V ohlédnutí za rokem 2016 na EDUinu čteme: „Vzhledem k pomalému náběhu reformy nedošlo k zásadním problémům (iDNES.cz), vzhledem k vysoké kontroverzi a zpolitizování tématu je však možné očekávat i nadále problematický průběh."
Reforma? O jaké reformě vlastně EDUin mluví? Inkluzívní vyhláška nemění nic na tom, že naše školství je vysoce selektivní.
Zdeněk Sotolář (archiv autora) |
Odvaha politiků – těch ministerských i těch parlamentních – však nedosáhla na existenci přebujelého množství víceletých gymnázií, které odvádějí ze základních škol mnoho žáků. Dávno již nejen těch mimořádně nadaných. Ministryně Valachová opakovaně připomínala blaho společného vzdělávání, které však právě žáci víceletých gymnázií nikdy nepocítí. To ovšem našim pseudoreformátorům nevadí, tohoto vosího hnízda se v obavě o svoji politickou kariéru raději nedotknou.
Problematický průběh? EDUin nám nalhává jeho falešné příčiny. Ne kontroverze a zpolitizování, ale uspěchanost a nepřipravenost, nejasnosti a nedostatek financí jsou a budou skutečnými příčinami problematického průběhu. Na zvýšenou byrokratickou zátěž už si stěžovaly školy i poradny. Vyhláška přináší různé výklady, třeba předmětu speciálně pedagogická péče. Peníze nepřitékají tak, jak by měly: na některých vyšetřeních nejsou vyplněny kódy umožňující čerpání financí.
Dalším dokladem uspěchanosti a nepřipravenosti nechtěně představila v UN náměstkyně Zapletalová. Až teď se chystají standardy pro práci poraden! O nejednotnost přístupu poraden si štěbetali vrabci na školních střechách už dávno: co pro jednu poradnu je mírný problém, pro druhou je důvod k individuálnímu plánu. Jak za této situace může asi vypadat smysluplné zařazování do stupňů podpory? Pro ministryni Valachovou byl však rozhodující modlou přijatý termín. A stejné to bude i s kariérním řádem.
Se souhlasem autora převzato z jeho blogu
2 komentářů:
O inkluzivním vzdělávání nemůže být ani řeči. Je třeba si uvědomit, že ze systému vypadly nejen víceletá gymnázia, ale většina soukromých škol. Potom absolutně nemohu uvěřit tomu, když někdo hlásá myšlenku, že všichni žáci z dané lokality (tedy i ti z SVP) budou navštěvovat jednu spádovou školu. Tam se budou od první třídy potkávat děti nadané i děti s handicapem. Pan Tajný Učitel tuto situaci nazval kompromisem, ale já bohužel žádný nevidím. Ze škol hlavního vzdělávacího proudu se stane nový typ školy praktické. A kdo na to doplatí? Úplně všichni. Zdraví, postižení žáci, učitelé. Systém se navíc stává nesmírně drahý a neproduktivní. A především neodzkoušený.
Inkluzivní vzdělávání=
stejný systém a styl vyučování na všech typech škol. Stejná péče.
Skočte se podívat, jak se pracuje třeba na škole s logopedickými vadami a jak v běžné škole.
A bude se vám po vyslovení slova inkluze chtít zvracet.
Okomentovat