Muži v Česku jsou bohatší a přitom méně vzdělaní než ženy. Mezi mladými Češkami je 38 procent vysokoškolaček, mužů s diplomem je ve stejné věkové kategorii o 14 procent méně. Před důchodem mají mezi vysokoškoláky mírnou převahu muži, žen s maturitou je ale v tomto věku o 10 procent víc než mužů. I přesto je rozdíl v platech českých mužů a žen druhý největší v Evropské unii. Hlubší je propast pouze v Estonsku. Data Eurostatu ukazují, že české ženy mezi 35 a 39 lety vydělávaly v roce 2015 v průměru 24 tisíc korun měsíčně, o celých 10 tisíc méně než stejně staří muži. Souhrnná data včera zveřejnil Český statistický úřad, rozebírají je Hospodářské noviny.
Rozdíl je z velké části způsoben tím, že ženy často nastupují do práce v hůře placených oborech – převahu mají například ve školách nebo mezi zdravotními sestrami a sociálními pracovníky.
Přetrvávající dělení na „typicky“ mužské a ženské profese je ale jen část problému. Výzkumy ukazují, že ženy často dostávají méně peněz než muži i na totožných pozicích. Překážkou na cestě k vyšším výdělkům je i to, že jsou to právě ženy, které v 98 procentech případů zůstávají doma s dětmi. Často déle, než by chtěly, protože se jim nedaří najít pro své potomky místo ve školce.
Celý text naleznete zde
České ženy jsou vzdělanější, na platy mužů ale stále nedosáhnou
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
24 komentářů:
Navrhuji zavést v rámci genderové rovnosti kvóty na počty zednic, klepířek, pokrývaček, kopáček, a jiných manuálních profesí, aby se počty vyrovnaly.:-)
Cituji: "Muži v Česku jsou bohatší a přitom méně vzdělaní než ženy"
Mám-li brát předkládáné postuláty vážně, pak dovozuji, že vzdělání osobnímu příjmu škodí. Není tedy něco špatně se vzděláním? Mají být muži méně vzděláváni, aby dosáhli stejného příjmu jako ženy?
Muži v Česku jsou bohatší a přitom méně vzdělaní než ženy.
A není to náhodou genderový stereotyp?
V článku se píše: "Ekonomové z CERGE-EI spočítali, že za každé dítě, které chodí do školky, zatímco oba rodiče pracují, získá státní rozpočet v průměru 10 tisíc korun ročně."
Školka je fajn věc, o tom žádná. Ale: chodit do školky -- 10 tisíc ročně; strávit dostatek času s mámou -- k nezaplacení.
Zajímavé je to dozajista ve školství. Feminizace regionálního školství je hrozivá. Není něco špatně? A platy učitelek a učitelů jsou přitom identické. Začínám mít strach z toho, aby náhodou muži ve školství nezbohatli.
Pouze tarify jsou identické. Ale různé další příplatky se liší. A tak pánové učí více placených přesčasů aj. Jsou více ve vedoucích funkcích. Takže i ve školství se platy podle pohlaví nevyplácí rovnoměrně!
BP řekl(a)...12. února 2017 1:00
Pouze tarify jsou identické. Ale různé další příplatky se liší. A tak pánové učí více placených přesčasů aj. Jsou více ve vedoucích funkcích. Takže i ve školství se platy podle pohlaví nevyplácí rovnoměrně!
Ale to se dost pletete. Jaké příplatky máte na mysli? Zvláštní příplatek (tedy za třídnictví) se počítá podle vzorečku. Příplatky za vedení jsou stanoveny směrnicí. Osobní příplatky jsou v rozmezí 300-600 Kč a jsou za vykonávanou další práci. V žádném z příplatků se neprojevují pohlaví vyučujících.
Když zapisuji suplování, tak jsem v prvé řadě omezen počtem volných učitelů pro tu kterou hodinu. Postupuji v pořadí: 1) vyučující stejné aprobace, 2) vyučující, která v dané třídě učí nějaký jiný předmět, 3) ostatní. Věřte, že někdy je problém to suplování aspoň nějak zajistit (zrovna teď v období zvýšené nemocnosti. Pokud se supluje za více učitelů, tak se spíš snažím, aby se suplování rozdělilo mezi co nejvíc lidí - ale to dělám z důvodu rozložení zátěže.
A to rovnoměrné vyplácení platů podle pohlaví. Bývalý režim hlásal tezi o "stejných žaludcích". Vy to myslíte jak ?
Hm ... "V žádném z příplatků se neprojevují pohlaví vyučujících." ... když je to napsané, tak to vypadá divně. Ale snad si rozumíme.
Možná se jedná i o zvýšené čerpání tzv. OČR u matek učitelek. Pak je srovnávání zkresleno.
No, vím své, PUR. Pánové ve školách dostávají všeobecně vyšší úvazky. A když už tu nějací pracují jako obyčejní učitelé, tak dostávají příplatky třeba za péči o IT atd. Ale většinou působí převážně jako zástupci a ředitelé škol.
Když se vyplácelo ještě osobní ohodnocení, brali ho vyšší. Takže je možná dobře, že teď žádné nedostáváme.
A podle toho, co píšete, jste nejspíš zástupce, takže máte plat rozhodně jiný než Vaše podřízené učitelky.
Mimochodem u nás se nesupluje tak, aby tam šel někdo ze stejné aprobace, ale přesně naopak, aby to byl učitel vzdáleného předmětu, žádné suplování se už léta neproplácí.
Hm. Není to sice k mužsko-ženskému tématu, ale u nás fungují pravidla pro suplování stejně jako u PUR, ale přesto se až na výjimky neproplácejí. :-)
A když už tu nějací pracují jako obyčejní učitelé, tak dostávají příplatky třeba za péči o IT atd.
Starají se o tu techniku, nebo ne? Je to práce navíc, nebo ne?
Na hrubý pytel hrubá záplata. Odkoukal jsem argumentaci. Jsem obyčejný učitel, a přestože máme sjednaného externího technika na správu ICT. Hasím požáry a někdy je to mnoho hodin měsíčně, které odpracuji v době, kdy bych se měl věnovat přípravě na své hodiny, třídnictví, apod. Některé kolegyně mají opravdu "talent" na obsluhu ICT a přidělávají zbytečnou práci. Nikdy jsem si nevšiml, že by jim byl krácen plat za to, že působí škodu zaměstnavateli.
A ještě malý dodatek. Zástupce ani ředitele jsem nikdy dělat nechtěl, raději učím. Znám školy, kde je ředitelka a z velikého kolektivu si jako zástupce vybrala jednoho ze dvou mužů. Proč? Ženy přece táhnou za jeden provaz. Šárka to pochopila. Dnešní ženy jsou asi jiné.
Jirkovi:
S IT se peru sama a ještě radím kolegyním, aby nemusely otravovat naše správce (jsou u nás celkem 3). To už musí být, když otravuji. A to ještě tak, že se cestou do práce v autobusu vyptávám kolegy, co dělám špatně, když ... A pak to zase zkouším sama.
Hold jsme si všichni ve školství rovni, ale někteří jsou si rovnější. Když se vedení rozhoduje mezi uchazeči ženou či mužem, hádejte, komu dají přednost? Muži jsou ve školství vzácnější, a tak se jim přilepšuje, kde to jen jde, jsou hýčkáni. A těžko mi namluvíte, že jsme na tom stejně. V odměňování spravedlnost nikdy nebude. Proto jsem ve školství pro co nejvyšší procento peněz do tarifů (tam jedině podle odsloužených let platí spravedlnost).
Peníze na různé příplatky se vyplácí jen vyvoleným. Vždy si vzpomenu na své začátky, kdy jsem byla odbyta ředitelem, že žádné odměny nepotřebuji, že nikoho neživím, jen sama sebe. Kdežto muži jsou přece živitelé rodiny!
Proč ale zobecňujete, co u vás funguje špatně? Průměrně jsme na tom stejně dobře. Začínáte boj za genderovou rovnost. Až ho začne řešit EU a ministerstvo, budete se proklínat. Už dnes se přemýšlí o stabilizačních příplatcích pro učitele matematiky a fyziky, kteří nejsou a v nejbližší době ani nebudou. Těším se na to, až budu jako muž dostávat příplatek za to, že zůstávám ve školství, kde budou muset být ženy a muži fifty - fifty. Nebo nás budou vozit po školách, kde už žádný muž nezbyl, jako dravce a jiná zvířátka.
poste.restante řekl ... 12. února 2017 14:40
Hm. Není to sice k mužsko-ženskému tématu, ale u nás fungují pravidla pro suplování stejně jako u PUR, ale přesto se až na výjimky neproplácejí. :-)
Napadá mne ještě týdenní zúčtování ... tedy že by vám v týdnu nějaké hodiny odpadly. Jinak je neproplácení suplování jednoznačně porušením zákona.
BP řekla ... 13. února 2017 19:34
Hold jsme si všichni ve školství rovni, ale někteří jsou si rovnější. Když se vedení rozhoduje mezi uchazeči ženou či mužem, hádejte, komu dají přednost? Muži jsou ve školství vzácnější, a tak se jim přilepšuje, kde to jen jde, jsou hýčkáni. A těžko mi namluvíte, že jsme na tom stejně. V odměňování spravedlnost nikdy nebude.
Poměr žen a mužů je na naší ZŠ 10:4 ... tím myslím jen vyučující ZŠ. Podle naší ředitelky by měl být poměr 1:1. Je to dobře? Je to špatně? Je její přístup diskriminační? Popravdě sám nevím. Ale nebyl bych proti.
Proto jsem ve školství pro co nejvyšší procento peněz do tarifů (tam jedině podle odsloužených let platí spravedlnost).
Naprosto souhlasím.
Peníze na různé příplatky se vyplácí jen vyvoleným.
No ale to je problém nastavení a dodržování pravidel ze strany vedení školy.
Asi jsem zase mimo - práce přesčas (suplování) se nemusí platit? Odkdy?
Radomír Palát řekl(a)... 13. února 2017 20:28
Asi jsem zase mimo - práce přesčas (suplování) se nemusí platit? Odkdy?
Jen technické upozornění ... suplování není přesčasová práce. Jde o tzv. nadúvazkovou práci.
Jistě ale placená nadúvazková práce...
Pane Paláte,
nevím, jak u Vás, ale u nás se záměrně při suplování vypisuje jen dohled, aby se nic nemuselo proplácet. A pak, Vy nepíšete měsíční výkaz práce? Když Vám nějaká hodina v týdnu, nedej Bože, odpadne, tak Vaše přesčasová hodina se přece neproplácí!
Takže přesčasové hodiny jsou dnes víceméně danajským darem.
Dohled se drží jen výjimečně, ředitel má zajistit řádnou výuku! Jaký výkaz práce? Odevzdáváme podklad pro evidenci pracovní doby. Znovu jsem si na webu MŠMT četl metodický výklad pro "suplování" - zkuste to taky. Chápu, že někdo suplovat musí, ale proč tím neproplácením učitele naštvávat?
PUR
Napadá mne ještě týdenní zúčtování ... tedy že by vám v týdnu nějaké hodiny odpadly. Jinak je neproplácení suplování jednoznačně porušením zákona.
V přehledu vykázaných hodin jde o tzv. "výměnu". Tedy že v průběhu roku zase bude potřebovat suplující učitel "někdy", aby za něj zaskočil jiný.
Několik inspekcí i kontrol zřizovatele neshledaly na této praxi nic závadného.
Myslím si své, ale nevidím v tuto chvíli důvod, proč močit proti větru.
Celá debata ale ukazuje, jak nejednotný je přístup k proplácení suplovaných hodin. Což také vypovídá o nesystémovosti ve školství a de facto i práci MŠMT.
Přesčasové hodiny nemáme už několik let. Pokles počtu žáků, zásahy zřizovatele, aj. způsobily, že téměř nikdo nemá ani plný úvazek. Já jsem na nula celá něco, tuším už třetí rok po sobě.
V roce 2012 jsem byla jen na částečném úvazku 14 h (bylo to tak bídné, že jsem k tomu nabírala všechno, co se dalo jako OSVČ). Dnes jsem na 24 h, ale k tomu mi zůstalo téměř všechno, co jsem na sebe nabalila v dobách "hladomoru" a do práce dojíždím denně z krajského města na menší město cca 2x 35 km autobusem.
Totálně zničená a unavená, vyhořelá. A teď k tomu ještě znovu předělávat ŠVP, což je jeden velký prů.er. Jediná učitelka daného předmětu na škole.
S počty žáků je naše škola jedna ze dvou v kraji v černých číslech.
Teď už Vám, BP, rozumím. Vy vlastně voláte o pomoc. Jenže ti muži na vymření kolem Vás za to nemohou. Mnozí jsou na tom podobně jako Vy. Pouštějte si před spaním paní ministryni. Uvěříte, že už nás čekají jen samé sociální jistoty.
U nás se opravdu žádné suplování neproplácí. První a poslední hodiny odpadají a uprostřed se supluje jen jako neplacený dohled, záměrně učitelé zcela odlišných předmětů.
Výjimečně je něco proplaceno, a to jen když už někdo marodí měsíc a pravděpodobně se hned tak nevrátí, pak se teprve posílá do hodin aprobovaně a proplácí se.
Měsíční výkaz práce odevzdáváme posledního dne v měsíci a musíme tam sčítat odučené hodiny, vykazovat odpadnuvší hodiny a zdůvodňovat, proč nebyly odučeny, zaznamenávat PN, ŘD, SV, DVPP, L, studijní volna ap. A protože mám letos přesčasové hodiny, tak jsem spíš otrávená než spokojená, že si něco přivydělám. V každém týdnu se děje něco mimořádného, proč hodiny odpadají (besedy, návštěvy knihoven, kina, exkurze, LVVK, praxe ap.).
A nemělo by to být náplní práce vedení školy? A nezkusíte se obrátit na odbory? Proplácení chápu, ale evidence pracovní doby je daleko více zájmem zaměstnavatele, jehož zastupuje vedení školy, než zaměstnance. Ten si ji může evidovat pro svoji potřebu kontroly.
Okomentovat