Ministerstvo školství dbá na to, aby učebnice byly genderově vyvážené. Nedaří se, tvrdí experti

čtvrtek 9. února 2017 ·

Než se učebnice dostane do rukou dětí, prochází schvalováním, které zaštiťuje ministerstvo školství. Posuzuje se od grafické po didaktickou stránku. Genderové stereotypy mají recenzenti hledat v učebnicích už zhruba sedm let. „Ministerstvo školství se snaží vyhýbat genderově nevyváženým textům při schvalování všech učebnic, jimž je udělována schvalovací doložka,“ napsala LN mluvčí resortu Jarmila Balážová.


Anna Babanová (linkedin.com)
Podle odborníků je ovšem problém v tom, že učebnici rozebírají recenzenti, kteří daný předmět ve školách vyučují. „Nemají tedy patřičné vzdělání o genderu. Nevědí, co taková vyváženost obnáší. Na otázku, zda je kniha zatížená, napíšou ne. Ale ve výsledku se v ní stereotypy objevují,“ namítá Anna Babanová, která se tímto tématem zabývá dekádu. Typickým příkladem je podle ní líčení žen, jež vaří „v nekonečných variacích“, a mužů, kteří si posílají děti pro noviny.

Nebo příklady pasivních a bezradných dívek. „V jedné byl příběh Terezy, která navléká korálky. Chybí jí poslední, červený. Seděla, plakala a přišel k ní chlapec se slovy: ‚Nebreč, utrhnu ti šípek.‘,“ vypráví Anna Babanová. Příběh upravila tak, aby byl citlivější. „Nakonec jsem autorce navrhla: ‚To nic není, utrhnu si šípek.‘ Ponechala jsem tedy dívce tradiční zdobení se, ale už ji ukazuji jako samostatnou bytost,“ vysvětlila.

Právě kvůli podobným příkladům začala spolupracovat s nakladatelstvím Fraus, které učebnice vydává. Má z nich stereotypy odbourávat, s čímž má Babanová zkušenost i z dřívějška. „V případě maminky, která vaří hovězí maso, jsem navrhla, že bude pracovat na počítači. Teta zase dostala místo šátku švihadlo. Když budeme dětem ukazovat, že svět kolem nich je pestrý, bude to pro ně pozitivní modelování životních rolí,“ popisuje korektury. Na počtu, kolik bude v učebnici dívek a kolik chlapců, podle ní nezáleží. Důležitá je celková vyváženost.


Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin, zkrácenou verzi zde

20 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
9. února 2017 v 9:12  

No tak, kdyby se jim alespoň dařilo, aby byly učebnice kvalitní po obsahové a didaktické stránce, což se o celé řadě z nich nedá říci.

poste.restante řekl(a)...
9. února 2017 v 11:50  

Takže jestli tomu rozumím dobře, tak máme dost peněz na to, abychom kontrolovali, jestli ve slabikáři pro první stupeň není náhodou napsáno, že maminka vaří, zatímco tatínek seče trávu, ale nemáme peníze na to, abychom učebnice zkontrolovali po obsahové a věcné stránce, o didaktice nemluvě.
Většinou se snažím mluvit i psát slušně. Ale opět nemohu jinak.
Genderoví odborníci všech zemí jděte už konečně ...

tyrjir řekl(a)...
9. února 2017 v 13:25  


KRÁSNÝ DEN / KRÁSNÁ ČTYŘÍADVACETIHODINOVKA

Mladá paní učitelka vykládá dětem při občanské výchově každý týden COSI.
Pepíček učitelku pozorně sleduje. Občas přitom s úsměvem pokývá hlavou, pak přenese pohled z okna a broukne si buď "Dneska by to šlo...", nebo jindy zase "Dneska by to nešlo..."
Po několika týdnech takového broukání už je paní učitelka viditelně v rozpacích a ptá se "Co to má znamenat, Pepíčku?"
"Víte, paní učitelko, můj tatínek vždycky u zpráv říká "Však ono zase bude dobře, až ty potvory prolhané jednoho KRÁSNÉHO dne poženeme.""

Děkuji! (Pepíčkovi za upřímnost, paní učitelce za trpělivost)
Krásný den / Krásná čtyřiadvacetihodinovka! (všem všem dětem v nezfeminizovaných školách, tedy všem Mařenkám a všem Pepíčkům)

Je ten vtip, prosím pěkně MŠMT o odpověď, genderově vyvážený?

:)))

mirek vaněk řekl(a)...
9. února 2017 v 13:52  

Co se týká učebnic, ono by to stačilo dát několika učitelům, ať podle toho učí a pak to zhodnotí. To by se odborníci mnohé dozvěděli.

Co se týká vtipu, rozhodně genderově vyvážený není. Jako genderově nevzdělaný prostý učitel dych navrhoval, aby v textu vystupoval hermafrodit Pepíč s travesti učiteloučitelkou. Jen ten mužský rod od potvory mě nějak nejde. Snad použít slovo potvorstvo?

Veronika řekl(a)...
9. února 2017 v 13:59  

Vážení absolventi genderových studií, antropologie marginality a metodologie etnicity jděte do pryč.
Ale hermafroditu Pepíčovi se chechtám ještě teď! Děkuju Mirku Vaňkovi za skvělé pobavení u kávy. :)

Jiri Janecek řekl(a)...
9. února 2017 v 13:59  

Jen pro doplnění - v LN se článek jmenuje "Nechci průkaz cyklisty. V českých učebnicích škrká genderová policie."
Tentokrát ani ne tak pro ten občasný posun ze strany ČŠ, ale spíš jako ilustraci "nebulvárnosti" LN...
---
Jinak teda moc nevím... Je lepší do čítanek namalovat ideální svět hornic, pilotek, zdravotních bratrů a ošetřovatelů z jeslí? A nebo nějak reflektovat tradiční/převažující uspořádání společnosti a upozorňovat na přetrvávající nedostatky.
Ten první postup mi přijde, jako kdyby marxističtí kritici velebili takové ty prvorepublikové filmy, v nichž se chudá služka zamiluje do bohatého továrníka, on její lásku sice opětuje, ale nemůže si ji vzít protože je chudá. Naštěstí se ukáže, že je nemanželskou dcerou hraběte, který jí odkáže velké peníze, a můžou se vzít (a pořídit si novou služku).

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
9. února 2017 v 14:25  

Genderově správě řečeno - blbka.

tyrjir řekl(a)...
9. února 2017 v 19:48  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
tyrjir řekl(a)...
9. února 2017 v 19:49  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Jana Karvaiová řekl(a)...
9. února 2017 v 20:06  

https://www.facebook.com/groups/1487605921279593/1487610724612446/?comment_id=1491532784220240&notif_t=like&notif_id=1486666889567387

old pratavetra řekl(a)...
9. února 2017 v 20:31  

Nejen MŠMT dbá na gender. Loni jsem měl dost velký problém, když jsem doložil při čerpání státních peněz své osvědčení z DVPP Celostátní setkání ředitelek MŠ. Přitom to bylo jedno z nejpříjemnějších školení (krásná Litomyšl, spousta příjemných kultivovaných ředitelek MŠ).

Unknown řekl(a)...
10. února 2017 v 3:53  

1. V jednym dumku na Zarubku
mjal raz chlopek švarnu robku
a ta robka toho chlopka rada nemjala.
Bo ten jeji chlopek dobrotisko byl,
on tej svoji robce všicko porobil,
čepani ji pomyl, bravku dával žrat,
děcka musel kolibat.

2. Robil všecko, choval děcko,
taky to byl dobrotisko,
ale robka toho chlopka rada nemjala.
Štvero novych šatu, štvero střevice,
do kostela nešla, enem k muzice,
same šminkovani, sama parada,
chlopka nemjala rada.

3. A chlopisku - dobrotisku
slze kanu po fusisku,
jak to vidí, jak to slyší, jaka robka je.
Dožralo to chlopka, že tak hlupy byl,
do hospody zašel, vyplatu prepil,
a jak domu přišel, řval, jak hrom by bil,
a tu svoju robku zbil.

4. Včil ma robka rada chlopka,
jak on píská, ona hopka,
Hanysku sem, Hanysku tam, ja tě rada mam.
Věřte mi, luďkově, že to tak ma byť,
raz za čas třa robce kožuch vyprášiť
a pak je hodna tak jako ovečka
a ma rada chlopečka.

tyrjir řekl(a)...
10. února 2017 v 14:20  

Pane Komárku, co máte proti Esperantu? :)))

Unknown řekl(a)...
10. února 2017 v 17:32  

Pan učitel učí? Absolutní nesmysl, pač někteří žáci neuvidí učitele od první do deváté třídy. Co se bude dělat s feminizací na ZŠ a SŠ. Budou kvóty?

Pavel Doležel řekl(a)...
10. února 2017 v 20:57  

Jdu blejt.

poste.restante řekl(a)...
10. února 2017 v 21:39  

Podle odborníků je ovšem problém v tom, že učebnici rozebírají recenzenti, kteří daný předmět ve školách vyučují. „Nemají tedy patřičné vzdělání o genderu. Nevědí, co taková vyváženost obnáší. Na otázku, zda je kniha zatížená, napíšou ne. Ale ve výsledku se v ní stereotypy objevují,“ namítá Anna Babanová, která se tímto tématem zabývá dekádu. Typickým příkladem je podle ní líčení žen, jež vaří „v nekonečných variacích“, a mužů, kteří si posílají děti pro noviny.

Nejhorší je, nejen to, že lidi jako paní Babanová živíme z našich daní, ale také to, že oni jsou přesvědčeni, že dělají něco užitečného, prospěšného.
A že je jich stále víc.

Unknown řekl(a)...
10. února 2017 v 22:13  

Muži rodí děti a ženy nosí ve slévárně 40 kg břemena. Je to genderově správně?

Pavel Doležel řekl(a)...
11. února 2017 v 18:22  

Paní Babanová by měla jít pracovat. Pak by jí tyhlety kraviny, které považuje za práci a možná ještě navíc užitečnou a prospěšnou, přešly hodně rychle. Je to neštěstí, když si vychováváme takovéhle pseudointelektuály, ale kdo chce kam, ...

tyrjir řekl(a)...
13. února 2017 v 17:37  


Bylo české školství i za pomoci údajně nezávislého ČSÚ obětováno dogmatům genderblbismu?

Myslím, že v diskusi o hrubé feminizaci českého školství nejde ani tak o údajnou přímou cenzuru, ale o problematiku genderblbismu ve školském resortu a v politice obecně:

- Když porovnáme obsah sdělení paní ministryně v rozhovoru pro rádio Impuls s dalšími projevy feminismu v politice a v práci úřadů českého státu, uvidíme tu, myslím, dost jasný rozpor v tom, jak se dnes paní ministryně snaží uklidnit pohoršenou veřejnost za situace, kdy genderblbistické tendence v nezmenšené míře pokračují, a to nejen v tom, co dělá třeba nějaká paní Babanová s učebnicemi a nejen v tom, co se objektivně děje ve dnes již znepokojivě hrubě zfeminizovaném resortu MŠMT.

Viz http://www.pedagogicke.info/2017/02/valachova-pro-impuls-diskuze-o.html

- Jedním z příkladů opodstatněnosti výše uvedeného názoru může být myslím feministicky zaměřený obsah i tón tiskové konference k projektu "Statistický příběh žen a mužů" Českého statistického úřadu* a její twitterové prezentace že strany ČSÚ, která se "odehrála"** téhož dne jako "impulsový rozhovor" paní ministryně, tj. 9.2.2017.

Viz http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10101491767-studio-ct24/217411058060209

Hrubá feminizace školství nebyla uznána za problém hodný vyjádření ministryně školství, Vlády ČR a ČSÚ.

Bylo české školství i za pomoci údajně nezávislého ČSÚ obětováno dogmatům genderblbismu?

Feministickou diskriminací všech dětí v českém školství dojdeme i za pomoci údajně nezávislého, avšak ve skutečnosti feministicky se projevivšího ČSÚ k růžové budoucnosti českého školství a státu?

Prospívá genderblbismus českým školám a českému státu?


J.Týř

PS*:
Český statistický úřad (ČSÚ) je ústřední orgán státní správy České republiky. Byl zřízen dne 8. ledna 1969 zákonem č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy. Působnost ČSÚ je vymezena zákonem č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě. Jako hlavní orgán státní statistické služby také koordinuje sběr a zpracování statistických údajů, které provádějí jednotlivá ministerstva.

V souladu se zákonem postavení ČSÚ, jeho hlavní úkoly, organizaci, hospodaření a vztah k veřejnosti, k ostatním orgánům státní správy a územní samosprávy upravuje Statut Českého statistického úřadu schválený usnesením vlády České republiky číslo 1160 ze dne 7. listopadu 2001.

ČSÚ hospodaří jako rozpočtová organizace, ústředí úřadu sídlí v Praze, v jednotlivých krajích působí regionální pracoviště.


https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Český_statistický_úřad

Český statistický úřad patří do skupiny ústředních úřadů a spolu s Českou národní bankou je nezávislou institucí. Předseda úřadu se ! podobně jako guvernér centrální banky zúčastňuje pravidelně zasedání vlády, i když není členem vlády.

https://www.czso.cz/documents/10180/20536116/02_statopravni_usporadani.pdf/f569d9f2-5a9a-4da6-b799-4b63e788f89d?version=1.0.

Jak je to s tou, domnívám se jen údajnou, ač zákonem určenou, nezávislostí ČSÚ, když se ČSÚ projevuje, jak se projevuje?

tyrjir řekl(a)...
14. února 2017 v 21:02  

Letí netopýr nocí a najednou bum - narazí do stromu. Sebere se, srovná křídla a letí dál. A za chvíli zase - prásk do skály. Zatřese hlavou, sundá si z uší sluchátka a říká: "Sakra, já se s tím walkmanem snad jednou přizabiju."

Ministři a šéfové byznysu diskutují, kam má Česko směřovat

„Jsem přesvědčen, že osud České republiky je těsně spojen s osudem Evropy a Evropské unie a měli bychom to vždy mít na paměti, že český národní zájem je spojen s tím, jaké budou budoucí vztahy Evropy a Spojených států. Jaké budou vztahy Severoatlantické aliance, jak se bude vyvíjet severoatlantické partnerství,“ uvedl jeden z řečníků prvního panelu, ministr zahraničních věcí Lubomír Zaorálek (ČSSD)...

... Tématy konference jsou kromě ekonomického patriotismu, či efektivity výběru daní také pohled na „souboj“ Evropská unie vs. národní stát a také možnosti budování silné střední třídy.


Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/konference-cesky-narodni-zajem-dm0-/domaci.aspx?c=A170214_134733_domaci_jan

Mzdy jsou v Česku relativně nízké. Podniky v ČR jsou z valné části v zahraničních rukou a mzdy v nich neodpovídají produktivitě práce (jsou menší). Z veřejných škol vláda i MŠMT začínají dělat jakési ústavy sociální péče s mizerně placenými zaměstnanci. MŠMT tvrdohlavě prosazuje nekvalifikovaně asistovanou inkluzi do podfinancovaných škol, kde mnohdy chybí aprobovaní učitelé i speciální pedagogové. Mnozí kvalitní učitelé utíkají že škol. Podniky pláčou, že by chtěly kvalitně vzdělané lidi... Z tohohle nepořádku má někdo zisk. Kdo a jaký? ...

Za této situace se v resortu MŠMT velmi podivně využívají vzdělávací EU dotace ve prospěch soukromých subjektů: viz například

NSK a KOORDINÁTOR ŠRUMCE
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/kdo-ma-ucit-na-ceskych-skolach.html#comment-7598267978327881826

Globalizační představy neoliberálů se ukázaly v dnešním multipolárním světě jako iluzorní a ve vyspělých zemích Západu už dochází k návratu výrob zadávaných (outsourcovaných) do zahraničí zpět do mateřských zemí. Více než polovina podniků v České republice je dnes v zahraničních rukou. Spousta zisků z výrob s nízkou přidanou hodnotou přitom dnes plyne do zahraničí a platy v Česku jsou i proto menší, než by měly a mohly být. Potřebujeme i podporu malých a středních podniků vyrábějících v rámci našeho členství v EU zboží s vysokou přidanou hodnotou. Hospodářský patriotismus (tj. podpora tzv. národní ekonomiky) už jinde uplatňují a dnes je to samozřejmě i jeden z nejdůležitějších úkolů České republiky. Úkol, který se bez dobrého vzdělání lidí neobejde...

Myslím, že je na čase sundat z uší sluchátka s neoliberálními sluníčkářskými žvásty, srovnat křídla a začít se i ve školách starat o to, aby ČR v mezinárodní soutěži uspěla.

http://www.ceskaskola.cz/2015/09/jiri-tyr-s-jsme-spojeni-jde-o-odlozit.html

K tématu ekonomického patriotismu ČR v rámci EU bude dnes v Událostech a komentářích od 22.00 na ČT24 hovořit ministr zahraničí Zaorálek.

J.Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.