"Matematika je krásná věda. Když se člověku otevře, je to stejný zážitek jako třeba hudba, dobré jídlo nebo radost z pohybu. Matematika ve školním podání ovšem velice často představuje peklo na zemi, které spočívá v drcení se vzorečků bez souvislostí s reálným světem. Nutno říci, že povinná maturita z matematiky nezvýší schopnost užívat matematiku v reálném životě," píše Julie Hrstková v komentáři Hospodářských novin.
Julie Hrstková (repro ČT) |
Maturita z matematiky by měla být posledním krokem, který „jen“ zkontroluje znalosti studentů a vazbu toho, co se naučili, na svět a na přemýšlení o něm, tedy na skutečnou matematickou gramotnost. Potom by měla smysl – u gymnázií, středních škol a vlastně i učilišť. Ve chvíli, kdy jde o exhibici politiků, je úplně jedno, jestli začne platit v roce 2021 na gymnáziích a na odborných školách o rok později, nebo současně. Praktický smysl tím vskutku nezíská.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Jedni kritizují povinnou maturitu z matematiky, že je příliš náročná a vyfiltruje z VŠ vzdělávání příliš velkou část populace. Někdo zase kritizuje, že naučení se pár vzorečků nepomůže schopnosti aplikovat matematiku na reálné situace, o což by nám údajně mělo jít.
Tyto dvě kritiky jdou přímo proti sobě. Čím více nebude maturita z matematiky paradoií na kritické myšlení, tím větší část populace u ní neuspěje. Bohužel. Možná by stálo za to, si konečně přiznat pravdu. A není to tím, že by se učitelé zhoršili, nebo děti zblbly, nebo byly jiné, než předchozí generace. Bylo to tak vždy a bude to tak vždy. Část populace prostě nemá dostatečné vybavení k provádění složitějších abstraktních operací, viz kupříkladu TU.
Ve chvíli, kdy jde o exhibici politiků, je úplně jedno, jestli začne (maturita z Mat) platit v roce 2021 na gymnáziích a na odborných školách o rok později, nebo současně.
A bohužel o nic jiného, nežli o exhibici politiků v posledních 25 letech nešlo.
(Většinou, abych těm asi dvěma ministrům školství nekřivdil.)
Kdyby jim totiž skutečně šlo o věc, tedy o žáky a vzdělávací systém, tak si poradce neshánějí v neziskovkách, ale mezi učiteli.
Dříve, nežli spustí "reformy" toho, co je ráno napadlo při kafi, (nebo vyměšování), tak by připravili pilotní projekty, jejichž výsledky řádně vyhodnotí. :-(
Anebo se těch učitelů alespoň jdou zeptat.
Nebo aspoň čtou diskuse na učitelských fórech. :-)
Okomentovat