Řada učitelů v diskusích opakovaně připomíná neexistenci skutečně reprezentativní učitelské profesní komory jako jeden z velkých problémů pro české školství. Česká škola se proto na učitele, ale například i na ministerstvo školství obrátila s několika otázkami: 1) Proč profesní komora nevznikla? A co by se muselo stát, aby vznikla? 2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role? 3) Mělo by být členství v komoře povinné? A byl by to problém? (Tato doplňující otázka vyplynula z odpovědi Jiřího Zajíčka).
Přinášíme odpovědi učitelky Jany Karvaiové, jejíž diskusní příspěvek o potřebnosti Komory byl konečnou inspirací k otevření této ankety.
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová (linkedin.com) |
Proč nevznikla netuším. Vím, že snahy byly ale tak nějak „vyšuměly“ do ztracena. S největší pravděpodobností to souvisí s několika důvody. Lidé znali odbory a měli dojem, že problémy budou řešit odbory. Postupně se ale odborové hnutí začalo diskreditovat samo tím, že přizvukovalo vládním stranám a lidé přestali mít o odbory zájem. Jako druhý důvod vidím to, že lidé jsou příliš pasivní. Jsou schopní úderně nadávat ve sborovnách, doma. Když se jich zeptáte, proč něco nedělají řeknou, že to nemá smysl. Aniž by se vůbec o cokoli pokusili. Třeba i jen okomentovali článek na České škole. Neudělají nic. Čekají , že to někdo udělá za ně. Je třeba se dát dohromady a postavit se za to naše „řemeslo“. Byť i jen členstvím v komoře. Možná, že nám ještě není dost zle. Ale proč nechat věci zajít až tak daleko, že?
2/ Co by komora přinesla, co by měla dělat?
Komora by přinesla sjednocení všech učitelských profesí. Přestaňme se konečně na sebe dívat s despektem. První stupeň na druhý nebo učitel střední školy na učitelku z mateřinky. Vezměme si příklad z lékařů. Tam přeci také všichni nejsou v jednom oboru a každý určitě hájí ten svůj. Přesto ve většině problémů táhnou za jeden provaz. My jsme si vytvořili spoustu asociací, které řeší konkrétní problémy. Musí to vše být zastřešeno jednou – komorou. A určitě by to šlo. Asi by to byla spousta práce. Potom bychom však byli rovnocennými partnery pro různá vyjednávání.
Celkově musíme vystupovat trochu hrději a hájit si své zájmy, nebát se říkat názory. Nesmíme se nechat odradit různými štvavými články nebo i rádoby expertizami o školství a roli učitele. Buďme sebevědomí, buďme odvážní, buďme sví. My stojíme před tabulí. Oni ne (ti, jejichž jméno se nesmí vyslovit :) ). Ano, nenechme si vzít humor.
Úkolem komory by bylo hájit zájmy pedagogických profesí. Prosazovat dobrou vzdělávací vizi, nepodléhat politickým vlivům až tlakům.
3/ Členství bych navrhovala povinné. Většina profesních (úspěšných) komor má povinné členství a asi to svůj význam má. Opravdu by nás nezabilo pár korun ročně, pokud by komora byla důstojným a silným partnerem (nebo soupeřem) ministerstva, vlády apod.
Odpovědi Jiřího Zajíčka, Zdeňka Sotoláře, Josefa Soukala, Veroniky Valíkové, MŠMT a Radka Sárköziho naleznete zde, zde, zde, zde, zde a zde
5 komentářů:
V této skupině na Facebooku lze diskutovat na téma profesní komora učitelů:
https://www.facebook.com/groups/1487605921279593/?ref=bookmarks
na první pohled není přirozenější odpovědi nežle ano,ovšem podíváme-li se na profesní komory u nás-lékaři,advokáti,na systém našeho školství a na situaci na západě,odpověď je rázem složitá,
učitel není sólista jako advokát,ten má své privátní zájmy a komora je pouze legimitizuje,komora je zde více přáním státu,protože advokáti mohou stát pěkně "roztočit" i bez komory,mohou tohle učitelé?
za učitelskou profesí nestojí zájem žádné silné ekonomicko-společenské loby jako za lékařem: pojišťovny a farmaceuti a nemocnice,
naboli komora jest státem uznaný lobistický profesní spole mající tak velkou ekonomickou a společenskou sílu,že jej stát potřebuje a že jej respektuje a teď upřímně? kdo je z tohoto pohledu čeeský učitel?
komoru zřizuje parlament zákonem,a kolegové,pro koho by mělo být ještě snazší mít svou profesní komoru,když ve sněmovně je to samý učitel,náš kolega!!! dobrý paradox co, neboli "povedztě kefalín,nieje to absúrdne?"
Doporučuji změnit odkazy na konci článku tak, aby dále vedla jména nikoli zde, zde, zde, zde, zde, zde, zde, zde a zde.
Děkuji, pane Adlere, to by mohlo být přehlednější. Hezký den!
Okomentovat