Řada učitelů v diskusích opakovaně připomíná neexistenci skutečně reprezentativní učitelské profesní komory jako jeden z velkých problémů pro české školství.
Česká škola se proto na učitele, ale například i na ministerstvo školství obrátila s několika otázkami: 1) Proč profesní komora nevznikla? A co by se muselo stát, aby vznikla? 2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role? 3) Mělo by být členství v komoře povinné? A byl by to problém? (Tato doplňující otázka vyplynula z odpovědi Jiřího Zajíčka).
Přinášíme dnes odpovědi češtinářky a tiskové mluvčí Společnosti učitelů ČJL Veroniky Valíkové.
Veronika Valíková
Veronika Valíková (archiv autorky) |
Důvodů je více. Především: učitelé nejsou jednotná skupina, dělí se na češtináře, matikáře, jazykáře, tělocvikáře atd... Podskupiny o sobě mnoho nevědí, pokud budu drsná, učitelé z jedné skupiny si často neváží práce kolegů z jiných skupin. Proto jsme také snadno manipulovatelní (stačí zaměřit s na jednu skupinu), nedržíme při sobě a nedokážeme se navzájem podporovat. Snadno podlehneme jakémukoli nátlaku. Současně ovšem patříme pod jednu vrchnost a máme jeden zdroj financí. Pokud se postavíme na odpor (z jakéhokoli důvodu), nedostane se nám podpory od kolegů a riskujeme svou existenci. To jsou zřejmě hlavní důvody, proč komora nevznikla.
A co by se muselo stát, aby vznikla? Zázrak. Český učitel by si musel uvědomit, že pravda, kterou má předávat svým studentům, je zásadní, zavazující a mnohem důležitější než nařízení, která dostává od svého předmětového vedoucího, ředitele školy či MŠMT. Musel by by si uvědomit, jaká je jeho skutečná role a hodnota, a postavit se byrokratickým omezením a nesmyslům, jimiž je zavalen.
2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role?
Měla by definovat, co je prací učitele a co už nikoli (narážím na byrokratismus posledních let, nesmyslné projekty atd.). Zdůraznit, že učitel má vzbudit zájem o předmět, nikoli naučit studenta, aby naplnil požadovanou formu (státní maturity z ČJL). Vést s MŠMT věcný dialog o výstupech ze ZŠ a SŠ (a jejich smyslu). Hlídat, aby se ředitelé na jednotlivých školách nestali neomezenými vládci. Spolupracovat s VŠ, které připravují budoucí učitele (například tlačit na to, aby se budoucí češtináři naučili psát, prošli si světovou literaturu od Homéra až k Irvingovi a zkusili trochu učit). A mnoho dalších věcí.
3) Mělo by být členství v komoře povinné? A byl by to problém?
Povinné členství bych asi nezaváděla. Ale dala bych komoře jisté pravomoci - například: projednat stížnost na nějaké nařízení, projekt či zákon; komunikovat s ČŠI a vyjadřovat se k jejím nálezům; zastat se šikanovaného učitele atd.
Odpovědi Jiřího Zajíčka, Zdeňka Sotoláře a Josefa Soukala naleznete zde, zde a zde
19 komentářů:
Slyšte, slyšte.
Anketa je dobrá, ráda čtu názory druhých, ovšem samotné polemizování a komentování komoru nezaloží. Je tady někdo, kdo je ochoten pro založení komory učitelů něco udělat a chtěl by se zapojit do jejího vzniku? Budu ráda, když se ozvete, nejlépe emailem. kristina.zubkova@seznam.cz
Já
Otázkou je, co by s komorou udělalo, kdyby se v některé otázce rozpoltila tak jako češtináři v názoru na maturitu. Co by autorka učinila v případě, kdyby v této otázce neprosadila svůj pohled na věc? Už v pouhé anketě se jasně názorově vymezuje.
Paní Karvaiová, napište mi, prosím, na uvedený email. Google+ není má nejsilnější stránka :-) děkuji
Na Slovensku jsou o něco dál... http://sku.sk/clanok-167-ucitelia-podporme-sa.html
Kdyby nedejbože některý učitel nesouhlasil s panem Soukalem v čemkoliv, automaticky ho to z komory vyřazuje, to je přeci jasnéééé.
Souhlasit všichni nemusí, to by se nám vrátil socialismus. U takovýchto orgánů se určitě hlasuje, ne? Takže většina pro a jede se.
No, a to je právě zásadní problém - učitelů je 150 000 - jak budou hlasovat?
Tajný, vy se prostě nezapřete, neustále musíte ostatním cosi předhazovat. Reagoval jsem na autorčin text vyjadřující už v počátcích diskuse vyhraněné postoje.
150 000 učitelů by mohlo hlasovat prostřednictvím regionálních delegátů, v takovém počtu snad jiná možnost není.
Třeba by se mohl k hlasování použít inspis čši. Aspoň na něco by byl užitečný.
Podívejte se na web České lékařské komory - kolik mají zaměstnanců, aby vše zvládli zúřadovat. To není nic jednoduchého ani levného...
"V registru lékařské komory je 50.000 lékařů, profesi jich vykonává necelých 39.000." Lékařů je tedy skoro 4x méně než učitelů...
Ke slovenské "komoře" upozorňuji na část odpovědi MŠMT: "Slovenská komora učitelů nesplňuje parametry profesní komory. Profesní komora je zřízená samostatným zákonem Parlamentem. Slovenská komora učitelů je neziskové občanské sdružení" Je to zajímavé téma - měla by podle vás smysl i tato forma profesní komory v ČR nebo je důležité, aby splňovala všechny nároky? Hezký den!
Nazvat své sdružení lze v podstatě jakkoliv.
Jenomže "nomen omen".
Leckdo pak zneužívá toho, že pod všem známou, nebo "obvyklou" značkou se skrývá často velmi zatuchlý obsah.
Třeba "Harwardské investiční fondy" nebo "Česká odporná společnost pro inkluzivní vzdělávání". Pardon, "odborná".
Slovenská komora určitě smysl má. Jako dočasné řešení, než se prosadí speciální zákon. Mimochodem Česká pedagogická komora existuje: http://mojeskola.net/
Komora? Byznys. Ta nejhorší cesta.
Okomentovat