Řada učitelů v diskusích opakovaně připomíná neexistenci skutečně reprezentativní učitelské profesní komory jako jeden z velkých problémů pro české školství. Česká škola se proto na učitele, ale například i na ministerstvo školství obrátila s několika otázkami: 1) Proč profesní komora nevznikla? A co by se muselo stát, aby vznikla? 2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role? 3) Mělo by být členství v komoře povinné? A byl by to problém? (Tato doplňující otázka vyplynula z odpovědi Jiřího Zajíčka).
Přinášíme pohled společnosti EDUin, za kterou odpovídal Tomáš Feřtek.
1) Proč profesní komora nevznikla? A co by se muselo stát, aby vznikla?
Věcná, že mezi učiteli není dostatečně silná potřeba stavovské organizace a nenašla se iniciativní "matka zakladatelka". Další důvod může být, že učitelé mají pocit, že na vyjednávání o platech mají odbory a jiné profesní zájmy hájit nepotřebují. Nebo spíše nepotřebovali, protože v učitelství bylo dřív vše dáno shora a nebylo o čem diskutovat. Profesní komory obvykle hájí profesní zájmy a standardy právě v časech společenských změn, učitelé zatím tuto potřebu neměli. Ale to se myslím mění. Právě učitelská profesní komora by měla jasně mluvit do toho, jak má vypadat zákon o pedagogických pracovnících, jak má vypadat standard ředitele či učitele. Tenhle hlas tu jasně chybí.
2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role?
Jednoznačně měla. Politici potřebují asociace a profesní organizace, aby vůbec měli s kým jednat. Profesní komora musí být jiný subjekt než školské odbory. Hájí jiné hodnoty a jiné zájmy. A to, že tady taková organizace chybí, je stále viditelnější. Ministerstvo už je zvyklé vyjednávat se zájmovými skupinami ve vzdělávání, zcela jistě by u něj měla profesní komora silný hlas. Každá ministryně či ministr by se ucházeli o to, aby mohli říkat, jak dobře vycházejí s profesní komorou učitelů. Pocit, že to nemá smysl, protože "s námi učiteli se nikdo nebaví" je zbytečně defétistický. Ručil bych za to, že pokud komora vznikne, bude to naopak velmi silný hráč ve vzdělávací politice.
3) Mělo by být členství v komoře povinné? A byl by to problém?
Jako EDUin komentujeme tu věc spíše zvenčí, takže tohle posoudit neumíme. O tom se diskutuje v každé profesní komoře a nemáme pocit, že by to mělo jasný závěr. Také je třeba vzít v úvahu, že učitelů je opravdu hodně a ne každý má ambici účastnit se debat o profesních pravidlech.
V anketě už odpovídali Jiří Zajíček, Zdeněk Sotolář, Josef Soukal, Veronika Valíková, MŠMT, Radek Sárközi a Jana Karvaiová
0 komentářů:
Okomentovat