"Někteří rodiče mají představu, že vědí, jak učit, protože do školy přece také chodili. Sebevědomě trvají na svých postojích a požadavcích, zapomínají na to, že učitel, který před nimi stojí, vystudoval pedagogickou fakultu a má za sebou obvykle léta praxe. Jednání mezi rodiči a školou pak bývá až hysterické,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny školský ombudsman Ladislav Hrzal.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Ladislav Hrzal (msmt.cz) |
Bývá to problém. Často se za své učitele neumějí správně postavit, obávají se konfliktu s rodiči. Škola by ale měla mít hlavní slovo. Má-li rodič jiný názor, může dát dítě na jinou školu nebo požádat o přeřazení do jiné třídy k jinému učiteli.
Rodiče jsme probrali. Jací jsou podle vás čeští učitelé?
Domnívám se, že většinou jsou to vzdělaní, vstřícní lidé na svém místě, kteří dokážou zaujmout své žáky a úspěšně spolupracovat s jejich rodiči. Samozřejmě se v rámci funkce školského ombudsmana setkávám i s těmi, kteří dobrými profesionály nejsou. Stále si ale myslím, že převažují ti dobří.
Jací jsou obvykle kantoři, kteří vyhrávají (v anketě Zlatý Amos)? Hodní, nebo spíš přísní, ale spravedliví?
Představa, že žáci a studenti chtějí hodné učitelky a učitele, kteří nejsou nároční, nedávají špatné známky, nevyžadují kázeň a nezadávají domácí úkoly, je mylná. Za dvacet tři let, co Zlatého Ámose dělám, se prokázalo, že žáci a studenti preferují učitele, kteří jsou spravedliví, nároční, umí naučit a jsou odborníky ve svém předmětu. Tyto vlastnosti oceňují už děti na prvním stupni základní školy. A čím jsou žáci starší, tím toto vyžadují víc. Koneckonců tomu odpovídá i současná kampaň České středoškolské unie nazvaná Revoluce na střední. Středoškoláci mimo jiné chtějí, aby se mohli vyjadřovat k tomu, jak jednotliví učitelé učí. Jestli jsou jejich hodiny zajímavé a přínosné.
Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin
3 komentářů:
Ředitelé hlavně nechtějí, ne že by neuměli. Oni se bojí, bojí, bojí...
A někdy se jim nedivím, pak přijdou inspektoři, zastupitelé, novináři a nadělají jim na hlavu a skončí to stejně nakonec blbě pro toho učitele a navíc ještě pro školu.
http://www.pedagogicka-komora.cz/
Má-li rodič jiný názor, může dát dítě na jinou školu ... no právě, dítě pryč, normativ pryč, a to je přesně ten důvod, proč se podlézá rodičům a učitel/ka nemá zastání.
Okomentovat