

Učitelé mají trauma, neumí děti zaujmout.

Kvalifikovaný a dobrý učitel umí děti zaujmout. Zvlášť na prvním stupni ZŠ. Bohužel ne všichni učitelé jsou dobří a kvalifikovaní. To je ale problém nadřízených orgánů, že nejsou schopny zajistit, aby ve školách byli jen ti nejkvalitnější. To není chyba učitelů!
Právě ti dobří učitelé mají trauma s chytráků, kteří jim do toho nekompetentně kecají a komplikují jim práci.

Eva Adamová řekl(a)...
24. února 2017 v 12:31  

Berte to prosím tak, že na většině škol se rozjely šablony, ve kterých jsou kvanta peněz na DVPP v oblasti inkluzivního vzdělávání (v podstatě v rozsahu od 8 do 64 hodin), a tak se každý, kdo takováto vzdělávání pořádá, snaží zviditelnit a vytáhnout si z toho balíku co nejvíc peněz.

Opravdu se nejedná o nic jiného než o PR článek a Vy byste měl být pane Komárku být schopný ho jako takový identifikovat a na ČŠ nezveřejňovat, protože nejde o nic jiného než o neplacenou reklamu.

Pravdou však také je, že to nedokážou udělat ani redaktoři MF DNes, kteří např. minulý týden dovolili Štefflovi v článku o soukromých školách několik zmínek o jeho SCIO škole a hezky zadarmiko.



Michal Komárek řekl(a)...
24. února 2017 v 13:08  

Paní Adamová, je to samozřejmě na hraně a já to při publikaci podobných textů vždy zvažuji. V tomto konkrétním případě převážily tyto věci: Myslím, že ať PR či ne PR podstata věci, je to pro učitele zajímavá informace - takové názory na školy a učitele má a prezentuje bývalý náměstek ministra školství, který má vlastní vzdělávací agenturu a hovoří o "autonomii ve vzdělávání" jako o svém hlavním cíli. Především ta "autonomie" je zajímavá a pan Hruda není sám, kdo o ní v poslední době mluví. Navíc to je velmi úspěšný muž s přímým vztahem ke školství... Ostatně informací pro učitele je i to, že jeho názory publikují "seriosní" média - Lidové noviny a DVTV. Myslím, že čtenáři ČŠ, většinou bezpochyby učitel jsou schopni tu informaci od případné PR povahy původního textu oddělit.

Děkuji! Hezký den!

tyrjir řekl(a)...
24. února 2017 v 13:11  

Logicky uvažujíci lidé tomu říkají záměna příciny a následku, psychologové tomu říkají projekce a v jednom Svěrákově filmu to hezky ukázala manželka elektrikáře, která tak dlouho třásla žebříkem, na kterém stál manžel elektrikář, se slovy "Pojď dolů nebo spadneš", až doopravdy spadl a pak řekla "No vidíš, já ti to říkala"...

Trauma a pocity vyhoření mají/měli by mít především různí neučící vzdělávácí aktivisti a ministerští úředníci a ostatní grantožrouti, kteří v posledních deseti patnácti létech pomocí EU dotací rozhlasili rozpočtově podfinancované české školství. Teď jsou v průšvihu a snaží se to svádět na učitele.

tyrjir řekl(a)...
24. února 2017 v 13:22  

Před těmi deseti patnácti léty ještě leccos fungovalo. Pak se projevil účinek čerpání vzdělávacích EU dotací na rozpočtově podfinancované školství (RVP a NSK, INKLUZE, Kariérní (ne)řád atd) a teď jsme, kde jsme. Vidí tu někdo jiný relelevantnějsí důvod úpadku školství, než to neúčelné a neúčinné čerpání EU dotací? Pokud ano, nechť ten závažnější důvod řekne.

http://www.ceskaskola.cz/2015/12/jiri-tyr-podfinancovana-jednotna-skola.html

Pavel Doležel řekl(a)...
24. února 2017 v 13:51  

" Jelikož citovaný požadavek je z úvodu kapitoly "Didaktika analytická" kde jsou uvedeny základní požadavky správného vyučování, tak se domnívám, že JAK požadoval zábavu stále. Novější překlad z latiny uvádí "veselé nálady je potřebí ...""

Mýlíte se pane Václavíku. "Víry je nám zapotřebí..." Prof. Vydra (F.L. Věk)

tyrjir řekl(a)...
24. února 2017 v 14:15  

Mýlíte se pane Václavíku:
"Škola bez kázně je mlýn bez vody"
"Ohýbej stromek, dokud je mladý"
"Hlupců síti netřeba, sami se množí"

tyrjir řekl(a)...
24. února 2017 v 14:21  

Kardinální otázka pro učitelky a učitele může znít:

Co uděláte s grantožrouty, kteří si mastí kapsu na ostouzení mizerně placených učitelů v rozpočtově podfinancovaném školství?

tyrjir řekl(a)...
24. února 2017 v 14:24  

Návrh na EU dotovaný projet pro DVPP:

Naučte učitele nebát se grantožroutů, kteří si mastí kapsu na ostouzení mizerně placených učitelů v rozpočtově podfinancovaném českém školství

Vl.Václavík řekl(a)...
24. února 2017 v 22:48  

Ad poste.restante 22:40
Kdo je morous nebo "uspávač hadů", kterému na pocitech žáků nezáleží, jako učitel dobrý není. Co s ním, to by měl vědět ředitel (ředitelka). A kdo má "talent od Pánaboha", ten má dobrý předpoklad získat časem ohodnocení podle představ pana Hrudy.
Ty jeho myšlenky (viz DV TV) nejsou nereálné, ale to by museli už teď učitelky a učitelé až stotisícovému platu "jít naproti": Pochopit potřebu změn ve vzdělávání souvisejících se současným vývojem (DT apod.), oprostit se od mnoha tradic starých 200 let, změnit způsoby práce a přispět k obrodě své školy (někde se to už daří).
Jinak to stále bude "daleká cesta, marné volání".

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
24. února 2017 v 23:23  

Říká učitel, který 30 let neučí...
A tak pojďte na rok mezi nás a ukažte nám to. V pololetí skončíte na blázinci.

Unknown řekl(a)...
25. února 2017 v 9:39  

Pane Václavíku, to co říkáte posloucháme dvacet let. Navíc ještě jak špatné školy zaniknou a na dobré školy půjde víc žáků a tím dostanou víc peněz. Bohužel realita je jiná. Množí se jen kecy, lektoři, vzdělavatelé a školští odborníci a učících učitelů ubývá. A jen sleduji, jak kolegové, kteří učili poctivě, rezignovali a na všechno kašlou, protože pro spousty žvástů, papírování a zbytečné práce pochopili, že zdraví je přednější než takovéto pracovní úspěchy. Ti co nerezignovali mají zaděláno na invalidní důchod nebo jsou ze školství pryč. Mluvím o odborných školách a učilištích. To odborníci nemůžou znát, protože žádné fakultní učiliště v ČR neexistuje. Dnes všichni odborníci učí nadšené děti na 1. stupni a podle toho píšou zákony a standardy učitele.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
25. února 2017 v 10:10  

až stotisícovému platu "jít naproti"

Jistě. Ale to se chce pouze po učitelích. Smutné, že také mnozí Mrvové.

Vladimír Stanzel řekl(a)...
25. února 2017 v 12:26  

Magistr ekonomie a politologie určitě skvěle rozumí tomu, jaké vlastnosti má mít dobrý učitel na ZŠ. Jistě. Je to expert, který má určitě nastudovánu problematiku obecné pedagogiky, obecné didaktiky, didkatik oborových, zná psychologii obecnou, sociální, vývojovou i pedagogickou a hlavně má odučena léta za katedrou. Proto ví, že není možné, aby někdo "jen" 30 let učil, protože musí vědět, co se děje venku za oknem. On je totiž český učitel sociální debil, který není v kontaktu s "reálným světem" za školními zdmi, že ano. Úroveň výuky je tak strašná, že kdo chce učit, dostane se na ni velmi snadno, encyklopedické znalosti jsou k ničemu... A opět - v závěru staví nepřímo do konstrastu státní versus soukromé školy s plusem na straně škol soukromých (ne všichni mají možnost platit soukromou školu...). Tenhle člověk působí jako obyčejný namachrovaný biggus dickus s jednoduchými recepty na vše. Má ovšem pravdu v tom, že dokud se rodiče nezačnou o školství do hloubky zajímat, politici pravděpodobně nic nezmění.
Drtinová se ho bohužel nezeptá - co jste dělal na MŠMT pro to, aby se situace změnila? Jen mu přizvukuje jako ozvěna. Mizerná práce, mizerná.

Ygrain řekl(a)...
25. února 2017 v 18:19  

"to by museli už teď učitelky a učitelé až stotisícovému platu "jít naproti": Pochopit potřebu změn ve vzdělávání souvisejících se současným vývojem (DT apod.), oprostit se od mnoha tradic starých 200 let, změnit způsoby práce a přispět k obrodě své školy "

Tohle dělám opravdu zřídka, ale opravdu nemohu jinak: pane Václavíku, jděte do *** (sám si dosaďte něco dostatečně barvitého, co by jinak Komárek musel smazat). Ani nevím, proč mne zrovna tohle nadzvedlo víc než ty ostatní kecy, co se na nás snášejí, ale nadzvedlo.

Pavel Doležel řekl(a)...
25. února 2017 v 18:37  

Tak musí se kluk něčím živit. Jestli si jeho služby zaplatí nějaká soukromá vysoká škola, která je zaplatí z prodeje papírů s razítkem, budiž. Do toho mi nic není, když je někdo ochoten si takový papír koupit. Ale jakmile ty laické úvahy bude chtít někdo financovat z veřejných zdrojů, tak se ptám na měřitelný přínos. A proč se raději nedá víc na opravu dálnic, nebo na platy učitelů a zdravotních sester, než financovat tyhlety blafy samoteoretiků? Je cosi shnilého ve státě Evropském.

Vl.Václavík řekl(a)...
25. února 2017 v 23:36  

Pane m vaneku (9:39), souhlasím: Každý stupeň vzdělávání má svá specifika. Problematiku odborných škol a učilišť znám jen zprostředkovaně, takže přímo k nim se vyjadřovat nemohu. Něco je však společné. Všímám si, že kritických hlasů vůči školství a způsobům vzdělávání přibývá A bude jich stále více. Zda se to učitelstvu líbí či ne, není vůbec důležité. Vývoj digitálních technologií včetně umělé inteligence jde překotně kupředu a škola se musí také změnit (například opustit tradiční hierarchicko - autoritativní přístup).
Změny uskutečňované "zespoda" mohou akcelerovat příliv peněz do systému.

poste.restante řekl(a)...
26. února 2017 v 1:58  

Vývoj digitálních technologií včetně umělé inteligence jde překotně kupředu a škola se musí také změnit
Změny uskutečňované "zespoda" mohou akcelerovat příliv peněz do systému.

Vážně mohou?
Pane Václavíku, prosím, příště si raději třikrát přečtěte obsah svého příspěvku, než jej vložíte do diskuse.

Před asi dvěma hodinami jsem přijel ze školení, které jsem si platil sám. (A já pitomec si během trávení opožděné "večeře" chtěl přečíst před spaním nové příspěvky na ČŠ.)
Víte, jak se projevilo několik mých certifikátů získaných za posledních x let z různých školení o využívání IT, mobilních technologií, e-learningu, platformy Arduino, atd. ve výuce, na výši mého platu?
Absolutní nula.

(například opustit tradiční hierarchicko - autoritativní přístup)
Dozajista máte na mysli třeba kauzu Třebešín, že? Typická ukázka hierarchie ve škole.
Slyšel jste někdy o trestní zodpovědnosti za život a zdraví žáků?
Na tohle nemám... :-(
Jdu spát.
Jsem příliš unavený na to, abych se vzteknul.

Jirka řekl(a)...
26. února 2017 v 14:16  

Pan Václavík se zřejmě řídí heslem, že je lepší zapálit jednu svíčku, než nadávat na tmu.
Bohužel neznám jeho studenty a nemohu tudíž soudit, jak se mu daří. Podle jeho příspěvků mi spíš připadá jako koumák, který leze se svíčkou do cisterny s benzínem.

Pane Václavíku, upřesněte prosím, odkud ty peníze do systému přitečou, abych věděl, komu předvádět, jak se chápu rovnostářsky-anarchistického přístupu. Dovolil jsem si podle vašeho vzoru malinkatou nadsázku.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
26. února 2017 v 14:20  

opustit tradiční hierarchicko - autoritativní přístup

Pan Václavík možná myslí MŠMT.

Vl.Václavík řekl(a)...
26. února 2017 v 21:55  

Ad poste.restante.
Vzdělávat se a pak poznatky využívat ke zkvalitnění výuky si jistě zaslouží ocenění. Nadřízený na to potřebuje mít peníze.
Jak jsem to myslel s jejich získáním - pokusím se odpovědět i panu Jirkovi.
O penězích pro školství rozhoduje vláda a parlament. Není to jednoduché - každý by chtěl co nejvíc. Protiargumentem na požadavky resortů bývá: Využijte rezervy, zlepšete práci, ušetřete. Že školství rezervy nemá neříkejte mně nýbrž těm, kdo o penězích rozhodují.
Pak je zde jeden zádrhel. S prací škol a vyučujících není jednoznačná spokojenost. Námitky zaznívají ze samotného ministerstva - ČŠI, od rodičů, od studentů, od zaměstnavatelů ... (odborníky neuvádím, "ti tomu vůbec nerozumí").
Takže buď se problémy přiznají a začnou se řešit, protože pak je vyjednávací pozice jednodušší - to jsem například myslel v dřívějším příspěvku konstatováním oprostit se od mnoha tradic starých 200 let, změnit způsoby práce a přispět k obrodě své školy (někde se to už daří).
Nebo je vše celkem v pořádku. Pak se za své úvahy omlouvám a "jedeme dále močálem černým kolem holých skal".

Tajný Učitel řekl(a)...
27. února 2017 v 14:13  

p. Václavíku, vše v pořádku není, ale učitelé jsou nedoplacení, podceňovaní, přepracovaní, takže se není co divit, že vše v pořádku není. Pokud se s penězi bude čekat až vše v pořádku bude, nikdo se peněz nikdy nedočká, protože vše v pořádku nebude nikdy a i kdyby bylo, kdo určí zda míra věcí v pořádku si zaslouží plošné navýšení platů.

poste.restante řekl(a)...
27. února 2017 v 14:28  

Kdybych přistoupil na tuto absurdní argumentaci, pak podle průzkumů hodnotí veřejnost české školy většinově pozitivně. (A to dokonce navzdory aktivní činnosti společnosti EDUin.) Pak by bylo namístě se ptát, proč nejsou dobře zaplaceni lidé, s jejich prací je veřejnost spokojena?

Tentokrát ale musím souhlasit s Tajným učitelem:
Pokud se s penězi bude čekat až vše v pořádku bude, nikdo se peněz nikdy nedočká, protože vše v pořádku nebude nikdy.
A i kdyby bylo, kdo určí, zda míra věcí v pořádku si zaslouží plošné navýšení platů?


Tržní hospodářství funguje na principu: Kolik si kdo utrhne, tolik má.
Nezáleží na tom, kolik toho umíte, ale jak moc velké máte zuby a jak moc jste připraveni se o žvanec porvat. Doktoři už nám to předvedli. Soudci už nám to předvedli. Teď se o to pokoušejí řidiči autobusů.
Spoléhat na osvíceného vladaře se nedá.

Ygrain řekl(a)...
27. února 2017 v 14:39  

"Pokud se s penězi bude čekat až vše v pořádku bude, nikdo se peněz nikdy nedočká, protože vše v pořádku nebude nikdy a i kdyby bylo, kdo určí zda míra věcí v pořádku si zaslouží plošné navýšení platů. "
Také souhlasím. Protože dokud školy v nelukrativních oblastech budou nuceny držet si uspavače hadů, na jejichž místo neseženou nikoho jiného, těžko odstraňovat chyby.


"Nezáleží na tom, kolik toho umíte, ale jak moc velké máte zuby a jak moc jste připraveni se o žvanec porvat. Doktoři už nám to předvedli. Soudci už nám to předvedli. Teď se o to pokoušejí řidiči autobusů."
A nějak jsem si nevšimla, že by před zvýšením platů museli zlepšovat přístup či výkon - ne že by zkušeností s nepříjemnými, chybujícími doktory, soudci, kteří by měli vrátit diplom nebo neurvalými řidiči bylo zrovna málo. Ale jen učitelům se kálí na hlavy, že se nejprve musí zlepšit, než se páni možná ustrnou.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
27. února 2017 v 15:36  

Pak je zde jeden zádrhel. S prací škol a vyučujících není jednoznačná spokojenost. Námitky zaznívají ze samotného ministerstva - ČŠI, od rodičů, od studentů, od zaměstnavatelů ... (odborníky neuvádím, "ti tomu vůbec nerozumí").
Takže buď se problémy přiznají a začnou se řešit, protože pak je vyjednávací pozice jednodušší - to jsem například myslel v dřívějším příspěvku konstatováním oprostit se od mnoha tradic starých 200 let, změnit způsoby práce a přispět k obrodě své školy (někde se to už daří).


To je žrádlo. Vy jste více mimo, než jsme doufali.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.