Řada učitelů v diskusích opakovaně připomíná neexistenci skutečně reprezentativní učitelské profesní komory jako jeden z velkých problémů pro české školství.
Česká škola se proto na učitele, ale například i na ministerstvo školství obrátila s několika otázkami:
1) Proč profesní komora nevznikla? A co by se muselo stát, aby vznikla?
2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role?
3) Mělo by být členství v komoře povinné? A byl by to problém? (Tato doplňující otázka vyplynula z odpovědi Jiřího Zajíčka)
Přinášíme odpovědi předsedy Unie školských asociací ČR – CZESHA a ředitele střední školy Jiřího Zajíčka.
Jiří Zajíček
Jiří Zajíček (linkedin.com) |
Především by bylo nutné ji vymezit v právní rovině a nastavit tomu i prostředí. V tuto chvíli se ale obávám, že k tomu není vhodná situace. Je pravda, že komunikace mezi MŠMT a učiteli by dosáhla zcela jiné roviny, ale v situaci, kdy máme nedostatek učitelů si dost dobře nedokáži představit učitelskou profesní komoru s povinným členstvím. Ředitelé škol už za stávajícího stavu mají velké problémy zajistit plně aprobovanou výuku. Pokud by zde ještě vznikl požadavek na členství učitelů v profesní komoře a případně bylo členství povinné pro výkon této profese, byla by situace ještě složitější.
Již zákon o pedagogických pracovnících, který jasně definuje kvalifikační požadavky na učitele působí u některých aprobací značné problémy. Např. učitelé informatiky a jazykáři (především angličtináři) jsou naprosto nedostatkovými profesemi. Další zpřísnění plynoucí z povinného členství v profesní komoře y situaci jen zkomplikovalo.
Jsou i další nedostatkové aprobace, jako je matematika, fyzika, chemie. Pokud se nezvýší prestiž učitelského povolání, situace se nezlepší a podle mého názoru nemá smysl za těchto okolností o vzniku profesní komory zatím uvažovat.
12 komentářů:
Kdyby byly ostatní asociace a odbory co k čemu, nevznikla by ani tahle otázka o potřebnosti profesní komory učitelů.
Unii CZESHA, tedy unii asociací především ředitelů škol (navíc s převahou středních odborných), aktuální stav vyhovuje. Mají prakticky vedle s ČSSD kolaborujících odborů nejsilnější pozici. Asociace ředitelů gymnázií z Unie CZESHA vystoupila a Unie CZESHA již není členem mezinárodní organizace ESHA.
Zkusím jednu praktickou otázku: Kolik byste byli ochotni platit ročně ze svého platu jako příspěvek pro fungování pedagogické komory? Lékaři si platí 2.000 Kč, lékárníci 3.000 Kč. http://www.lkcr.cz/clenske-prispevky-423.html
Pane kolego, než odpovím, můžete příspěvek lékařů a lékárníků přepočítat na % ročního příjmu? Dík.
Ajta! Že by vznikl třeba Učitelský odborový klub? Proboha!
pokud budeme mít slibovaných 45000, tak 2000 je kolik % (dobrá otázka do přijímacích testů)...
na SŠ....
Zkusím to odhadnout - lékaři platí půl procenta z čisté mzdy, lékárníci skoro jedno procento. Jaký by byl váš příspěvek, kdyby bylo členství v pedagogické komoře nepovinné?
Jinak členský příspěvek odborů (ČMOS PŠ) je aktuálně 130 až 145 Kč měsíčně dle platové třídy.
Půl procenta. Ale za co? Odboráři mě chtěli jednou podplatit nějakou vstupenkou do wellnesu.
Nezdá se vám, že diskutovat v tuto chvíli výši příspěvku je jen zaručená cesta k tomu, celé téma dehonestovat? To by měl být až ten poslední krok. Klíčové určitě bude legislativní zakotvení naší profesní komory a její zákonné i jinak delegované kompetence.
Zdeňku, to je myslím dost nespravedlivé. Je otázka, jak by to dnes s učiteli bylo, kdyby se odbory rozpadly. Možná bychom chodili o žebrácké holi jako kolegové na Slovensku.
Promiňte, že se vám do těch ekonomických tahanic pletu, ale je vidět, že jste asi nikdy v žádných sdruženích, kromě odborů, nebyli. I kdybychom platili 2000 Kč ročně. Kolik platíte za telefon? Například Komora autorizovaných inženýrů a techniků nebo Dobrovolní hasiči mají jako sdružení pro své členy smlouvu na zvýhodněné ceny neomezeného volání. Myslím, že je to 250 Kč. Kolik ušetříte? Když už chcete zkoušet z matematiky, tak se na možnosti profesních sdružení musíte podívat trochu šíře. Ne jen matematicky, ale ekonomicky. Protože jako vedlejší produkt komory můžete získat různé výhody díky síle členské základny.
Okomentovat