Hloupnou naše děti?

čtvrtek 2. února 2017 ·

„Když jsem učil češtinu, nahrával jsem si na kazety, jak děti čtou,“ vypráví Michael Burianek, ředitel základní školy v obci Bolešiny na Klatovsku v reportáži Magazínu MF DNES. Pedagogem je osmadvacet let. „Nedávno jsem poslouchal, jak čtou děti nyní. Mladší kolegyně nechápala, proč se divím. Říkala, že jsou šikulky, že čtou hezky. Přehrál jsem jí ty staré kazety. Koukala na mě jako na mimozemšťana. Děti, které nyní čtou jako ty, které byly kdysi považovány za nejhorší, jsou dnes považovány ve čtení za nejlepší.“ Reportáž přináší názory učitelů na to, jak se mění náročnost školy, zda toho současní žáci umějí méně než předchozí generace a proč.


Michael Burianek (bolesiny.cz)
Burianek dodává: „Znám hodně kolegů, od učitelů z vesnických malotřídek až po vysokoškolské profesory. Od všech jednohlasně zní, že dnešní žáci a studenti nezvládají to, co dřív bylo pro jejich vrstevníky běžné. Jedničky a dvojky se dávají za to, za co by dřív byly trojky a čtyřky. Dnešní generace je posunuta o dva až tři roky níž, než byla ta předešlá."

Zkušená středoškolská učitelka Jaroslava Indrová s názorem, že děti hloupnou nesouhlasí: „Nejsou hloupější. Jsou velmi kreativní, vymýšlejí příběhy, pohádky, dokážou se prosadit, používají odborné výrazy a cizí slova, která dřív děti neznaly. Na druhé straně mají omezenou slovní zásobu pro vyjádření věcí a zážitků z běžného života kolem sebe a neznají a nezvládají věci, které nám připadají naprosto běžné. Jsou nesoustředěné, roztěkané, rozhozené do všech stran. Zkrátka jsou zvyklé neustále jezdit prsty po klávesnici a zároveň dělat spoustu dalších věcí.“ Největší změnu vidí v tom, že učitel už pro většinu dětí není autoritou, stal se starším kamarádem. „Ale ani tady nevím, jestli je to dobře, nebo špatně,“ říká.

Pavlína Loňková učí na základní škole v Háji ve Slezsku a je lektorkou ve společnosti Učíme moderně. Její názor: „Je pravda, že jako učitelé často polevujeme z balíčku znalostí, které by podle nás naši žáci měli umět. Ale myslím, že si mnozí z nás uvědomují, že je nezbytné kromě znalostí rozvíjet a hodnotit i jejich dovednosti. Chceme po dětech, aby byly kreativní, uměly řešit problémy, pracovat v týmu, aby uměly kriticky myslet, pracovat se zdroji informací, prezentovat svůj názor... Naučit se tohle zabere dětem mnohem více času a práce než se naučit zpaměti druhy zájmen, které si navíc, kdyby je náhodou někdy potřebovaly, dokážou najít na internetu do pár vteřin. Otázkou tedy je, jestli se dnešní děti opravdu učí hůř než dřív, nebo jen někde polevily, aby jinde mohly přidat.“


Celý text naleznete v dnešním vydání Magazínu MF DNES

5 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
3. února 2017 v 7:45  

Ono, když se získá objektivní porovnání, tak je ten průšvih vidět. Ve čtení to nejde srovnávat, tak jako v práci s PC. Jenže je otázkou, co je lepší. Jestli umět v daném věku lépe číst či umět rychleji ovládat počítač.
Ty řeči o kritickém myšlení a jiných zálešitostech jsou zajímavé, ale nemyslím si, že vhodné třeba pro první třídu. Navíc kriticky myslet budou umět žáci, pokud budou v hlavě něco mít. Jinak jim ani 100 počítačů nepomůže.
Průšvih je v obecných názorech na vzdělávání, kdy se nerozlišuje věk a schopnosti dítěte a bezohledně se školství znásilňuje v duchu pedagogických ideologů.

Tajný Učitel řekl(a)...
3. února 2017 v 8:41  

Ano, hloupnou. A nejen děti.

Eny Gma řekl(a)...
3. února 2017 v 9:10  

Abychom předehnali ve vzdělání svět, stačí maličkost, změnit kritéria. Ukazatelem vyspělosti byly kdysi milióny tun oceli a betonu (a byl to beton a ocel). My budeme mít nejvzdělanější obyvatele, protože vyrobíme miliony vysokoškoláků! (A budou to VYSOKOŠKOLÁCI a "vysokoškoláci" Není tu důležitá kvalita ale kvantita! Určitě jsou děti chytřejší!!! Vždyť množstím vystudovaných VŠ jsme určitě na špici a o maturantech, pardon "maturantech", ani nemluvím. A matematiku bychom měli zrušit! Ano IQ roste! VŠ každý druhý, maturitu všichni a praktické školy už brzy zaniknou. Netřeba jich - jsme už všichni stejně chytří. 3 x HURÁ

Jiri Janecek řekl(a)...
3. února 2017 v 22:41  

Nějak furt moc nechápu, proč - budeme-li děti učit kriticky myslet, pracovat v týmu a prezentovat svůj názor - by se to měly naučit lépe než třeba ta zájmena, Ohmův zákon nebo lomené výrazy... Tzn. některé dobře, jiné jakžtakž a některé nic moc. S tím, že teda řada těch věcí se osvojí tak nějak mimochodem a spíš závisí na mimoškolních faktorech (Pán Bůh, rodina...)

Tajný Učitel řekl(a)...
6. února 2017 v 14:11  

...nezvládají to, co předtím hravě...
protože jim čas, který dříve trávily povídáním, čtením a blbnutím s vrstevníky užírá počítač jak mozkomor. Co je na tom tak těžkého pochopit? Přemýšlejte o tom, až vám na mejl příjde zas další nabídka na neodolatelné vybavení od googlu nebo microsoftu pro školáčky.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.