Anketa České školy: Potřebují učitelé profesní komoru? Radek Sárközi: Jestli učitelé komoru chtějí, musejí pro to něco udělat

úterý 7. února 2017 ·

Řada učitelů v diskusích opakovaně připomíná neexistenci skutečně reprezentativní učitelské profesní komory jako jeden z velkých problémů pro české školství. Česká škola se proto na učitele, ale například i na ministerstvo školství obrátila s několika otázkami: 1) Proč profesní komora nevznikla? A co by se muselo stát, aby vznikla? 2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role? 3) Mělo by být členství v komoře povinné? A byl by to problém? (Tato doplňující otázka vyplynula z odpovědi Jiřího Zajíčka).
Přinášíme odpovědi Radka Sárköziho, který se tématem dlouhodobě zabývá.

Radek Sárközi



Radek Sárközi
1) Proč profesní komora nevznikla? A co by se muselo stát, aby vznikla?

Pedagogická komora měla nejblíže ke svému vzniku v 90. letech minulého století, kdy byla ze zákona ustavena Česká lékařská komora (a postupně i další profesní komory). Svou komoru mají např. stomatologové, lékárníci, architekti, daňoví poradci, soudci, advokáti a další profese založené na vysokoškolském vzdělání. Tyto komory vznikly shora – zákonem a s povinným členstvím, nikoliv zdola formou občanských sdružení, která by postupně nabývala na vlivu a počtu členů. Podle informací, které mám jen zprostředkovaně (jakožto student pedagogické fakulty jsem u toho nebyl), se tenkrát nedohodli učitelé středních škol s učiteli ze základních škol na společné komoře (chtěli dvě samostatné komory), a tak se stalo, že nemají žádnou… Za 20 let se to nepodařilo napravit, čímž učitelská profese velmi trpí. Vznik pedagogické komory, která by byla obdobou těchto prestižních profesních komor, vidím jako velmi náročný proces, obzvláště pokud by měla vzniknout zdola. Pokoušel jsem se o to před 10 lety. Tento pokus nevyšel, protože zájem ze strany učitelů byl minimální. Při internetových diskuzích sice občas někdo nadhodí, že tu pedagogická komora chybí, občas i článek o tom někdo napíše, ale pustit se do práce na vybudování komory zdola a prosazení příslušného zákona, vyžaduje spoustu času a energie, tedy práce a práce a práce...

2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role?

Předpokládejme, že se spolu nějak domluví učitelé SŠ (45 000 učitelů), ZŠ (71 000 učitelek) a případně i MŠ (30 000 učitelek) a VOŠ (4 000 učitelů). Už to je samo o sobě obrovský organizační oříšek, který nezvládne pár nadšenců. Co bude komora dělat? Pokud se podíváme na web České lékařské komory, zjistíme, že toho vlastně moc nedělá… Její aktivita směřuje především dovnitř lékařské obce – vzdělávání kolegů, etický kodex, odborný časopis apod. Nečekejme od komory, že například prosadí růst platů – to zajistily lékařům odbory a jejich akce. Komoru tedy čeká spousta mravenčí práce pro učitele a k tomu občas připomínkování legislativních změn. Významnou roli komory vidím zastupování a propagaci učitelské profese v médiích. K tématu školství se v poslední době vyjadřuje kde kdo, ale v diskuzích politiků s „odborníky na vzdělávání“ často chybí zástupci učitelů.

3) Mělo by být členství v komoře povinné? A byl by to problém?

Pedagogická komora bez povinného členství je nesmysl. Povinné členství je základem profesních komor. Kdo není členem komory, nemůže vykonávat danou profesi. Kdo poruší její etický kodex, je z komory vyloučen. To je jeden z mála nástrojů, které profesní komora má, aby mohla budovat prestiž daného povolání. Díky povinnému členství a členskému příspěvku, má komora k dispozici finanční prostředky k prosazování svých cílů. Bez nich by ničeho nedosáhla.


Odpovědi Jiřího Zajíčka, Zdeňka Sotoláře, Josefa Soukala, Veroniky Valíkové a MŠMT naleznete zde, zde, zde, zde a zde

3 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
7. února 2017 v 8:55  

Plný souhlas. Ale učitelky se nikdy neshodnou a nedají dohromady.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
7. února 2017 v 9:57  

Souhlas především s povinným členstvím.

Unknown řekl(a)...
8. února 2017 v 7:59  

komory vznikají různým způsobem: jedna profesní parta prolobuje zákon ve sněmovně a ostatní se nabalí,nebo z odborů jako lok,nebo se nejdřív založí asociace a ty vytvoří komoru

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.